هر سایتی که داشته باشید، سرعت بارگذاری یکی از مسائل مهمی است که باید آن را بهینه سازی کنید! مهم ترین دلیلی که می توان برای اهمیت سرعت بارگذاری سایت در نظر گرفت، این است که اگر سرعت یک سایت مناسب نباشد کاربر پس از ورود به سایت نمی تواند تجربه کاربری بهینه ای را ببیند. این مسلئه باعث می شود تا کسب و کار شما در طولانی مدت از نظر اعتبار با مشکل مواجه شود و ممکن است حتی به تعطیلی آن منجر شود. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سایت سرعت بارگذاری پایینی داشته باشد، این است که گاهی اوقات محتوای سایت از منابع دیگری بارگذاری می شوند که مربوط به یک سرور دیگر هستند. در چنین حالتی اگر آن سرور در شرایط مطلوبی نباشد، زمان زیادی برای فراخوانی محتوا نیاز است و همین مسئله منجر به کاهش سرعت سایت می شود. یکی از کارهای بسیار موثری که می‌توانید انجام دهید، این است که منابع را خارج از سرور بارگذاری کنید! این مسئله باعث می‌شود تا سرعت سایت افزایش پیدا کند. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با هم این مورد را به صورت کامل بررسی کنیم.

بارگذاری منابع خارج از سرور چیست؟

از مهم ترین مشکلاتی که برخی سایت ها با آن مواجه می شوند، این است که مشکل بارگذاری منابع از طریق سرور اصلی صورت نمی گیرد! این مسئله باعث می شود تا سرعت بارگذاری سایت تا حد زیادی کاهش پیدا کند و باعث تاثیر منفی در سئوی سایت هم می شود. از طرف دیگر باعث می‌شود تا تجربه کاربری سایت از حالت بهینه خارج شود و کاربران سایت هنگام بازدید از آن با مشکل مواجه شوند. یکی از کارهای بسیار موثری که می‌توانید انجام دهید، این است که منابع را خارج از سرور بارگذاری کنید! شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اقدام به چنین کاری باعث آسیب دیدن سرعت سایت و همچنین امتیاز کلی جی‌تی‌متریکس نمی‌شود؟ انجام درست این کار نه تنها تاثیر منفی ندارد، بلکه باعث رشد سایت و گرفتن امتیاز بسیار خوب از جی تی متریکس خواهد شد.

در سایت های زیادی منابعی هستند که از سرور دیگر فراخوانی می شوند و همین مسئله باعث کاهش سرعت بارگذاری می شود! یکی از مهم‌ترین کدهای سایت که روی سرعت بارگذاری تاثیر منفی زیادی دارد، کدهای جاوا اسکریپت است که باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شود. بنابراین با بارگذاری آن در خارج سرور به راحتی می‌توانید آن را بهینه‌سازی کنید و سرعت بارگذاری سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید. این مسئله به بهینه سازی سرعت سایت کمک زیادی می کند و می توانید از آن نتیجه مطلوبی بگیرید!

مشکل بارگذاری منابع داخل سایت چیست؟

تقریباً در هر سایتی که بررسی کنید، منابعی وجود دارند که روی سرور اصلی نیستند و از منابع دیگری بارگذاری می شوند و همین مسئله می تواند منجر به مشکلات زیادی نظیر خارج شدن سرعت سایت از حالت بهینه شود. در واقع مهم‌ترین مشکلی که برای شما به وجود می‌آید، طولانی شدن زمان بارگذاری سایت است که تحت عنوان مشکل بارگذاری منابع شناخته می‌شود. حال اگر بتوانید این منابع را روی سرور دیگری میزبانی کنید، خود مرورگر این منابع را از همان سرور اصلی بارگذاری می‌کند و به بهترین شکل ممکن می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید. از طرف دیگر، فرض کنید منابع بارگذاری شده از سرورهای دیگر تعداد زیادی داشته باشند که در این صورت باید زمان زیادی برای بارگذاری کامل صرف شود و کاربران خیلی منتظر خواهند ماند و این مسئله روی تجربه کاربری سایت تاثیر منفی زیادی خواهد داشت.

از دیگر مشکلات بسیار مهمی که وجود دارد، این است که منابع فراخوانی شده از سرورهای دیگر قابلیت کش توسط مرورگر کاربران را ندارد. در این صورت هر بار که کاربر وارد سایت می‌شود، باید منتظر باشد تا آن منابع از طریق سرور میزبانی بارگذاری شوند و این مسئله بارگذاری را طولانی می‌کند. حال گاهی اوقات مرورگر برای بارگذاری این منابع، بارگذاری منابع اصلی سایت که روی سرور میزبانی نمی‌شوند را با مشکل مواجه می‌کند! در این حالت کاربران باید زمان زیادی را انتظار بکشند تا سایت کامل شود و البته در بسیاری از مواقع کاربر سایت را ترک می کند و انتظار زیادی نمی کشد! بنابراین اگر نمی‌خواهید کاربران و مشتریان کسب‌وکارتان را به همین سادگی از دست بدهید، باید دست به کار شوید و چنین منابعی را در سرور دیگری بارگذاری کنید. چند نمونه از چنین ابزارهایی عبارتند از:

  • تبلیغات بنری

یکی از منابع خارجی که گاهی اوقات بهینه نیست، پلتفرم های تبلیغاتی و بنرهای تبلیغاتی آن ها هستند که در سایت خود درج می کنید! حتماً می‌دانید که برای استفاده از چنین پلتفرم های تبلیغاتی باید کد جاوا اسکریپت مربوط به آن را در سایت خود قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما در حال کسب درآمد از طریق نمایش بنر تبلیغاتی هستید، بنر ثابت معنا ندارد و باید کد جاوا اسکریپت را در سایت خود قرار دهید تا هر دفعه یک بنر جدید به کاربر نمایش داده شود. این کدها از طریق سرور اصلی بارگذاری نمی شوند و از همان سرور پلتفرم تبلیغاتی نمایش داده می شوند و اگر سرور شلوغ باشد که معمولاً هم هست، بارگذاری سایت با مشکل مواجه خواهد شد.

  • ابزارهای هدف‌گذاری مجدد

از دیگر ابزارهای که منابع آن در خارج از سایت بارگذاری می شوند، ابزارهای هدف گیری مجدد یا ریتارگتینگ هستند. هدف گیری مجدد به این معنی است که در کمپین های تبلیغاتی، بنرها به کاربرانی که قبلاً در سایت شما حضور داشته اند بر اساس ویژگی های خاصی نمایش داده شوند. این مسئله شانس شما برای فروش را بیشتر می کند. البته برای استفاده از این ابزار، باید کد مربوط به آن را در سایت خود قرار دهید تا بتوانید ریتارگتینگ یا همان هدف‌گذاری مجدد را به راحتی انجام دهید. این مورد هم مانند مورد قبلی تاثیر زیادی روی سرعت بارگذاری سایت دارد و می تواند سایت شما را با مشکل مواجه کند.

  • ابزارهای آنالیز سایت

از دیگر ابزارهایی که در بسیاری از سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد، ابزار تحلیل و آنالیز سایت است! سایت های مختلف برای دسترسی به چنین ابزارهایی نیازمند قرار دادن یک کد جاوا اسکریپت در سایت هستند تا اطلاعات از سایت به این ابزار منتقل شود. در واقع چنین ابزارهایی با قرار دادن یک کد جاوا اسکریپت در سایت، از شما اجازه می‌گیرند که اطلاعاتی به دست بیاورند و این اطلاعات هم از طریق همان کد برای آن ابزار ارسال می‌شود. مهم‌ترین ابزاری که تقریباً هر سایتی از آن استفاده می‌کند، ابزار گوگل آنالیتیکس است که با آن ترافیک سایت آنالیز می‌شود. برای استفاده از گوگل آنالیتیکس شما حتماً باید کد جاوا اسکریپت را در سایت خود قرار دهید تا اطلاعات از سایت شما برای گوگل آنالیتیکس ارسال شود. این ابزار هم با توجه به اینکه از سرور دیگری بارگذاری می شود و اطلاعات را برای آن ارسال می کند، روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر زیادی دارد.

غیر از مواردی که در این بخش بررسی کردیم، ابزارهای دیگری هم هستند که منابع آن از سرورهای دیگری بارگذاری می شوند. یکی از راه های جلوگیری از کاهش سرعت، این است که این ابزارها را از سایت خود حذف کنیم! شاید در قدم اول منطقی به نظر برسد اما هنگامی که متوجه شوید با حذف کد این ابزارها، امکانات و قابلیت‌های آن را از دست می‌دهید دیگر این فکر منطقی نیست. البته اگر به آن ابزار نیاز ندارید حذف آن بهترین کار است اما اگر نیاز دارید، بهتر است به فکر راه حل جایگزین باشید.

راه‌کارهای مناسب برای بارگذاری منابع خارج از سرور بدون آسیب به سرعت سایت

تا اینجای مقاله متوجه شدید که هر سایت، ابزارهایی دارد که در خارج از سرور اصلی سایت بارگذاری می‌شود. حال زمان آن رسیده است که ببینیم چه کار کنیم که کدهای مربوط به این ابزارها، سایت ما را تحت تاثیر قرار ندهد و منجر به کاهش سرعت سایت نشود!

  • Defer کردن جاوا اسکریپت

در مورد Defer کردن جاوا اسکریپت چیزی شنیده اید؟ دیفر کردن جاوا اسکریپت به این معنی است که کدهای آن را در جایی از سایت بارگذاری کنید که خلوت تر است. در این روش شما کاری می کنید که ابتدا کدهای اچ تی ام ال بارگذاری می‌شود و هم زمان با آن کدهای جاوا اسکریپت فرخوانی می شود. مشکلی که این روش دارد، این است که دقیقاً پس از آن که کدهای html کاملاً بارگذاری شدند، سپس کدهای جاوا اسکریپت نمایش داده می‌شوند. بسیاری از طراحان سایت برای آن که سایت بهینه تری داشته باشید، از این روش استفاده می کنند که بسیار هم تاثیرگذار است.

راه دیگر که توسط بسیاری از کاربران استفاده می شود، این است که کدهای جاوا اسکریپت را فوتر بارگذاری کنید تا بارگذاری سایت سنگین نشود. در واقع این روش همان Defer کردن جاوا اسکریپت است که مزایای بسیار زیادی برای سایت‌های مختلف خواهد داشت. حال اگر شما به هر دلیلی مجبور به فراخوانی کدهای جاوا اسکریپت در بالای سایت هستید تا همان لحظات ابتدایی بارگذاری شود، دیگر قرار دادن کدهای جاوا اسکریپت در پایان سایت راه کار مناسبی نیست! در چنین شرایطی Defer کردن جاوا اسکریپت کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید کدهای جاوا اسکریپت سایت خود را به آسانی بارگذاری کنید تا سرعت سایت شما هم تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

  • Async کردن جاوا اسکریپت

از دیگر راه هایی که به افزایش سرعت بارگذاری سایت کمک زیادی می کند، Async کردن کدهای جاوا اسکریپت است! در واقع در این روش فراخوانی به این صورت خواهد بود که ابتدا کدهای اچ تی ام ال سایت بارگذاری می‌شود و در همین زمانی که HTML در حال بارگذاری است، کدهای js هم فراخوانی می‌شوند. البته در این روش پس از آن که کدهای جاوا اسکریپت بارگذاری شدند، با فرآیند رندر بلاک مواجه می شوید که دیگر کدهای اچ تی ام ال سایت بارگذاری نمی شوند! این مسئله باعث می‌شود که برخی سایت‌ها با مشکل مواجه شوند! دلیل آن هم این است که فرض کنید کدهای جاوا اسکریپت در بالای سایت قرار دارند که پس از بارگذاری آن، دیگر کدهای html شامل بخش‌های دیگر صفحه نمایش داده نمی‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا سایت بارگذاری نشود. البته رندر بلاک موقتی است و پس از آن دوباره کدهای html بارگذاری می شوند اما مشکلی که وجود دارد، همان وقفه ای است که کاربر باید منتظر بماند.

  • استفاده از Preconnet

در این روش شما می‌توانید جاوا اسکریپت را که از سایت دیگری بارگذاری می‌کنید، استفاده از روش Preconnet به شما کمک می‌کند تا بتوانید قبل از بارگذاری سایت، این فایل را هم بارگذاری کنید تا در زمان بارگذاری سایت حساب نشود! این مسئله به افزایش سرعت بارگذاری و کاهش مدت زمانی که کاربر باید منتظر بارگذاری سایت بماند، کمک زیادی می‌کند.

  • استفاده از Lazy Load

یکی دیگر از قابلیت‌های عالی برای بارگذاری بهتر کدهای جاوا اسکریپت، استفاده از قابلیت Lazy Load است که با استفاده از آن می‌توانید کدهای جاوا اسکریپت را بر اساس نیاز فراخوانی کنید و این قابلیت با تگ های مربوط به بارگذاری تنبل یا Lazy Load قابل استفاده هستند.

  • استفاده از http2

یکی دیگر از راه‌های عالی برای افزایش سرعت بارگذاری منابع خارج از سرور، استفاده از http2 است که سرعت بارگذاری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد! در واقع این پروتکل اتصالی اینترنت سرعت بسیار بالایی دارد و به افزایش سرعت بارگذاری منابع خارج از سرور کمک زیادی می‌کند. البته برای استفاده از آن نیازمند تخصص کافی هستید که پیشنهاد می‌کنیم اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، حتماً از یک متخصص کمک بگیرید تا بتوانید سایت خود را بدون مشکل تغییرات اعمال کنید.

با استفاده از این چند راه کار به راحتی می‌توانید سرعت بارگذاری منابع خارج از سرور اصلی را بهبود ببخشید و به افزایش سرعت بارگذاری سایت خود کمک زیادی کنید.

آیا می‌توانیم منابع را به جای سرور خارج، از سرور خودمان بارگذاری کنیم؟

یکی دیگر از ایده هایی که ممکن است به ذهن بسیاری از کاربران برسد، این است که فایل مربوط به جاوا اسکریپت را برداشته و داخل سرور خود آپلود کنیم تا با فراخوانی از آن، باعث افزایش سرعت سایت شویم. فرض کنید شما بخواهید جاوا اسکریپت مربوط به گوگل آنالیتیکس را در سرور خود قرار دهید. در قدم اول شما باید وارد سرور کد شوید و بارگذاری آن را از طریق سرور خود انجام دهید. مهم ترین مشکلی که این راه کار دارد، این است که منابع بین سایت و آنالیتیکس رد و بدل می شود که قرار دادن کدهای آن در سایت شما جلوی چنین عملی را می گیرد و عملاً ممکن نیست. حال اگر آن منابع اطلاعاتی رد و بدل نکنند، می‌توانید آن را از طریق سرور خود بارگذاری کنید اما مشکل دیگری که وجود دارد، این است که اگر ابزار موردنظر کدهای خود را به‌روزرسانی کند، شما هم باید کدهای دست‌کاری شده را بروزرسانی کنید که کار تخصصی و زمان‌بری است. در نهایت، استفاده از این روش اصلاً منطقی نیست و شما را با مشکلات زیادی روبرو می کند! پیشنهاد ما این است که اصلاً از این روش استفاده نکنید و همان روش هایی که در بخش قبلی بررسی کردیم را مورد استفاده قرار دهید.

نتیجه‌گیری

هر سایتی را که بررسی کنید، منابعی در آن وجود دارند که از سرور های خارجی بارگذاری می شوند! این مسئله منجر به کاهش سرعت بارگذاری شده و در نهایت باعث کند شدن زمان لود سایت می شود. در این مقاله راه‌کارهای خوبی را بررسی کردیم که می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. اگر در مورد این مقاله و مواردی که بیان کردیم سوالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم تا سرعت سایت شما بهبود پیدا کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *