در این مطلب در خصوص کار‌های ساده‌ای صحبت خواهیم کرد که می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت خود انجام دهید تا موتور‌های جستجو راحت‌تر بتوانند شما را پیدا کنند. اگر موتور‌های جستجو بتوانند شما را راحت‌تر پیدا کنند، مشتریان بالقوه نیز راحت‌تر شما را خواهند یافت.

بهینه‌سازی صفحه به صفحه یا تغییراتی که می‌توانید روی هر صفحه از وب‌سایت خود اعمال کنید می‌تواند به سرعت کمک کند موتور‌های جستجو محتوای شما را بهتر درک کنند.

فرض کنیم شما مزرعه‌ی کوچکی به نام «محصولات کشاورزی شهریار» دارید و به دنبال بهینه‌سازی صفحه‌ای هستید که به اطلاعات میوه‌ها و سبزیجات شما اختصاص دارد.

المان‌های متعددی روی این صفحه وجود دارند که می‌توانند به موتور‌ جستجو بفهمانند صفحه‌ی مورد اشاره به میوه‌ها و سبزیجات تازه اختصاص دارد، از جمله برچسب متا و عنوان، تیتر‌ها و متن اصلی خود صفحه.

برچسب‌های متا و عنوان صفحه

اجازه دهید با برچسب‌های متا (meta tag) و عنوان (title) شروع کنیم. اینها چیز‌هایی نیستند که کسی روی صفحه بتواند ببیند، مگر آنکه به کد‌های آن نگاهی بیاندازد. برچسب‌های متا و عنوان، پیام‌های جاسازی شده در کد صفحات هستند که به موتور جستجو کمک می‌کنند بفهمد روی آن صفحه چه محتوایی هست. در واقع صفحه‌ی ما یک عنوان یا Title دارد و توضیحات متا یا Meta Description.

عنوان و توضیحات متای صفحات از آن جهت اهمیت دارند که موتور جستجو از هر دو برای تولید نتیجه‌ی جستجوی همان صفحه استفاده می‌کند. به عبارت دیگر آنچه در این دو المان وجود دارد همان چیزی است که در صورت نمودار شدن آن صفحه در نتایج جستجو، از سمت کاربر دیده می شود. از عنوان در خط اول استفاده می‌شود و از توضیحات متا در چند جمله‌ی کوتاهی که پس از خط اول می‌آیند.

برای نمونه برای صفحه‌ای در مورد میوه‌ها و سبزیجات، باید اطمینان حاصل کنید عبارت «میوه‌ها و سبزیجات» هم در عنوان صفحه آمده و هم در توضیحات متای آن. یک عنوان مناسب برای این صفحه می‌تواند «محصولات کشاورزی شهریار-میوه‌ها و سبزیجات تازه» باشد. این عبارت هم آنچه در این صفحه‌ی به‌خصوص یافت می‌شود را توصیف می‌کند و هم نام شرکت شما را برجسته می‌سازد.

یک توضیح متای مطلوب معمولاً از دو جمله‌ی کوتاه تشکیل می‌شود. توضیح یاد شده همچنین باید با استفاده از کلمه یا عبارت کلیدی مناسب، بر عنوان صفحه نیز تاکید مجدد داشته باشد. برای نمونه، توضحیات متای مناسب برای مثال بالا چیزی شبیه این خواهد بود: «محصولات کشاورزی شهریار میوه‌ها و سبزیجات تازه را هر زمان که نیاز داشته باشید درب منزل تحویل می‌دهد. سبد شخصی‌سازی‌شده‌ی خود را به صورت آنلاین سفارش دهید».

به عبارت دیگر عنوان صفحه باید کوتاه و دوست‌داشتنی، و توضیحات متای آن باید با محتوای داخل صفحه همخوانی داشته باشد.

محتوای صفحه

نکته‌ی دیگری که باید مد نظر داشته باشید، خود محتوای داخل صفحه است؛ یعنی چیز‌هایی که بازدیدکننده‌های سایت شما (نه فقط موتور‌های جستجو) در عمل می‌بینند. در خصوص محتوای صفحه، دو چیز را می‌توانید بهینه کنید تا به موتور‌های جستجو در دسته‌بندی درست آن صفحه کمک شود: تیتر‌ها و متن.

تیتر‌ها نیز مثل برچسب‌های متا در کد HTML صفحه جاسازی می شوند، اما (علاوه بر موتور‌های جستجو) کاربران نیز آنها را می‌بینند. تیتر‌ها اغلب بالای صفحات به نمایش درمی‌آیند. به عنوان نمونه، یک تیتر مناسب برای مثال ذکر شده در بالا می‌تواند چیزی شبیه «میوه‌ها و سبزیجات تازه» باشد که به وضوح به کاربر می‌گوید صفحه‌ی مذکور پیرامون چیست و از طرف دیگر نیز به جویشگر‌ها کمکی اساسی می‌کند.

در پایان، اگر در مورد میوه‌ها و سبزیجات تازه مشغول نگارش محتوا هستید، طبیعتاً باید از این عبارت در متن خود استفاده کنید. اما از استفاده‌ی غیر ضروری و تکرار بی‌مورد آن بپرهیزید چرا که جویشگر‌ها ممکن است آن را به عنوان اسپم شناسایی کنند. به یاد داشته باشید که در درجه‌ی اول برای انسان‌ها می‌نویسید، بنابراین مطمئن شوید پیام خود را واضح و شفاف منتقل می‌کنید.

جمع‌بندی

بد نیست کار‌هایی که برای بهینه‌سازی سایت مزرعه‌ی کوچک خود انجام دادید را مرور کنیم. اول نگاهی انداختید بر هر یک از المان‌های مهمی که توسط موتور‌های جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد در هر جمله، به مخاطب خود فهماندید «این صفحه در مورد میوه‌ها و سبزیجات تازه است».

به این ترتیب موتور‌های جستجو هر کجا را که نگاه کنند با اطلاعات منسجم و شفافی مواجه خواهند شد که نشان می‌دهند روی صفحه‌ی مورد نظر چه محتوایی یافت می‌شود. این می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی وبسایت شما در میان نتایج جستجو کمک کند.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *