اگر از طرفداران مقالات پرشین‌تولز هستید، حتما مقالات مربوط به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را خوانده‌اید؛ در مقالات قبلی به بررسی برخی نکات آن پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به ادامه این بحث بپردازیم.

سئو از موتورهای جستجو تا شبکه‌های اجتماعی

از گذشته تا کنون، کسب‌وکارهای آنلاین روش‌های بازاریابی مختلفی را استفاده کرده‌اند؛ اگر بخواهیم به چندین سال قبل که هنوز شبکه‌های اجتماعی رونق زیادی نداشتند برگردیم، باید بگوییم که موتورهای جستجو مهم‌ترین منبع برای جذب ترافیک و بازاریابی کسب‌وکارهای آنلاین بوده‌اند. امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها قابلیت‌های مختلفی را برای بازاریابی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از طرف دیگر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و نمی‌توان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت. امروزه اگر بخواهیم بین سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی را انتخاب کنیم، قطعاً ساده نیست! هر یک از آن‌ها مزایایی دارند و البته مسئله مهم‌تر این است که هر دوی آن‌ها در داشتن یک استراتژی موفق برای کسب‌وکارمان تاثیرگذار هستند. در این مقاله راه‌حل‌هایی را بررسی کنیم که به کمک آن از تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو استفاده کنیم! منظور ما این است که کاری کنیم تا شبکه‌های اجتماعی به افزایش رتبه ما در موتورهای جستجو، افزایش ترافیک و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکارمان کمک کنند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیازمند تولید محتوای جذاب و ارزشمند است تا بتوانید کاربران را جذب کنید؛ به عبارت ساده‌تر شما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و… محتوا تولید می‌کنید تا در همان شبکه‌ها دیده شوید. این محتوا ممکن است تنها چند روز دیده شود و پس از آن حتی یک نفر هم آن را نبیند!

در سئو شما محتوا را تولید می‌کنید تا اگر کاربری کلمه کلیدی مرتبط با محتوای شما را دید یا سوالش مرتبط با محتوای شما بود، آن محتوا از سایتتان را در میان نتایج جستجوی گوگل ببیند و وارد سایت شود! مزیت سئو نسبت به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که برای همیشه از آن مطلب بازدید می‌گیرید اما نسبت به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زمان بیشتری نیاز دارد.

حال اگر بخواهیم از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو در کنار هم استفاده کنیم، بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را تجربه خواهیم کرد. شبکه‌های اجتماعی سیگنال‌های مثبتی برای موتورهای جستجو به شمار می‌آیند و هنگام استفاده از این شبکه‌های اجتماعی، نه تنها بازدید سایت را به صورت مستقیم و از طریق محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهیم، بلکه باعث افزایش ترافیک ورودی گوگل و سایر موتورهای جستجو هم می‌شود. البته موتورهای جستجو هم می‌توانند به رشد و افزایش دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی شما هم کمک کنند!

  • اشتباهاتی که نباید در سئو آنها را انجام داد – بخش اول
  • سئو کلاه سیاه چیست؟ در این نوع سئو، سئوکار از قوانین گوگل تخلف می‌کند و با انجام تقلب سعی در ارتقای رتبه سایت خود دارد. موتور جستجوی گوگل با الگوریتم های جدیدش این تخلفات را شناسایی می کند و به شدت با آنها برخورد می کند. تا جایی که گاهی اوقات هر کاری هم انجام دهید، جریمه گوگل برطرف نمی‌شود و سایت شما دوباره به حالت اول برنمی‌گردد. در سئو کلاه سیاه ما تظاهر می‌کنیم که به تمام قوانین و خطوط قرمز موتور‌های جستجو احترام می‌گذازیم در‌حالیکه به هیچ‌یک از قوانین پایبند نیستیم و سعی در فریب‌دادن گوگل داریم . با این روش خیلی زود به جایگاه اول نتایج جستجو می‌رسید اما بسرعت از این جایگاه سقوط می‌کنید و حتی ممکن است از نتایج جستجو برای همیشه حذف شوید که اصطلاحا به آن پنالتی شدن سایت می‌گویند.

سئو خاکستری چیست؟

سئو خاکستری را می توان حد وسط سئو سیاه و سئو سفید در نظر گرفت. در این روش هم از روشهای سئو سفید و هم از روشهای سئو سیاه جهت بالاتر رفتن سرعت سئو سایت و همچنین داشتن امنیت کافی استفاده می شود. البته در این روش نیز خطر وجود دارد و اگر شخص سئوکار تجربه کافی نداشته باشد احتمال اینکه شما را از مسیر دور کند زیاد است.  علی رغم اینکه ویژگی های مرتبط با سئو خاکستری ممکن است شما را ترغیب کند اما پیشنهاد می کنیم تنها اگر اهل ریسک کردن هستید آن را امتحان کنید. اگر مدیر سایتی هستید، پیشنهاد می‌کنم حتماً روش‌های سئوی کلاه خاکستری را یاد بگیرید و در سایت خود اجرا کنید.

این روش کمک زیادی به رشد و پیشرفت سایت شما خواهد کرد. برای اینکه یک سایت سئو باشد باید فاکتورهایی را رعایت کنید، همانطور که می‌دانید خزندهای موتورهای جستجویی نظیر گوگل فقط کدهای صفحات وب را می‌بینند و با آنالیز آنها به طبقه بندی سایت ها میپردازند حال آنکه مدیران سایت ها باید به نحوی فعالیت نمایند که سایت آنها هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران جذاب باشد تا باعث جذب بازدید کننده و افزایش فروش محصولات یا معرفی خدمات به کاربران فراهم شود . سئو خاکستری مثل دور زدن دوربین‌های طرح ترافیک از کوچه و پس‌کوچه‌هایی است که هنوز در آنها دوربین نصب نشده. برای استفاده از این روش باید شناخت کافی از مسیرها و روش‌های انجام کار داشته باشید. اما مراقب باشید که همیشه خطر گیرافتادن و جریمه شدن همراه شماست!

در نهایت کاربرد اصلی سئو چیست؟ سئو یعنی شما حرف مخاطبانتان را بشنوید و نیاز آنها را درک کنید. سپس به نیاز آنها پاسخ بدهید تا یک رابطه بینتان شکل بگیرد. با این کار آنها به شما علاقمند می‌شوند و از شما خرید می‌کنند. اینطوری مشتریان شما زیاد می‌شود و گوگل تشخیص می‌دهد که وب سایت شما مفید است پس آن را بالاتر نمایش می‌دهد. وقتی هم وب‌ سایت شما در نتایج گوگل بالاتر باشد، کاربران بیشتری شما را می‌بینند و فروش شما بیشتر می‌شود و این چرخه سئو نام دارد. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *