امروزه فضای بسیار گسترده اینترنت که در میان تمامی کاربران اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی دارد و کسب‌وکارهای آنلاین و سنتی نیازمند فعالیت در حوزه آنلاین هستند. راه‌اندازی و ایجاد یک سایت سبب می‌شود تا بتوانید کاربران و مشتریان خود را از خدمت و محصولات خود مطلع سازید و بتوانید با قرار دادن آموزش‌های مختلف و متناسب با نوع کسب‌وکار خود مشتریان بیشتری را جذب کنید. همچنین در سایت خود می‌توانید بخشی را برای پشتیبانی و پاسخ به سوالات مشتریان خود در نظر بگیرید و با اینکار علاوه بر رفع مشکلات و نیاز کاربران خود، محبوبیت خود را نیز در میان آنها افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای داشتن یک سایت و همچنین نیازهای یک برند تجاری به داشتن وبسایت بپردازیم.

شباهت‌های یک کسب‌وکار سنتی و آنلاین در زندگی تجاری افراد

در کسب‌وکارهای سنتی اگرچه نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنید بسیار مهم است اما نوع برقراری ارتباط، نوع مخاطبان خدمات شما، نوع برخورد و روابط اجتماعی و تمامی موارد از این قبیل اهمیت زیادی در فروش و درآمد شما خواهند داشت. در کسب‌وکارهای آنلاین نیز تمامی این موارد به صورت غیرمستقیم در فروش و درآمد شما تاثیرگذار خواهند بود و اگر بخواهید یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنید یا بخواهید کسب‌وکار سنتی خود را به کسب‌وکار آنلاین تبدیل کنید، باید تمامی این موارد را رعایت کنید و از آنها اطلاعات کافی داشته باشید. اگرچه بین کسب‌وکار آنلاین و سنتی تفاوت‌های بسیاری است اما اصل ارائه خدمات و محصولات به مشتریان خود یکی است و باید برخی از موارد را رعایت کنید که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

اطلاع از هزینه‌ها و مدیریت یک سایت پیش از راه‌اندازی آن

اگرچه هزینه‌های داشتن یک سایت نسبت به مزیت‌هایی که آن سایت برای کسب‌وکار شما دارد رقم چندان شگفت‌انگیزی نیست، اما پیش از آنکه بخواهید سایت خود راه‌آندازی کنید باید از همه‌ی هزینه‌های طراحی، راه‌اندازی، توسعه و در نهایت مدیریت سایت خود اطمینان حاصل کنید. هزینه‌های یک سایت تهیه بستر میزبان، تهیه سرور، مدیریت سرور، طراحی سیستم مدیریت محتوا، طراحی قالب برای سایت، مدیریت و پشتیبان سایت توسط متخصص و… می‌شود که هر یک از آنها بسته به نوع سایت می‌تواند هزینه‌های کم یا زیادی را برای شما در پی داشته باشد.

داشتن یک سایت، عاملی برای معرفی برند و کسب‌وکار تجاری شما

در گذشته شرکت‌ها و کسب‌وکارها بر اساس تبلیغات، محصولات و خدماتی که به دیگران ارائه می‌کردند به کاربران دیگر معرفی می‌شدند و همین امر سبب معرفی برند و کسب‌وکارهای تجاری می‌شد! امروزه روش‌های مختلفی برای معرفی برند تجاری شما وجود دارد اما مهم‌ترین آن فعالیت‌های شما در حوزه‌های آنلاین نظیر سایت، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و… است. داشتن یک سایت کمک بسیار زیادی به کسب‌وکار شما می‌کند و محدودیتی در سر راه شما وجود ندارد؛ در سایت خود می‌توانید سوابق کاری، نشان‌های تشویقی، برگزیده‌ شدن در جشنواره‌ها، معرفی‌نامه، محصولات، اخبار، آموزش‌ها و… را به صورت کاملا رایگان درج کنید. حال فرض کنید بخواهید همین موارد را در قالب کاتالوگ یا تبلیغات به کاربران نمایش دهید؛ در ابتدای کار محدودیت‌هایی که وجود دارد برای شما مشکل‌ساز می‌شوند و در مرحله بعدی هزینه‌های تبلیغات یا چاپ کاتالوگ بسیار سنگین می‌شود و مخاطبان کمتری آن را نسبت به سایت مشاهده می‌کنند. با داشتن یک سایت به راحتی می‌توانید مخاطبان زیادی را از طریق تبلیغات آنلاین، دیجیتال مارکتینگ و موتورهای جستجو جذب کنید و این مخاطبان می‌توانند به مشتریان دائم و بالقوه برند تجاری شما تبدیل شوند. بسیاری از کسب‌وکارهای تجاری که یک سایت را برای معرفی کسب‌وکار خود راه‌اندازی کرده‌اند، همکاری‌های زیادی را با سایر برندهای تجاری شروع کرده‌اند و توانسته‌اند سودآوری‌های زیادی را برای خود کسب کنند. بنابراین اگر مدیریت یک کسب‌وکار تجاری را به صورت سنتی بر عهده دارید، در اولین فرصت وبسایت خود را راه‌اندازی کنید و در آن برند تجاری، محصولات و خدمات خود را معرفی کنید و با اینکار می‌توانید مهم‌ترین مزیت‌های کسب‌وکار خود را در سایت قرار دهید. در این مورد نه تنها با داشتن کسب‌وکار، بلکه بدون داشتن کسب‌وکار نیز می‌توانید یک وبسایت جهت معرفی خود داشته باشید؛ در این سایت می‌توانید خود را معرفی و توانایی‌های خود را درج کنید تا بتوانید بر اساس مهارت‌های خود پروژه‌هایی را دریافت کنید و بر اساس آنها برای خود درآمدهای مناسبی را بدست آورید.

کسب‌ مشتریان جدید از طریق وبسایت برای کسب‌وکار تجاری خود

تاکنون پیش‌ آمده است که بخواهید آمار و ارقام افراد فعال در اینترنت را بررسی کنید؟ اگر این فرصت برای شما پیش نیامده است شاید تاکنون فکر ارتقاء کسب‌وکار خود به یک کسب‌وکار آنلاین را نکرده‌اید! جالب است بدانید در دنیا بیش از ۴ میلیاد نفر روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند که درصد بالایی از آنها حداقل یک‌بار از اینترنت محصول یا سرویسی را خریداری کرده‌اند. در بازار اینترنت ایران نیز در حدود ۶۰ میلیون نفر هستند که از اینترنت استفاده می‌کنند و نباید چنین بازاری را دست کم گرفت! این بازار گسترده یک فرصت بسیار مناسب است تا بتوانید مشتریان جدید کسب کنید و کسب‌وکار خود را بیشتر به کاربران اینترنت معرفی کنید.

با طراحی سایت، شما یک رسانه معتبر خواهید بود

یکی از مزایای طراحی یک سایت، تبدیل شدن کسب‌وکار شما به یک رسانه در میان کاربران است. در سایت خود می‌توانید آموزش‌هایی را پیرامون کسب‌وکار و فعالیت تجاری خود منتشر کنید و با اینکار به افزایش اعتماد کاربران به سایت کمک کنید! فرض کنید کاربری بخواهد سوالات و نحوه استفاده از خدمات شما را یاد بگیرند و برای اینکار نیازمند یک منبع معتبر هستند. با انتشار آموزش‌هایی در سایت خود می‌توانید کسب‌وکار خود را در میان کاربران باتوجه به آموزش‌ها و رفع نیازهای کاربران به یک رسانه معتبر تبدیل کنید. همچنین جالب است بدانید گوگل معمولا مقالات معتبر و جامع را در صدر نتایج گوگل نمایش می‌دهد و این موضوع یک روش تبلیغاتی رایگان برای معرفی محصولات و خدمات خود به کاربران سایت است. با فعالیت بیشتر می‌توانید گوگل را وبسایت خود بیشتر دوست کنید و با اینکار گوگل کاربرانی را که پیرامون کسب‌وکار شما محتوایی را جست‌وجو می‌کنند به سایت شما ارجاع می‌دهند و اگر محتوای شما از کیفیت کافی برخودار باشد، کاربران راحت‌تر و بیشتر به شما اعتماد می‌کنند و بسیاری از مواقع کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما راه پیدا کرده‌اند می‌توانند به یک مشتری دائمی و بالقوه سایت تبدیل شوند.

راه‌اندازی یک سایت نسبت به کسب‌وکارهای سنتی هزینه‌های کمتری دارد

امروزه یکی از مسائلی که برای کسب‌وکارها اهمیت بسیار زیادی دارد، نقش صرفه‌جویی اقتصادی در کنار میزان بازدهی و سودآوری آن است. فرض کنید بخواهید برای کسب‌و‌کار تجاری خود یک دفتر یا محلی را برای خدمت‌رسانی به مشتریان راه‌اندازی کنید. اولین هزینه‌ای که برای شما بوجود می‌آیند، هزینه و سرمایه لازم برای اجاره یک مکان است تا بتوانید در آنجا مستقر شوید. پس از آن باید لوازم و تجهیزات لازم برای پاسخگویی به نیاز مشتریان را رفع کنید و برای اینکار باید سرمایه زیادی را در نظر بگیرید. پس از سرمایه‌هایی که برای اجاره مکان و خرید تجهیزات بحث تبلیغات و جمع‌آوری مشتریان به میان کشیده می‌شود که بازهم باید هزینه‌های دیگری را متحمل شوید و عملا باید سرمایه زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار سنتی داشته باشید. با راه‌اندازی یک سایت شما دیگر نیازی به اجاره مکان برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای مشتریان نخواهید داشت و خیلی ساده می‌توانید از پشت میز اتاق در منزل شخصی خودتان به مشکلات، سوالات و نیازهای آنها پاسخ بدهید. از طرفی به جای هزینه‌های بسیار سنگین نظیر تبلیغات چاپی، بنری، تبلیغات در سطح شهر می‌توانید با سرمایه بسیار کمتر در سایت‌های مختلف تبلیغات بدهید و مشتری جذب کنید. همچنین اگر بتوانید مقالات و آموزش‌های مفیدی را که متناسب با کسب‌وکار تجاری شما است در سایت منتشر کنید، می‌توانید به موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز به عنوان یک مرجع تبلیغاتی بسیار مناسب نگاه کنید و از آن طریق می‌توانید کاربران زیادی را به سایت خود منتقل کنید. در میان این مقالات نیز می‌توانید خدمات یا محصولات خود را معرفی کنید تا مشتریان ترغیب به خرید محصولات شما شوند و بتوانند از خدمات شما بهره‌مند شوند. طبیعی است که هرچقدر بتوانید مقالات مفید‌تر و ارزشمندتری را منتشر کنید، مشتریان شما بیشتر می‌شوند و می‌توانید به سودآوری بیشتر سایت برای کسب‌وکار خود بیشتر فکر کنید.

داشتن یک سایت برای برند تجاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که صاحبان کسب‌وکارها از آن برای معرفی و افزایش محبوبیت برند تجاری خود در مقابل کاربران اینترنت استفاده می‌کنند. داشتن یک سایت از دیدگاه‌های مختلفی حائز اهمیت است که در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین آنها پرداختیم و در مقاله دیگر به بررسی مزیت‌های دیگر داشتن یک سایت برای برندهای تجاری و کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین خواهیم پرداخت. در مقاله بعدی با ادامه این مباحث نیز با ما همراه باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *