در بروز رسانی بهاره ویندوز ۱۰ یک ویژگی بسیار عالی و کارا اضافه شده که سیستم را قادر می‌سازد تا به کامپیوترهای مجاور خود هر نوع فایل، لینک، عکس را به واسطه بلوتوث ارسال کند. این ویژگی را Near Share یا همان اشتراک‌گذاری به دستگاه‌های مجاور نام گذاری کرده‌اند. توجه داشته باشید که این ویژگی در حال حاضر تنها بر روی برنامه Insider Preview در ویندوز ۱۰ امکان‌پذیر است. البته به زودی و با به ‌روزرسانی همه گیر این گزینه به تمامی ویندوز‌های ۱۰ کاربران اضافه خواهد شد.

چگونگی فعال کردن Near Share

در حال حاضر این ویژگی تنها بین دو ویندوز ۱۰ که Near Share را فعال کرده‌اند، عمل می‌کند و هنوز این قابلیت بر روی موبایل و سایر دستگاه‌ها منتقل نشده است. همچنین شما می‌توانید Near Share  را از بر روی هر دو ویندوز ۱۰ فعال‌سازی کنید.

برای فعال‌سازی از کادر اشتراک‌گذاری بر روی دکمه Share در هر نقطه از ویندوز که ممکن است کلیک کنید. برای نمونه می‌توانید بر لبه نوار ابزار و بر روی دکمه اشتراک گذاری کلیک کرده و یا با کلیک راست بر روی فایل مورد نظر گزینه Share را انتخاب کنید. سپس باید در منوی اشتراک‌گذاری گزینهTap to turn on nearby sharing را انتخاب کنید.

برای پیکربندی تنظیمات این ویژگی از مسیر Settings > System > Shared Experiences رفته و گزینه Nearby Sharing را فعال کنید. فایل‌هایی که با این برنامه و به واسطه بلوتوث به سیستم شما منتقل می‌شوند به صورت پیش‌فرض در پوشه Downloads شما ذخیره می‌شوند، اما می‌توانید آدرس ذخیره‌سازی را به محل مورد نظر خود تغییر دهید. همچنین شما قادرید به صورت موردی دستگاه‌هایی که به سیستم‌تان متصل می‌شوند را انتخاب کنید. این برنامه به صورت‌ پیش‌فرض اجازه اتصال هر دستگاه ویندوز ۱۰ که در نزدیکی شما است را خواهد داد. در صورتی که گزینهMy Devices Only  را انتخاب کنید، Near Share تنها بین دستگاه‌هایی که حساب ماکروسافت یکسان دارند مقدور خواهد بود.

نحوه اشتراک‌گذاری یک فایل

با استفاده از این ویژگی می‌‌توانید فایل‌های بین دو سیستم را بدون اتصال سیم و به راحتی جا به جا کنید. برای انجام این کار باید روی فایل کلیک راست کرده و از منو بر روی گزینه Share کلیک کنید.

سپس کادر اشتراک‌گذاری به همراه دستگاه‌های شناسایی شده در اطراف ظاهر خواهد شد. اگر سیستمی یافت نشد بررسی کنید که کامپیوتر مورد نظر ویژگی اشتراک‌گذاری را فعال کرده است یا خیر. بعد از نمایش اسم سیستم مورد نظر روی آن کلیک کنید. شما می‌توانید نام دستگاه را نیز در این بخش تغییر دهید.

وقتی اتصال برقرار شد از دستگاهی که می‌خواهد به شما متصل شود اعلانی تحت عنوان Sharing to (نام دستگاه) دریافت خواهید که در انتظار تایید اتصال شما است.

این اعلان بر روی کامپیوتر دیگر و در واقع بر روی نوار ابزار هر دو سیستم نمایان خواهد شد. برای باز کردن اکشن سنتر، روی کادر اطلاع رسانی در گوشه پایین سمت راست صفحه خود کلیک کرده و یا Windows + A را روی صفحه کلید خود فشار دهید. برای ذخیره‌سازی فایل گزینه Save را انتخاب کنید و برای اجرای سریع فایل از گزینه Save & Open اقدام نمایید. سپس سیستم ارسال کننده فایل را منقل خواهد کرد که این فرایند بسته به حجم فایل و سرعت بلوتوث بازه زمانی مختلفی خواهد داشت.

نحوه اشتراک‌گذاری لینک، عکس و هر چیز دیگری

شما می‌توانید با یک روند مشابه هر چیزی که می‌خواهید را در ویندوز ۱۰ به اشتراک بگذارید. مثلا برای اشتراک‌گذاری یک لینک در مایکروسافت اج با یک رایانه دیگر کافیست Microsoft Edge را باز کرده و به صفحه‌ مد نظرتان بروید. سپس گزینه اشتراک‌گذاری را در نوار ابزار انتخاب کنید و بعد روی کامپیوتر گیرنده کلیک کنید.

وقتی اعلان روی رایانه گیرنده نمایان شد بر روی Open کلیک کنید تا لینک اشتراک‌گذاری شده در Microsoft Edge باز شود.

همچنین برنامه Photos در ویندوز ۱۰ دارای یک دکمه اشتراک‌گذاری است که می‌توانید یک یا چند عکس را در برنامه باز کرده و از اشتراک‌گذاری به نزدیک برای ارسال عکس‌ها به رایانه دیگر و با همان ترتیب ذکر شده استفاده نمایید.

گرچه این ویژگی برای گوشی هوشمند و یا تبلت‌ با سیستم عامل اندروید و سیستم عامل ios در نظر گرفته نشده از همین رو شما نمی‌توانید مستقیما فایل‌ها را به سیستم خود منتقل کنید. اما با استفاده از قابلیت Continue on PC می‌توانید از تلفن و یا تبلت خود به کامپیوتر متصل شوید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *