در مقاله قبلی به بررسی نکاتی در مورد فروشگاه ساز رایگان پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب آن بپردازیم.

شش) هزینه پشتیبانی و نگهداری فروشگاه ساز رایگان

از مهم ترین کارهایی که برای یک فروشگاه اینترنتی باید انجام شود، پشتیبانی و نگهداری از سایت است. در واقع هر سایتی نیاز به نگهداری دارد و برای این کار، نیاز به یک فرد متخصص دارید که استفاده از پلتفرم فروشگاه ساز را یاد داشته باشد. فروشگاه سازهای رایگان تعهدی برای پشتیبانی و نگهداری از سایت شما ندارند و در صورتی که مشکلی برای شما بوجود بیاید، تیم توسعه دهنده آن کاری برای شما نمی  کند! در این صورت باید به دنبال یک متخصص بگردید تا با پرداخت هزینه مشکل سایت شما را بر طرف کند.

البته گاهی اوقات متخصصان آن فروشگاه ساز رایگان هم حاضر نیستند مشکل شما را بدون هزینه ای سنگین برطرف کنند و در نهایت اگر حاضر شوند آن مشکل را رفع کنند، گاهی چندین روز باید صبر کنید. حتماً می دانید که برای فروشگاه های متوسط و بزرگ، چندین روز بسته بودن سایت به معنای چندین میلیون تومان ضرر است!

هفت) سرعت پایین فروشگاه ساز رایگان

یکی از مهم ترین مسائلی که برای کاربران سایت اهمیت دارد، سرعت فروشگاه اینترنتی است. کاربران انتظار دارند که صفحات مختلف سایت شما در مدت زمان بسیار کمی بارگذاری شود و بتوانند محتوای مورد نظر خود را ببینند. یکی از مهم ترین معایب فروشگاه ساز های رایگان سرعت پایین آن ها است. در واقع این مشکل هم به بهینه نبودن کد های آن بر می گردد و برای رفع آن باید کد های سایت را بهینه سازی کنید! هزینه بهینه سازی کد های آن گاهی چندین برابر استفاده از فروشگاه سازهای پولی است.

از طرف دیگر، مدیران سایت هم معمولاً مسئله سرعت پایین فروشگاه سازهای رایگان را حس می کنند. هنگامی که مدیران وارد بخش مدیریت فروشگاه ساز می شوند، باید زمان زیادی را برای بارگذاری کامل هر صفحه صبر کنند! دلیل آن هم امکانات اضافی و کد های غیر استاندارد آن است که برای بارگذاری کامل آن ها، زمان زیادی نیاز است.

هشت) تکراری بودن قالب های موجود برای فروشگاه ساز رایگان

بسیاری از کاربران، به دلیل رایگان بودن فروشگاه سازهای رایگان از آن استفاده می کنند و معمولاً قالب های محدودی برای فروشگاه سازهای رایگان وجود دارد. بنابراین تعداد زیادی از کاربران مجبور به استفاده از قالب های تکراری هستند که کاربران زیاد دیگری هم از آن استفاده می  کنند!

تکراری بودن قالب سایت نه تنها برای برندینگ یک فروشگاه اینترنتی خوب نیست، بلکه باعث می  شود تا کاربران هم نتوانند به شما اعتماد کنند. خودتان را جای کاربر بگذارید! هنگامی که با یک سایت مواجه می شود که مشابه سایت های دیگر است، قطعاً حس خوبی نسبت به آن سایت نخواهید داشت.

نه) تداخل بین پلاگین های فروشگاه ساز رایگان

هر فروشگاه اینترنتی رایگان پلاگین ها و ماژول های مختص به خود را دارد که تعداد زیادی از کاربران هم از آن استفاده می کنند. استفاده از پلاگین ها در فروشگاه اینترنتی به شما کمک می  کند تا بتوانید امکانات جدیدی را به سایت خود اضافه کنید اما گاهی مشکلاتی هم برای شما به وجود می آورد. معمولاً توسعه دهندگان فروشگاه سازهای رایگان متفاوت هستند و هر پلاگین را یک تیم جداگانه تولید می  کند! بنابراین بسیاری از کدها و توابع مورد استفاده برای پلاگین ها مشترک است و هنگامی که چندین افزونه را با هم استفاده می کنید، میان آن ها تداخل به وجود می  آید.

برخلاف فروشگاه سازهای رایگان، فروشگاه ساز های پولی با این مشکل مواجه نیستند و تمام افزونه های موجود برای آن توسط یک تیم توسعه پیدا می کند. بنابر این هیچ تداخلی میان پلاگین های فروشگاه سازهای پولی کمتر اتفاق می افتد و در صورت بروز چنین مشکلی، به سرعت توسط تیم پشتیبانی بر طرف می شود.

ده) وجود امکانات اضافی که هیچ وقت از آن ها استفاده نمی کنید!

فروشگاه سازهای رایگان امکانات بسیار زیادی دارند و در ظاهر، این مسئله نوعی مزیت محسوب می شود! اما هنگامی که می خواهید فروشگاه خود را مدیریت کنید، متوجه می شوید که وجود امکانات اضافی نه تنها خوب نیست، بلکه مشکلاتی را هم برای شما بوجود می آورد. اولین مسئله تاثیر منفی آن در سرعت سایت است؛ امکانات اضافی که هیچ گاه از آن ها استفاده نمی کنید، تنها سرعت بارگذاری صفحات موردنظر شما را پایین می آورند. از طرف دیگر اپراتورهایی که اطلاعات محصولات سایت شما را وارد می کنند، هنگام و مواجه شدن با این امکانات اضافی کمی سر در گم می شوند. بنابراین وجود امکانات اضافی در فروشگاه ساز های رایگان همیشه یک مزیت نیست و گاهی باعث ایجاد مشکلات مختلف می شود. در فروشگاه های پولی تنها امکاناتی که اکثر فروشگاه های اینترنتی به آن نیاز دارند قرار دارد.

یازده) بومی نبودن فروشگاه سازهای رایگان

تمام فروشگاه سازهای رایگان، پلتفرم هایی هستند که توسط افراد غیر فارسی  زبان طراحی شده اند و پس از مدتی، توسط افراد فارسی زبان ترجمه شده اند! بنابر این شاید زبان این فروشگاه  ساز ها فارسی باشد اما امکانات آن بومی نیست. در بسیاری از این فروشگاه سازهای رایگان امکاناتی که در داخل ایران به آن نیاز دارید، وجود ندارد. ساده ترین مثال برای درک این موضوع، درگاه های پرداخت ایرانی است که برای برخی از فروشگاه ساز های ایرانی وجود ندارد. مسئله بعدی تاریخ شمسی است که هنگام ترجمه این پلتفرم ها، در نظر گرفته نشده است. این موضوع در حالی است که فروشگاه ساز های فارسی و پولی معمولاً توسط افراد ایرانی طراحی می شوند که تمام امکانات مورد نیاز شما در آن قرار دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل معایب فروشگاه ساز رایگان پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *