اگر در دنیای تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی فعالیت دارید، حتماً بارها و بارها نام سئو را شنیده اید و با اهمیت آن آشنا هستید! سئو انواع مختلفی دارد که برخی قانونی و برخی سعی دارند با دور زدن قوانین گوگل، در مدت زمان کوتاه تری به جایگاه مناسب دست پیدا کنند. البته گاهی اوقات این رتبه پایدار نیست و پس از مدت بسیار کوتاهی از بین می رود. سئو کلاه سیاه، به عنوان سئو غیرقانونی گوگل شناخته می شود که در مواقع خاص کاربرد! در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل سئو کلاه سیاه و نبایدهای آن می پردازیم تا اگر کسب و کاری دارید، با استفاده از سئو کلاه سیاه به سمت نابودی نکشانید! در این مقاله ما را همراهی کنید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

یکی از راه های سئو که هدف آن دور زدن قوانین گوگل برای کسب رتبه های اول است، سئوی کلاه سیاه نام دارد. در این روش سئو کارهایی بر خلاف قواینن گوگل انجام می شود که در اکثر مواقع با مجازات موتورهای جستجو روبرو خواهد بود! دلیل استفاده از سئو کلاه سیاه این است که کسب و کارها می دانند که رسیدن به رتبه های اول گوگل ضروری است اما نمی دانند که نباید با هر روشی به صفحه اول گوگل راه پیدا کرد. البته گاهی اوقات هم سئوکاران به دلایل دیگری از این روش استفاده می کنند که در حالت کلی، ریسک بزرگی خواهد بود. بخش تاریک سئو کلاه سیاه استفاده از روش‌های نادرست است. سئو کلاه سیاه به جای حل کردن مسئله کاربر، محتوا را برای الگوریتم‌های موتورهای جستجوی بهینه‌سازی می‌کند. استفاده از برخی تکنیک های سئو کلاه سیاه بد نیست اما نباید همیشگی باشد! زیرا در این صورت کسب و کار اینترنتی شما رو به نابودی کشانده می شود و معمولاً راه های جبران آن بسیار مشکل خواهد بود.

بررسی بهترین افزونه سئو وردپرس

شاید تا به حال شنیده باشید که می گویند هدف گوگل، ارائه بهترین نتیجه به کاربران است! در واقع گوگل می خواهد صفحاتی را در اختیار کاربران قرار دهد که مطمئن است سوال آن ها را پاسخ می دهد یا نیاز آن ها را برطرف می کند. این اقدام از طریق الگوریتم‌های گوگل انجام می‌گیرد. البته اقدامات دستی و گزارش‌هایی که به گوگل می‌رسند نیز در این میان بی‌تاثیر نیستند. پیچیده تر شدن الگوریتم های گوگل و هوش مصنوعی آن در طی زمان، باعث جلوگیری از سئو غیرقانونی شده است؛ زیرا با گذشت زمان این خطر برای سایت شما جدی‌تر می‌شود. سئو کلاه سفید روش بسیار بهتری برای انجام بهینه سازی موتور جستجو است. سئو کلاه سفید رویکردی اخلاقی‌تر است که از شرایط و دستورالعمل‌های تعیین شده توسط موتورهای جستجو پیروی می‌کند. سئو کلاه سفید هم به کارهایی گفته می شود که با استفاده از قوانین گوگل می تواند در مدت زمان مناسب و البته گاهی طولانی به صفحه اول گوگل برسید.

چرا باید از SEO کلاه سیاه دوری کنید؟

شاید از نظر بسیاری از کاربران سئو کلاه سفید قانونی باشد اما مهم ترین اصل سئو که رعایت دستورالعمل های گوگل است در آن دیده نمی شود. به عبارت دیگر، هنوز خلاف قوانین است. این بدان معناست که اگر به سئو کلاه سیاه بپردازید ، احتمال جریمه شدن سایت شما وجود دارد. جریمه شدن از موتورهای جستجو باعث می‌شود وب‌سایت شما در نتایج جستجو پایین بیاید یا بدتر از آن، می تواند به طور کامل حذف شود. این مسئله باعث کاهش ترافیک و در نهایت مشتریان کسب و کارتان می شود!

تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید شامل مجموعه ای از قوانین گوگل است که باید به آن احترام بگذارید!در این حالت عواقب این کار می‌تواند منجر به پاک شدن کامل از نتایج جستجو یا به دست آوردن جایگاه پایین‌تری باشد. سئو کلاه سفید با ایجاد محتوای با کیفیت و تجربه کاربری مناسب، بهترین روش انجام سئو صحیح سایت است.

تکنیک‌ های کلاه سیاه در سئو

اگر قصد استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه برای رشد سایت خود را دارید، در این بخش همراه ما باشید تا اثرگذارترین بخش های سئو کلا سیاه را با هم بررسی کنیم:

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

در گذشته الگوریتم های گوگل بسیار ساده و ابتدایی بودند و صفحاتی که تعداد زیادی کلمات کلیدی در آن وجود داشت، در رتبه های اول گوگل مشاهده می شدند. به عبارت ساده تر، تکرار کلمات کلیدی بر ارزش محتوای شما اضافه می‌کرد. اما با رونمایی از الگوریتم جدید گوگل، تکرار کلمات کلیدی نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث جریمه شدن سایت شما هم می‌شود و رتبه‌ی پایینی در موتورهای جستجو برای شما به ارمغان می‌آورد. کیورد استافینگ به روش پر کردن محتوای شما با کلمات کلیدی بی‌ربط برای دستکاری در مکان رتبه‌بندی صفحه در صفحات نتایج جستجو اشاره دارد. در حال حاضر اضافه کردن بی دلیل کلمات کلیدی تاثیری روی رتبه شما ندارد و ممکن است باعث سئوی منفی و پاک شدن آن صفحه از گوگل شود.

البته هنوز هم گوگل در الگوریتم های خود، درصدی برای کلمات کلیدی در نظر می گیرد که به آن چگالی کلمات کلیدی گفته می شود. این میزان بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می‌باشد. پس نیازی نیست با تکرار مداوم یک کلمه‌ی خاص، اعصاب خواننده‌ها را خرد کنید. در الگوریتم جدید گوگل اگر شما به جای تکرار یک کلمه‌ی کلیدی می‌توانید مترادف آن را هم بکار ببرید. بخاطر داشته باشید که روش تکرار کلمات کلیدی، قدیمی شده است و حالا دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد. البته در صورتی که این روند را ادامه دهید، گوگل از شما به عنوان سایتی که در حال دور زدن قوانین است یاد می کند و ممکن است کسب و کار آنلاین شما را جریمه کند. به عبارت ساده تر، در این حالت گوگل به راحتی تشخیص خواهد داده که از این کلمه کلیدی به میزان زیادی استفاده شده است که غیر طبیعی است. بنابراین احتمال جریمه شدن این محتوا بالا می‌رود. شما ممکن است این شوخی را شنیده باشید که “یک نویسنده سئو در یک رستوران، کافه، خانه، گارسون، نوشیدنی، نوشابه و … قدم می‌زند.” این جمله درباره یک شوخی در مورد پر کردن جملات با کلمات کلیدی است. در این جمله همه کلمات شبیه یکدیگر هستند، اما هیچ ارزشی ندارند زیرا جمله معنی داری ایجاد نکرده‌اند و فقط مجموعه‌ای از کلمات هستند. بهتر است به جای آن که روی تعداد کلمات کلیدی تمرکز کرده و محتوای خود را با کلمه کلیدی پر کنید، روی محتوای بهینه کار کنید و ارزشی به کاربران هدیه بدهید. این کار باعث می شود تا بهترین نتیجه را بگیرید و رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.

کلاوکینگ (Cloaking)

تا کنون چیزی در مورد کلاوکینگ شنیده اید؟ بسیاری از سایت هایی که سئو کلاه سیاه انجام می دهند، محتوای قابل مشاهده با محتوایی که در سایت دیده می شود را متفاوت طراحی می کنند. با انجام این کار تلاش می‌کنند تا محتوای خود را به موضوعی غیر از آنچه کاربر می‌بیند مرتبط کنند و به این منظور به موتورهای جستجو محتوای دیگری را نشان می‌دهند. متناسب سازی محتوای شما برای گروه های مختلف کاربران قابل قبول است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام بازدید شخصی از یک دستگاه تلفن همراه، اندازه وب‌سایت خود را کوچک کنید. همچنین ممکن است زبان یک صفحه را براساس کشوری که شخصی از آن بازدید می‌کند، تغییر دهید. در واقع گاهی اوقات این موارد کاملاً مفید هستند اما به شرطی که فقط محتوای ظاهر شده برای خزنده‌های موتور جستجو را تغییر ندهید. البته هیچ قانونی هم وجود ندارد که این مسئله را تایید یا رد کند اما اگر کمی فکر کنید، به نظرتان این کار مفید است؟ قطعاً خیر! بنابراین از دید گوگل هم این یک کار غیر قانونی برای رتبه گرفتن است که می تواند بسیار خطرناک باشد و سایت شما را با مشکل مواجه کند. شما باید با ربات‌های موتور جستجو که سایت شما را خزش می‌کنند دقیقاً یک کاربر در نظر بگیرید و با آن به خوبی رفتار کنید.

این کار را می توان نمونه خوبی از پنهان کاری دانست؛ زیرا محتوایی که به کاربران نمایش می دهید با محتوایی که ربات گوگل در حال بررسی آن است، کاملاً فرق دارد! سایت های کلاه سیاه این کار را انجام می‌دهند تا محتوای آنها در موضوعات مختلف هنگام جستجو بالا بیاید. وب سایت های اسپم هم معمولا از این تکنیک استفاده می‌کنند تا توسط ربات موتور جستجو شناسایی نشوند. در این روش، کلاه سیاه، متنی را می‌نویسد که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو میتوانند آن را شناسایی کنند. البته در حال حاضر موتورهای جستجو آن قدر باهوش هستند که این موضوع را هم به خوبی تشخیص می دهند و به سرعت سایت موردنظر را جریمه می کنند! اگر کنجکاو هستید که بدانید گوگل چگونه وب‌سایت شما را می‌بیند، می‌توانید به اطلاعاتی که ابزارهای گوگل از سایت ثبت می‌کنند دقت کنید، این اطلاعات ناشی از رفتار کاربرهستند و به موتورهای جستجو دید خوبی از سایت شما می‌دهند. ریدایرکت کردن مجدد صفحات شامل ارسال شخصی به نشانی اینترنتی متفاوت از صفحه‌ای است که فرد در ابتدا روی آن کلیک کرده است. در سئو کلاه سیاه ریدایرکت ها بسیار اهمیت دارند و گوگل هم روی این موضوع بسیار حساس شده است.

این مسئله می تواند موتور جستجو را به صفحه دیگری منتقل کرده یا حتی کاربران را وارد صفحه دیگری کند! به عنوان مثال، هدایت یک صفحه بسیار معتبر با تعداد زیادی بک لینک به صفحه بی‌ربط دیگر است، فقط به منظور ارتقا position جایگاه صفحه ضعیف‌تر در نتایج جستجو. ریدایرکت ۳۰۱ اکثر اعتبار را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کند. ریدایرکت‌ها فقط باید برای هدفی که طراحی شده اند استفاده شوند. این دلیل ممکن است تغییر دامنه وب سایت یا تلفیق دو قسمت از محتوا باشد. همچنین استفاده از کدهای جاوا اسکریپت برای هدایت مجدد کاربران در برخی موارد، قابل قبول است. بنابراین اگر در سایت خود ریدایرکت غیرضروری و غیر منطقی می کنید، لازم است بدانید که زیر ذره بین گوگل هستید و باید حواستان باشد جریمه نشوید.

تغییر آدرس و ریدایرکت غیرمنطقی

بالاتر گفتیم که ریدایرکت غیرمنطقی می تواند به سایت شما آسیب بزند! به عنوان مثال اگر یک سایت دانلود دارید، اگر کاربر بر روی دانلود کلیک کند و به جای لینک دانلود، صفحه دیگری را ببیند این لینک دهی غیر منطقی است و ممکن است زیر ذره بین گوگل قرار بگیرید. سئوی کلاه سیاه‌ نه تنها کاربران، بلکه موتورهای جستجو را هم گول می‌زند! یک مثال دیگر از این روش نادرست، این است که یک صفحه بسیار معتبر را با تعداد زیادی بک لینک به یک صفحه غیر مرتبط هدایت کنید. این کار برای افزایش رتبه در گوگل انجام می‌شود. کلاه سیاه‌ها با استفاده از ریدایرکت 301 نیز، شما را به صفحات مورد نظرشان هدایت می‌کنند. افراد متخصص در حوزه سئو کلاه سیاه، به راحتی می توانند نتایج گوگل را با استفاده از ریدایرکت تغییر دهند و در صفحات اول قرار بگیرند.

موقعیت کنونی کاربر یا breadcrumbs چیست؟

هرگز فراموش نکنید که این مدل ریدایرکت کاملاً اشتباه است و نمی توانید به راحتی از آن استفاده کنید! در واقع ریدایرکت فقط  باید در موقعیت مناسب استفاده شود تا مفید باشد. مانند زمانی که شما دامنه سایت خود را تغییر می‌دهید. یا می‌خواهید یک محتوای دو قسمتی را تغییر دهید. استفاده از جاوا اسکریپت نیز برای هدایت کردن کاربران در بعضی موقعیت‌های خاص ایرادی ندارد. برای مثال زمانی که شما به شبکه اجتماعی لینکدین (Linkdin) وارد می‌شوید، صفحه کاربران به صورت کامل برای شما به نمایش درمی‌آید، اما زمانی که از این شبکه خارج می‌شوید، اطلاعات پروفایل کاربران به صورت محدود برای شما نمایش داده می‌شود.

محتوای بی‌کیفیت

اگر می خواهید با کمک پادشاه سئو به رتبه های اول برسید اما محتوای بی کیفیت تولید می کنید، این کار شدنی نیست. در واقع می گویند محتوا، پادشاه است اما بسیاری از سایت ها نمی توانند صفحه یک گوگل را تجربه کنند. این امر شامل محتوای کپی یا دستکاری شده از وب‌سایت است. در گذشته موتورهای جستجو مانند گوگل در تشخیص محتوای کپی شده از وب‌سایت‌های دیگر مهارت کافی نداشتند. به روزرسانی الگوریتم پاندای گوگل در سال ۲۰۱۱ این مسئله را برطرف کرد. بسیاری از سایت‌ها با محتوای تکراری در صفحه نتایج جستجو افت سریعی داشتند. بنابراین یادتان باشد که استفاده از محتوای بی کیفیت کمکی به رشد سئو سایت شما نخواهد کرد.

گاهی اوقات سایت ها به کمک کدنویسی کلمات کلیدی در بک گراند سایت خود قرار می دهند که کاربران قادر به مشاهده آن نیستند! از طرف دیگر، برخی از وب‌سایت‌هایی که به سئو کلاه سیاه می‌پردازند این کار را با همرنگ کردن متن با پس زمینه صفحه انجام می‌دهند. این بدان معنی است که صفحه ممکن است در نتایج جستجو برای آن کلمات کلیدی نامرئی نشان داده شود. حتی اگر هیچ محتوای قابل مشاهده در مورد آن‌ها در صفحه وجود نداشته باشد. هنگامی که یک کاربر بر روی نتیجه کلیک کرده و فکر می‌کند در مورد موضوعی است که جستجو کرده است، اما به دلیل نامرئی بودن کلمات کلیدی، هیچ ‌یک از مطالب مورد نظر خود را پیدا نمی کند. اگر محتوای شما قرار است واقعاً به درد کاربران بخورد، نیازی به پنهان کردن محتوا نیست و باید آن را به صورت آشکار نمایش دهید.

محتوای بی کفیت عبارت است از:
  • محتوای کپی: سئوکاران کلاه سیاه معمولاً از محتوای بی کیفیت استفاده می کنند و این موضوع هیچ ارزشی برای گوگل ندارد! این نوع محتوای بی‌ارزش شامل مطالبی است که از یک وب‌سایت دیگر توسط یک ربات یا یک شخص دزدیده می‌شود. این روش در گذشته کارساز بود و خلافکاران با کپی محتوا رتبه‌‌ی لحظه‌ای کسب می‌کردند؛ چون گوگل نمی‌توانست به خوبی محتوای دزدی را تشخیص بدهد. البته در حال حاضر الگوریتم پاندا جلوی این مشکل را گرفت!
  • کلمات نامرئی: استفاده از کلمات کلیدی نامرئی را فراموش کنید! برخی از وب سایت هایی که با سئوی کلاه سیاه فعالیت می کنند، با ایجاد متنی همرنگ با رنگ پس‌زمینه صفحه، اقدام به ایجاد سئو می‌کنند. برای مثال شما با جستجوی عبارت کرم ضدآفتاب و کلیک کردن بر روی لینک خرید آن با صفحه فروش ماسک صورت مواجه شوید. در این حالت این سایت مطلب مربوط به کرم ضدآفتاب را در صفحه مورد نظر دارد، اما این متن برای شما قابل مشاهده نیست زیرا به رنگ پس زمینه است و دیده نمی‌شود. تنها گوگل می‌تواند متن را تشخیص دهد و به همین دلیل است که این مطلب در جستجوی گوگل شما بالا می‌آید. هنگامی که یک کاربر بر روی نتیجه کلیک می کند، و به سایت شما می‌آید، مطلب شما باید در ارتباط با سوال او باشد. اگر هدف حل مشکل است، چه نیازی به پنهان کاری است؟ پس این کار را فراموش کنید.
  • طعمه‌گذاری: در سئو کلاه سیاه افراد می خواهند موتورهای جستجو را گمراه کنند و این کار به کمک تولید محتوای بی کیفیت انجام می شود. در واقع طعمه‌گذاری شامل ساختن محتواهای متفاوت درباره موضوعی است که می‌خواهید در گوگل بالا بیاید. زمانی که روی لینک مورد نظر کلیک می‌کنید، آن مطلب، سریعا با یک مطلب دیگر در همین زمینه تعویض می‌شود. این اتفاق باعث ایجاد تجربه منفی برای جستجوگرها می‌شود. این کار باعث می شود تا شما گوگل و کاربران را فریب دهید و در نهایت نتوانید رتبه خوبی کسب کنید.
  • طعمه و سوئیچ: یکی دیگر از تکنیک های بسیار مهم در سئو کلاه سیاه، طعمه و سوئیچ است. این شامل ایجاد محتوا پیرامون موضوعی است که می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید. وقتی صفحه نتایج این موضوع را رتبه‌بندی کرد، محتوا برای چیز دیگری عوض می‌شود. این کار تجربه منفی برای جستجوگران ایجاد می‌کند زیرا محتوایی که آن‌ها برای دیدن آن کلیک کرده‌اند دیگر موجود نیست. این روش‌ها کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهد و روش خوبی برای انجام سئو نیستند. نوشتن محتوای اصلی و با کیفیت بخش مهمی از سئو کلاه سفید است. این کار باعث می شود تا جلوی جریمه های گوگل را بگیرید و سایت شما از رقیبان متمایز شود. ایجاد محتوای با کیفیت اعتماد کاربران را جلب کرده و بازدید کننده به مشتری کسب و کارتان تبدیل می شود.
  • چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم؟ – بخش اول

در نهایت، یکی از بخش های بسیار مهم سئو کلاه سفید محتوای اصل و کپی نشده است! محتوای باکیفیت نه تنها شما را از شر مجازات موتورهای جستجو در امان نگه می‌دارد، بلکه باعث منحصر به فرد بودن وب‌سایت شما هم می‌شود. باور کنید هرچه محتوای شما باکیفیت‌تر باشد، مخاطبین شما بیشتر به شما اعتماد می‌کنند. بر اساس گزارش های مدیران، بازاریابی محتوا می تواند اعتماد کاربران را جلب کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

استفاده نادرست از داده های ساختار یافته

داده ساختار یافته در زمینه شخصی سازی نحوه نمایش محتوای سایت در گوگل به شما کمک می کند! این باعث می‌شود محتوای شما از رقبا متمایز شود و همچنین موارد بیشتری از سایت شما در صفحات نتایج نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید داده‌های ساخت یافته را به صفحات مختلف اضافه کنید. نقد و بررسی احتمالاً یکی از محبوب ترین انواع داده های ساخت یافته است. داده‌های ساخته شده اطلاعاتی هستند که باعث می‌شوند یک سایت یا یک ایمیل بهتر دیده شود. در قالب داده‌های ساخته شده می‌توانیم درباره یک فیلم، سریال، خواننده، بازیگر، مقاله، مجله و … به موتورهای جستجو اطلاعات بدهیم.

چک لیست سئوی وردپرس

سئو کلاه سیاه داده های ساختار یافته اشتباهی را در اختیار کاربران گوگل قرار می دهد و این مسئله باعث جذابیت آن برای کاربران و در نهایت، رساندن کاربران به آن سایت است. به عنوان مثال، شخصی که سئو کلاه سیاه را انجام می‌دهد ممکن است به خود پنج ستاره از یک سایت بررسی اعطا کند و داده‌های ساختار یافته‌ای اضافه کند تا در صفحات نتایج جستجو برجسته شوند. این یک روش بسیار خطرناک است زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل کاربران را به گزارش سو استفاده از وب سایت ها از داده‌های ساخت یافته تشویق می‌کند.

شاید با الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا باشید! این الگوریتم صفحه را که شامل اطلاعات ساخته شده باشد، به سادگی شناسایی می کند! اما خلافکاران کلاه سیاه چطور از اطلاعات ساخته شده برای اهداف شیطانی خود استفاده می‌کنند؟! کلاه سیاه‌ها با ارائه اطلاعات نادرست در قالب اطلاعات آماده، کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهند. به عنوان مثال این افراد با استفاده از یک سایت جعلی به خودشان پنج ستاره می‌دهند و با ارائه اطلاعات ساخته شده‌ی نادرست، خود را در صفحه جستجوی گوگل برجسته می‌کنند تا به چشم بیایند. این مورد از سئوی سیاه، کاری بسیار ریسکی و خطرناک است. زیرا گوگل تمام کاربرانش را تشویق می‌کند تا در صورت مشاهده این مدل تخلف، سریعا آن را گزارش کنند. بنابراین باید از به کار بردن داده های ساخته شده، کنار بکشید و از داده های بهتری استفاده کنید.

لینک‌های پولی

گوگل با خرید لینک به عنوان بک لینک کاملاً مخالف است و در صورتی که متوجه شود، سایت شما را جریمه می کند. آن‌ها در وب سایت خود اظهار داشتند که “هر لینکی که برای دستکاری در رتبه‌بندی یک سایت در نتایج جستجوی گوگل در نظر گرفته شده باشد ، ممکن است بخشی از یک طرح پیوند و نقض دستورالعمل‌های مدیر وب گوگل باشد.” این شامل ارسال محصولات رایگان وب سایت در ازای دریافت لینک است. برای لینک دادن به مطالب خود باید از پرداخت هزینه به هر سایتی خودداری کنید. گوگل از کاربران می‌خواهد که در خصوص مواردی که افراد لینک‌ها را می‌خرند یا می‌فروشند گزارش دهند. شاید باورتان نشود، اما گوگل علاوه بر خریدار سایت فروشنده را هم جریمه می کند.

گاهی اوقات کسب و کارها فکر می کنند که با خرید لینک به راحتی می توانند به صفحات اول دست پیدا کنند اما سئو به موارد دیگری هم بستگی دارد! این افراد با استفاده از این روش، دیگر برای تولید محتوا هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، متاسفانه یک خبر بد برایتان دارم؛ امروزه گوگل با کسانی که می خواهند با اقدامات غیرقانونی سئوی سایت خود را تامین کنند، به شدت برخورد می‌کند. اصلا چرا لینک بخرید؟! همین الان لینک بسازید! از خرید فروش لینک پرهیز کنید، زیرا گوگل از تمام کاربرانش می‌خواهد که در صورت مشاهده این مدل تبادلات، به آنها خبر دهند. اگر گوگل متوجه معامله خرید و فروش بک لینک بشود، هم شرکت خریدار و هم شرکت فروشنده را به سختی جریمه می‌کند. البته گاهی اوقات کاربران نمی دانند که این کار جرم است و می تواند باعث جریمه شدن آن سایت شود. بعد از خواندن این مقاله حتما به وب‌سایت خود سر بزنید و آنها را حذف کنید. اگر نمی‌توانید وب‌مسترهای دیگر را راضی کنید که لینک‌های شما را حذف کنند، اصلا نگران نباشید! می‌توانید از ابزار پیوند disavow استفاده کنید. اگر شما هم دست به چنین کاری زده اید، به راحتی می توانید لینک های خریداری شده را disavow کنید و اهمیتی برای آن خطا قائل نباشید.

نظرات وبلاگ

یکی دیگر از روش های سئو کلاه سیاه، لینک دادن به سایت شما در بخش نظرات وبلاگ است! افراد زیادی وجود دارند که برای رتبه گرفتن سایت خود در سایت های دیگر کامنت قرار می دهند. امروزه این عمل کم‌تر اتفاق می‌افتد زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل الگوریتم خود را برای بررسی هرگونه لینک در نظرات وبلاگ به روز می‌کنند. بیشتر وبلاگ‌های معتبر اکنون لینک را در نظرات وبلاگ به طور پیش فرض غیرفعال می‌کنند. با وجود کاهش تعداد افرادی که در این عمل شرکت می‌کنند، بازهم تعداد زیادی از افراد در سرویس‌های اظهار نظر در وبلاگ تبلیغاتی پیدا خواهند شد. بنابراین نظر گذاشتن در صفحات دیگر به شما لینک می دهد اما بهتر است استفاده نکنید.

همانطور که از اسم آن مشخص است، این روش شامل پیوند به وب سایت شما در نظرات وبلاگ است. امروزه این اتفاق کمتر می‌افتد. زیرا الگوریتم‌های گوگل بروز شده‌اند و هرگونه لینکی را در کامنت‌ها نادیده می‌گیرند. بیشتر وبلاگ‌های معتبر در حال حاضر لینک‌هایی را در قسمت نظرات وبلاگ به صورت nofollow ایجاد می کنند. ایجاد لینک‌های nofollow در کامنت‌ها به این معنی است که موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک را فالو نکنند و این لینک‌ها هیچ مجوزی هم صادر نمی‌کنند. همه کامنت های لینک‌دار اسپم نیستند. منظور کامنت‌هایی است که به موضوع محتوا ارتباطی ندارند و صرفا به دنبال لینک گرفتن هستند. پیشنهاد گوگل این است که از این مدل کامنت‌ها اجتناب کنید. اگر شما مدیر یک نشریه اینترنتی، انجمن و یا فروم هستید، باید حسابی مراقب کامنت‌هایتان باشید. نظارت ربات و هرز را تایید نکنید چون موتور جستجوی گوگل، صفحات حاوی هرزنامه را از نتایج جستجو حذف می‌کند.

استفاده از ابزارهای ضد هرزنامه مانند ابزار reCAPTCHA رایگان گوگل یکی از روش‌های کاهش خطر محتوای تولید شده توسط محتوای اسپم است.

شبکه‌های خصوصی وبلاگ

در مورد PBN چیزی می دانید؟ دسته ای از سایت های معتبر هستند که برای ایجاد به شما کمک می کنند! البته این مورد را هم باید با دقت زیادی انجام دهید تا جریمه نشوید؛ زیرا هر سایت PBN به سایتی لینک می‌دهد که می‌خواهد در نتایج جستجو تقویت شود اما متقابلا به یکدیگر پیوند نمی‌دهند. شبکه وبلاگ اختصاصی (PBN) یک دسته از وب سایت‌های معتبر است که صرفا برای ساخت لینک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه وبلاگ اختصاصی مشابه مزرعه لینک است، چرا که هر دو به دنبال افزایش تعداد لینک‌های یک وب سایت ایجاد سئو هستند. هر سایت PBN به سایت‌هایی که می‌خواهند در نتایج جستجو بالا بیایند لینک می‌دهد اما این خود این سایت‌ها به یکدیگر ربطی ندارند.

وبلاگها مجموعه ای از چند بلاگ است که افراد برای خرید بک لینک شما از آن استفاده می کنند! معمولاً به دلیل بدون هزینه بودن بلاگ از آن ها به خوبی استفاده می کنند اما باید موضوع خوبی هم داشته باشید. درست است که شرایط تغییر کرده است اما همچنان امکان استفاده از این شبکه‌های وبلاگ خصوصی وجود دارد. اما شبکه وبلاگ اختصاصی مورد استفاده شما باید کاملا طبیعی و نرمال باشد وگرنه بباعث جریمه شدن سایت شما خواهد شد. کلاه سیاه‌ها که مایل به ایجاد یک شبکه خصوصی هستند معمولا دامنه‌هایی که قبلا منقضی شده‌اند را خریداری می‌کنند. سپس مشابه همان محتوایی که قبلا در این دامنه بوده را ایجاد می‌کنند و لینک خود را به محتوای آن سایت اضافه می‌کنند. این خلافکاران امیدوارند که موتورهای جستجو متوجه این مسئله نشوند که آنها دارند یک شبکه وبلاگ خصوصی را کنترل می‌کنند! چنین افرادی از طریق سئو خود را بهبود می بخشند و در نهایت در نتایج جستجوی بالاتر ظاهر خواهند شد.

اگر از PBN به درستی استفاده کنید، تاثیر بسیار خوبی روی سایت شما خواد داشت! از یاد نبرید که استفاده درست از PBN بسیار تاثیرگذار است. مانند زمانی که یک سایت ایجاد می‌کنید تا خریداران شما در آن نظر بدهند یا تجربیات خود را مطرح بکنند. سئوکاران کلاه سیاه که مایل به ایجاد یک شبکه بلاگ هستند به طور معمول دامنه‌های منقضی شده‌ای که قبلا اعتبار داشته‌اند، خریداری می‌کنند. آن‌ها محتوایی مشابه آنچه قبلا در دامنه در انقضا وجود داشته است می‌نویسند و لینک‌هایی را به سایت خود اضافه می‌کنند. این سئوکاران امیدوارند که موتورهای جستجو متوجه نشوند که شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها را کنترل می‌کنند و به بهبود رتبه سایت خود کمک کنید.

در استفاده از PBN دقت زیادی داشته باشید که گوگل بسیار دقیق و حساس است و در صورت مشاهده آن، جریمه سنگینی می کند. توصیه گوگل این است که به جای تلاش برای چرخاندن وب سایت‌های جعلی، روی ایجاد محتوای با‌کیفیت در حوزه کاری خودتان تمرکز کنید. گاهی اوقات مگه داشتن سایت اعتبار زیادی به شما می دهد و همه کاربران به راحتی دچار مزرعه لینک می شوند.

نگه داشتن مطالب وب‌سایتتان تحت یک دامنه به این معنی است که سایت شما بسیار معتبر است و همه کاربران شما به یک دامنه لینک خواهند داد.

استفاده از مزرعه لینک

مزرعه لینک نام جالبی دارد اما اصلاً جالب نیست! زیرا یکی از روش های سئو کلاه سیاه، خرید لینک است و اکثر این لینک ها بی کیفیت هستند. وب‌سایت‌هایی که به یکدیگر و سایت اصلی شما لینک می‌فرستند. مزارع لینک معمولا حاوی محتوای بی‌کیفیت و لینک‌های بی‌شمار هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند به راحتی لینک‌های مزرعه‌ای و استفاده از آنها را شناسایی کنند. پس از اینگونه لینک‌ها دوری کنید. در عوض، حتما از تاکتیک‌های سئوی کلاه سفید، مانند ایجاد محتوای شگفت‌انگیز، نمودار‌ها، داده‌ها، مصاحبه‌ها و … استفاده کنید. از طرف دیگر همیشه محتوایی تولید کنید که بتواند نظر کاربران را جلب کند و این مسئله روی رشد رتبه کسب و کارتان تاثیر زیادی خواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل سئو کلاه سیاه و تکنیک هایی که در آن وجود دارد پرداختیم! استفاده از این روش تنها برای سایت هایی مناسب است که می خواهند در یک بازه زمانی خاص بالا باشند و پس از آن، سایت اهمیتی ندارد. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

  1. نکات فوق العاده ای بود . من یه نکته ی دیگه میخوام اضافه کنم ، اینکه از ربات های بازدید کننده هم استفاده نکنید. کاملا رفتارش برای گوگل قابل تشخیص هست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *