در یوتیوب می‌توانید به صورت رایگان ویدیوهای خود را به کاربران نمایش دهید یا برای افزایش مخاطبان ویدیوهای خود، از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید. تمام این موارد بستگی به بودجه کسب‌وکارتان برای بخش ویدیو مارکتینگ دارد. در این مقاله به بررسی برخی موارد از ویدیو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن می‌پردازیم.

رتبه‌بندی یوتیوب و اهمیت آن برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب

اگر در یوتیوب چیزی را جستجو کنید، حتماً متوجه می‌شود که برخی ویدیوها بالاتر و برخی دیگر پایین‌تر قرار می‌گیرند! اما چرا باید برخی نتایج جستجو بالاتر و برخی دیگر پایین‌تر قرار بگیرند؟ الگوریتم یوتیوب! یوتیوب به کمک الگوریتم‌ خود و فاکتورهایی که برای رتبه‌بندی کانال‌ها در نظر می‌گیرد، ویدیوهای مربوط به کانال‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کند و هنگامی که یک کاربر در یوتیوب کلیدواژه‌ای را سرچ کند، ویدیوهای یک کانال را در رتبه‌های اول و برخی دیگر را در رتبه‌های پایین‌تر نمایش می‌دهد! باتوجه به این‌که تعداد ویدیوهای یوتیوب بسیار زیاد است، ممکن است برخی از آن‌ها اصلاً توسط کاربران دیده نشوند. اگر بتوانید الگوریتم‌های یوتیوب را شناسایی و ویدیوهای خود را بر اساس فاکتورهای آن منتشر کنید، پس از مدتی شاهد بهبود رتبه ویدیوهای خود در یوتیوب خواهید بود.

الگوریتم یوتیوب شامل چه مواردی می‌شود؟

اگر از کاربران یوتیوب بپرسید مهم‌ترین فاکتور برای ارزش‌گذاری یک کانال یوتیوب یا ویدیوهای یوتیوب چیست، قطعاً به شما می‌گویند تعداد بازدید ویدیو! این فاکتور تا چند سال پیش درست بود اما چندین سال است که یوتیوب فاکتور دیگری را در نظر گرفته است؛ در حال حاضر مهم‌ترین فاکتور برای رتبه‌بندی ویدیوها در یوتیوب، مدت زمان نمایش ویدیوهای یک کانال است! با اعمال این تغییرات ارزش بسیاری از کانال‌ها کمتر شد؛ مثلاً در حال حاضر کانال‌هایی که ویدیوهای آن‌ها بالای ۱۰ هزار بازدید می‌گیرند اما مدت زمان بازدید آن ویدیو توسط کاربران کم است، ارزش زیادی ندارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب، تعداد بازدید مهم نیست و مدت زمان مشاهده آن ویدیو توسط کاربران ارزش بسیار زیادی دارد.

یوتیوب در حال حاضر مدت زمان مشاهده ویدیو حساس است؛ مثلاً اگر تعداد بازدید یک ویدیو ۱۰,۰۰۰ عدد باشد اما هر کاربر پس از ۲ یا ۳ ثانیه متوجه شود که این ویدیو به دردش نمی‌خورد آن ویدیو را می‌بندد! همچنین ویدیوی دیگر از کانال دیگری را در نظر بگیرید که تعداد بازدید آن ۱,۰۰۰۰ عدد است و هر ویدیو به صورت میانگین بالای ۱ دقیقه توسط هر کاربر دیده شده است، قطعاً ارزش ویدیوهای این کانال بیشتر از ویدئوهای کانال اول است. یوتیوب برای این کانال ارزش بسیار زیادی قائل است و ویدیوهای این کانال را در رتبه بهتری در بخش نتایج جستجو نمایش می‌دهد؛ در مقاله افزایش مدت زمان مشاهده ویدیو در یوتیوب به بررسی فاکتورهایی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدت زمان بازدید ویدیو توسط هر کاربر را افزایش دهید، پرداخته‌ایم که می‌توانید از نکات آن استفاده کنید.

ابزارهای یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدت زمان مشاهده ویدیو را مشاهده کنید! برای این کار کافی است وارد بخش Creator Studio شوید و در بخش Watch Time مقدار آن را ببینید. برای افزایش افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب باید دو عامل بسیار مهم را در نظر بگیرید:

الف) یوتیوب به کانال‌هایی که مدت زمان نمایش بیشتری دارند، رتبه خوبی می‌دهد!

اولین مسئله این است که کاربران را در بخش ویدیوهای خود نگه‌ دارید؛ برای این کار اولاً باید کیفیت ویدئوی شما بالا بوده و از محتوای خوبی برخوردار باشد! اگر محتوای شما بتواند نظر کاربران را جلب کند، به راحتی می‌توانید مدت زمان نمایش ویدیو در یوتیوب را افزایش دهید. همچنین هر چقدر مدت زمان یک ویدیو بیشتر باشد، کاربران بیشتر در ویدیوی شما می‌مانند و به راحتی می‌توانید مدت زمان بازدید از ویدیوهای خود را افزایش دهید. مثلاً اگر کاربران از ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای کانال شما، ۷ دقیقه از آن را ببینند، به معنای جذاب بودن محتوای ویدیو است و این زمان بسیار عالی است! بنابراین یوتیوب به شما رتبه خوبی می‌دهد و در میان نتایج جستجوی ویدئوها جایگاه بسیار خوبی پیدا می‌کنید.

ب) لینک‌هایی که در بخش ویدیو درج می‌کنید، موجب کاهش مدت زمان بازدید ویدیو می‌شوند!

یوتیوب به کاربران امکان درج لینک را در بخش ویدیو را داده است و می‌توانید لینک سایت خود را در بخش ویدیو درج کنید! در این مورد باید توجه داشته باشید که کاربران با کلیک بر روی لینک، در همان تب از مرورگر به سایت شما منتقل می‌شوند و دیگر قادر به مشاهده ویدیو نیستند. این کار سبب می‌شود تا مدت زمان بازدید ویدیو کاهش پیدا کند؛ بهترین کار استفاده از دکمه‌هایی است که می‌توانید در پایان ویدیوها قرار دهید و کاربران را به سایت خود منتقل کنید. مثلاً اگر یک ویدیو برای معرفی پلتفرم خود به عنوان لینک خارجی قرار داده‌اید و مدت زمان این ویدیو یک ساعت است، اگر کاربران پس از ۵ دقیقه بر روی لینک کلیک کنید و یک ساعت از زمان خود را در سایت معرفی شده بگذرانند، تنها ۵ دقیقه‌ای که ویدیوی یوتیوب را دیده‌اند به عنوان مدت زمان بازدید ویدیو محاسبه می‌شود! اشتباه نکنید؛ یک ساعتی که کاربر در سایت می‌گذارند به عنوان مدت زمان بازدید ویدیو به حساب نمی‌آید و بهترین کار این است که از دکمه‌های پایان ویدیو برای درج لینک خود استفاده کنید.

یوتیوب علاوه بر بهبود وضعیت جستجو در میان ویدیوها، می‌خواهد به مردم ثابت کند که مردم تنها برای دیدن ویدیوهای بی‌ارزش و کوتاه به این شبکه مراجعه نمی‌کنند و کانال‌هایی وجود دارند که محتوای با ارزشی تولید می‌کنند و محتوای آن‌ها برای کاربران ارزش زیادی دارد. همچنین این کار باعث می‌شود تا تولیدکنندگان محتوا خلاقیت بیشتری به خرج دهند تا محتوای آن‌ها مورد توجه کاربران قرار بگیرد. در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک هرچقدر یک صفحه بزرگ‌تر باشد، برای آن شبکه ارزش زیادی دارد اما یوتیوب کمی متفاوت است! در یوتیوب تنها کانال‌هایی ارزشمند هستند که مدت زمان بازدید آن‌ها بیشتر است که این موضوع دلیلی بر محتوای ارزشمند است. ویدئوهای یوتیوب تنها در زمان انتشار برای کاربران ارزش ندارد و حتی سال‌های پس از انتشار آن می‌تواند برای کاربران مفید باشد. در واقع یوتیوب یک کتاب‌خانه ویدئویی برای کاربران به حساب می‌آید که آرشیوی از انواع ویدئو در آن وجود دارد. با استفاده از یوتیوب می‌توانید ویدئوهای بامحتوای عالی و باکیفیت منتشر کنید و از شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، توئیتر و… برای افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب استفاده کنید.

افزایش رتبه ویدیو در یوتیوب

رتبه‌های خوب به رتبه‌های گفته می‌شود که اگر یک کاربر کلیدواژه مربوط به ویدیوی شما را جستجو کند، ویدیوی شما به کاربر نمایش داده شود. همچنین در برخی از بخش‌های یوتیوب ویدیوهایی به کاربران پیشنهاد می‌شود که اگر کانال شما رتبه خوبی داشته باشد، ویدیوهای شما به سایر کاربران پیشنهاد داده خواهد شد.

بخش جستجوی یوتیوب یکی دیگر از مهم‌ترین منابع جذب ترافیک است که اگر بتوانید رتبه ویدیوهای خود را به رتبه‌های یک تا سه برسانید، ترافیک بسیار خوبی جذب خواهید کرد. کسب رتبه‌های خوب در یوتیوب یک مزیت به حساب می‌آید و با افزایش تعداد بازدید ویدئوها، می‌توانید به افزایش مدت زمان بازدید ویدئو هم کمک زیادی کنید. جالب است بدانید افراد زیادی در یوتیوب وجود دارند که ویدیوهای باکیفیت و دارای محتوای عالی تولید می‌کنند و لینک همکاری در فروش مربوط به سایت آمازون را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذرانند؛ این افراد سالیانه چندین هزار دلار درآمد دارند! این کار برای برخی از کاربران یوتیوب یک کار اصلی به شمار می‌آید و به صورت تمام وقت در حال تولید ویدیو برای کانال یوتیوب خود هستند؛ این افراد گاهی چندین برابر افراد دیگری که در یک شرکت در حال فعالیت هستند، درآمد دارند. تنها دلیل موفقیت این افراد رتبه‌ای است که ویدیوهای آن‌ها در یوتیوب کسب کرده است و مدت زمان بازدید ویدیوهای آن‌ها را افزایش داده است.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *