در مقاله قبلی به بررسی موضوع راه اندازی فروشگاه فایل پرداختیم. در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این موضوع بپردازیم.  

چگونه یک فروشگاه فایل راه اندازی کنیم؟

تا این جای مقاله به بررسی فروشگاه فایل و انواع آن پرداختیم و اکنون می دانید که شما هم می توانید یک فروشگاه اینترنتی برای فروش فایل داشته باشید. داشتن فایل که راه های مختلفی دارد؛ مثلاً می توانید پادکست یا دوره آموزشی ویدیویی ضبط کنید! اما سوالی که پیش می آید، این است که برای راه اندازی فروشگاه فایل چه اقدامی باید انجام داد؟ در این بخش قصد داریم به بررسی آموزش راه اندازی فروشگاه فایل تنها در 10 مرحله بپردازیم. فروشگاه فایل یکی از کم هزینه ترین فروشگاه هایی است که می توان با کم ترین بودجه آن را راه اندازی کرد.

مرحله اول) یک دامنه مناسب ثبت کنید

اولین قدم برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری اینترنتی، ثبت دامنه است. دامنه سایت در حقیقت نقش شناسنامه سایت را دارد و بدون آن نه تنها هویت ندارید، بلکه کاربران هم نمی توانند به سایت دسترسی داشته باشند. دامنه ها انواع مختلف پسوندها را دارند و هر یک از آن ها، کاربرد خاص خود را دارد. دامنه ملی ایران (IR) یکی از پر طرفدار ترین دامنه ها برای کاربران ایرانی است که قیمت آن هم نسبت به سایر پسوندها، بسیار ارزان تر است. البته شما می توانید به جای دامنه IR، دامنه های بین المللی نظیر Com ثبت کنید و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد؛ اما هزینه آن نسبت به دامنه IR گران تر است .

مرحله دوم) یک سرویس میزبانی متناسب با حجم فایل ها و دانلود کاربران تهیه کنید

دومین مرحله برای راه اندازی فروشگاه فایل، تهیه یک سرویس میزبانی است. هنگام تهیه سرویس میزبانی با کاملاً به نیاز خود دقت کنید؛ یکی از مهم ترین مواردی که روی خرید سرویس میزبانی تاثیر گذار است، حجم فایل هایی است که قصد فروش آن ها را دارید. به عنوان مثال اگر حجم فایل های شما بیش از 20 گیگ باشد اما شما هاست 10 گیگ تهیه کرده باشید، برای آپلود آن به مشکل می خورید. همچنین باید تعداد دانلود روزانه را مشخص کنید و بر اساس آن پهنای باند بخرید! برخی هاستینگ ها پهنای باند نامحدود ارائه می کنند که می توانید با خرید هاست از آن ها، دیگر دغدغه پهنای باند نداشته باشید. توجه داشته باشید اگر حجم فایل های شما زیاد است، بهتر است برای میزبانی فایل های خود از هاست دانلود استفاده کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

مرحله سوم) یک سیستم سایت ساز (CMS) مناسب انتخاب کنید

در این مرحله باید به دنبال یک سیستم مدیریت محتوای مناسب باشید که به شما امکان راه اندازی فروشگاه فایل را بدهد. معمولاً CMS هایی که امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی را به شما می دهند، بخشی برای فروش فایل هم دارند که در آن ها به جای محصول فیزیکی، محصول دیجیتال قرار می گیرد. وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوای بسیار کاربردی در زمینه راه اندازی فروشگاه فایل است! در این سایت ساز به راحتی می توانید انواع فایل ها را با استفاده از افزونه ووکامرس یا EDD به فروش برسانید. مهم ترین مزیت وردپرس این است که انواع پلاگین های افزودنی برای آن وجود دارد و به راحتی می توانید از انواع درگاه های پرداخت برای کسب درآمد از سایت خود استفاده کنید.

مرحله چهارم) قالب مناسب برای فروشگاه دانلود فایل انتخاب کنید

یکی دیگر از مواردی که هنگام راه اندازی فروشگاه فایل اهمیت زیادی دارد، انتخاب قالب مناسب است. قالب ها ظاهر متفاوتی دارند و البته از نظر امکانات هم تفاوت های زیادی با هم دارند. بنابراین پیش از آن که بخواهید دست به انتخاب قالب بزنید، ابتدا باید ببینید که در سایت خود به چه امکاناتی نیاز دارید و کدام قالب می تواند نیاز شما را بر طرف کند. مثلاً یکی از ویژگی هایی که قالب باید داشته باشید، واکنش گرا بودن آن است؛ دلیل آن هم این است که بسیاری از کاربران در حال حاضر با استفاده از موبایل و تبلت از سایت بازدید می کنند و اگر سایت واکنش گرا نباشد، کاربران موبایلی که درصد بالایی از کاربران سایت را تشکیل می دهند، نمی توانند از سایت شما استفاده کنند. در این صورت نمی توانند فایلی خریداری کنند و بیش از نیمی از درآمد شما از دست خواهد رفت.

مرحله پنجم) پلاگین های لازم برای راه اندازی فروشگاه فایل را فعال کنید

از هر سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می کنید، پلاگین های مختلفی برای توسعه سایت وجود دارد. در فروشگاه فایل هم امکانات مختلفی نیاز دارید؛ به عنوان مثال می توانید گزینه ای برای دریافت فیزیکی محصول دیجیتال وجود دارد تا اگر کاربری بخواهد به جای دانلود فایل، آن را به صورت فیزیکی و پستی دریافت کند، این امکان وجود داشته باشد. این کار ها در CMS های مختلف با استفاده از پلاگین و ماژول های مختلف امکان پذیر است. به عنوان مثال اگر با وردپرس فروشگاه فایل خود را راه اندازی کرده باشید، به راحتی می توانید فرم های سفارش را شخصی سازی کنید و آدرس پستی کاربر را هم دریافت کنید.

مرحله ششم) سیستم عضویت و دانلود فایل توسط کاربران را فعال کنید

یکی دیگر از مواردی که در فروشگاه فایل اهمیت دارد، امکان عضویت و دانلود فایل توسط کاربران است. در واقع کاربرانی که وارد سایت می شوند، باید بتوانند در سایت شما عضو شوند و به راحتی فایل مورد نظر را سفارش دهند. عضویت کاربران در سایت به کاربران کمک می کند تا بتوانند برای همیشه به فایل های خریداری شده دسترسی داشته باشند. همچنین با توجه به این که کاربران هنگام عضویت شماره تماس و ایمیل خود را در اختیار کسب و کار ها قرار می دهند، آن کسب و کار به راحتی می تواند برای کار های بازاریابی دیجیتال خود از اطلاعات کاربر استفاده کند. همچنین با این کار، می توانید امنیت سایت خود را نظر سرقت فایل ها افزایش دهید؛ زیرا در این صورت تنها کاربرانی که در سایت عضو شده اند و محصول شما را خریداری کرده اند، امکان دسترسی به آن فایل را دارند.

مرحله هفتم) درگاه پرداخت آنلاین مناسب روی سایت خود فعال کنید

یکی دیگر از مواردی که برای هر نوع فروشگاه اینترنتی ضروری است، درگاه پرداخت آنلاین است. در حال حاضر دو راه برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد؛ مستقیم و واسط. درگاه پرداخت مستقیم مزیت های زیادی دارد اما نیاز به مدارک ها و زمان بیشتری دارید. برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین روی سایت خود بهتر است ابتدا از درگاه واسط استفاده کنید و سپس برای دریافت درگاه مستقیم اقدام کنید. در حال حاضر درگاه های واسط زیادی وجود دارند که پلاگین های مختلفی هم برای سیستم های مدیریت محتوای مختلف در اختیار کاربران قرار می دهند. به عنوان مثال، تقریباً تمام درگاه های پرداخت واسط برای وردپرسی پلاگینی دارند و کاربران وردپرسی، به راحتی می توانند از انواع درگاه واسط استفاده کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *