مدیریت و پشتیبانی یک سایت شامل مسائل و موارد بسیار گسترده‌ای است که پشتیبان سایت باید بر روی تمامی آنها تمرکز کافی داشته باشد تا در صورت وجود مشکل بتواند در اسرع وقت از آن مطلع شود و به رفع مشکل اقدام کند.

یکی از مواردی که در پشتیبانی یک سایت اهمیت بسیار زیادی دارد، مسئله آپ‌تایم یک سایت و مانیتورینگ آن است که با استفاده از سرویس‌های مختلف می‌توانید آن را به صورت خودکار تنظیم کنید. با تنظیمات خودکار این‌گونه سرویس‌های مانیتورینگ دیگر جای نگرانی نیست و در صورت وجود مشکل توسط سرویس‌دهنده‌ها به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

در دو مقاله قبلی به بررسی اهمیت مانیتورینگ وب‌سایت و همچنین معرفی ابزارها و سرویس‌دهنده‌های حرفه‌ای در این زمینه پرداختیم که با استفاده از آنها شما قادر به بررسی خودکار سایت خود در بازه‌های زمانی مشخص خواهید بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران زیادی با آن مواجه هستند، مسئله Downtime یا زمان غیرفعال بودن سایت است و بسیاری از کاربران نیاز دارند تا بتوانند زمان غیرفعال بودن سایت خود را کاهش دهند. کاهش دادن Downtime سایت به سایت شما در موارد گوناگونی نظیر رتبه سایت در موتور جستجو و جلوگیری از جریمه شدن آن، رضایت کاربران و… اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم به شما روش‌هایی را برای کاهش زمان Downtime سایت معرفی کنیم تا بتوانید آپ‌تایم حداکثری را در سایت خود تجربه کنید.

استفاده از سرویس‌های مانیتورینگ

یکی از سیستم‌هایی که در حوزه مدیریت وب‌سایت یاری‌گر شما خواهد بود، سرویس‌دهنده‌های مانیتورینگ وب‌سایت هستند که با استفاده از آن‌ها می‌تواند یک یا چندین سایت خود را در بازه‌های زمانی مختلفی بررسی کنید. در مقاله قبلی برخی از سرویس‌دهنده‌های حرفه‌ای را برای شما معرفی کردیم که می‌توانید برای شناخت آنها از مقاله قبلی بازدید کنید.

انتخاب صحیح میزبان‌وب و هاستینگ میزبان سایت

یکی از مشکلاتی که ممکن است سبب بروز مشکل Downtime در سایت شود، مشکلات هاستینگ و میزبان وب است که در برخی از موارد سرور‌های آنها قدرت کافی برای میزبانی سایت شما را ندارند و سبب کاهش آپ‌تایم سایت شما می‌شود. این مشکل علاوه بر سایت شما، برای تمامی سایت‌هایی که بر روی آن سرور میزبانی می‌شوند نیز وجود دارد. گرچه بسیاری از هاستینگ‌ها قول آپ‌تایم ۹۹٫۹۹درصد را به شما می‌دهند اما در عمل قادر به فراهم آوردن آن نخواهند بود. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید هاست از میزبان موردنظر، ابتدا نظرات کاربران و سپس زمان آپ‌تایم سرور را از طریق سرویس‌های آنلاین بررسی کنید و سپس اقدام به تهیه هاست کنید.

پرشین تولز ارائه کننده انواع سرویس های میزبانی وب در ایران و خارج از ایران می‌باشد و همچنین خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز‌های گوناگون ارائه می‌کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه فرمایید.

بهبود امنیت سایت، یاری‌گر آپ‌تایم شما

امنیت وب‌سایت مسئله‌ای است که می‌توان اهمیت آن را از دیدگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ مسئله امنیت محتوای سایت شاید مهم‌ترین دیدگاهی باشد که بتوان آن را حائز اهمیت ویژه‌ای دانست اما تنها مسئله از دست رفتن اطلاعات سایت مدنظر نیست! امنیت یک سایت بر روی تمامی بخش‌های سایت تاثیر می‌گذارد و آپ‌تایم یک سایت را از این نظر نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد. هنگامی که هکرها و نفوذگران قصد صدمه زدن به سایت شما را داشته باشند، علاوه بر خطر از دست رفتن اطلاعات ممکن است بدلیل حملات پی‌درپی سرور سایت شما توانایی مقابله با چنین حملاتی را نداشته باشد و در نتیجه منجر به Down شدن سرور می‌شود.

پیشنهاد ما این است که اگر احتمال می‌دهید سایت شما از روش‌های مختلفی شکاری مناسب برای هکرها است، آن را به بهترین شکل ممکن ایمن کنید و اگر تخصصی در این زمینه ندارید حتما در اولین فرصت ممکن سایت خود را به دست متخصصان این حوزه بسپارید. افزایش Downtime یک سایت ممکن است خسارات جبران ناپذیری از جمله جریمه شدن از طرف موتورهای جستجو نظیر گوگل را در بر داشته باشد که رهایی از جریمه گوگل کار ساده‌ای نیست و نیازمند صرف زمان و هزینه‌هایی خواهد بود.

بهبود سرعت سایت و کاهش زمان بارگذاری آن

سرعت سایت یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه وبمستران و مدیران سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد؛ اگر بخواهیم این مسئله را از دیدگاه کاربران سایت بررسی کنیم، قطعا مخاطبان سایت شما از بارگذاری سایت در مدت زمان کمتر بیشتر لذت می‌برند تا اینکه بخواهند زمانی طولانی را برای بارگذاری یک صفحه منتظر بمانند. از طرفی موتورهای جستجو نیز سرعت سایت را یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتورهای سئو اعلام کرده‌اند و اگر در سایت گوگل جستجویی انجام دهید، سایت‌هایی که رتبه‌های بهتری دارند از سرعت لود بهتری نیز برخوردار هستند.

پایین بودن سرعت بارگذاری یک سایت نیز ممکن است از جهات مختلف منشا بگیرد؛ به طور مثال ممکن است سایت شما دارای کدهای مخربی باشد که مرتبا به سمت سرور درخواست‌هایی ارسال می‌کنند و از این طریق سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شوند. به همین خاطر است که باید سایت خود را از این نظر نیز بررسی کنید و در صورت وجود مشکلات، آنها را برای بهبود زمان آپ‌تایم سایت خود رفع کنید.

با اعمال برخی موارد به افزایش زمان آپ‌تایم خود کمک کنید!

در کنار موارد ذکر شده در این مقاله برخی از کارها هستند که می‌توانند به زمان آپ‌تایم سایت شما کمک کنند که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازید:

  • کاهش کدهای خارجی مورد استفاده در سایت و استفاده از کدهای داخلی به جای آنها
  • استفاده صحیح از حافظه پنهان یا همان Cache
  • غیرفعال‌سازی افزونه‌های غیرضروری و سنگین در سایت یا استفاده از جایگزین‌های مناسب آنها
  • استفاده از کدهای CSS3 به جای استفاده از تصاویر در بخش‌های مختلف نظیر آیکن‌ها و بک‌گراند
  • کاهش حجم تمپلت مورد استفاده در سایت و بهینه‌سازی آن با حذف کدهای اضافی

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *