بسیاری از کاربران در حال حاضر به دنبال پول در آوردن از فضای مجازی هستند و یکی از راه کارهای آن، تبدیل شدن به یک ویلاگر است. در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

برای ویلاگری چه شخصتی لازم است؟

وقتی به برخی از افراد پیشنهاد می دهیم که ویلاگری کنند و از طریق ویلاگ با مخاطبان خودشان ارتباط برقرار کنند، می گویند که ما روحیات لازم برای ویلاگری را نداریم. آن ها تصور می کنند که یک ویلاگر حتماً باید روحیه برون گرا داشته باشد و بتواند خیلی گرم و خوب با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کند. این در حالی است که مطالعات چیزهای دیگری به ما نشان می دهد. افراد درون ‎گرا هم می توانند به بهترین و موثرترین ویلاگرها تبدیل شوند و ویلاگ های جذابی و بی نظیری تولید و منتشر کنند. لازم نیست در هنگام ضبط ویلاگ استرس بگیرید. کافی است خودتان باشید و محتوایی که به نظرتان می آید را با مخاطب به اشتراک بگذارید و در مورد تجربیاتی که در مورد یک موضوع خاص دارید صحبت کنید. فرض کنید در مورد یک حوزه تخصصی ویلاگ تولید می کنید. در این صورت می توانید سرفصل مباحثی که قصد دارید مطرح کنید را روی یک برگه بنویسید و آن را در برابر خود بگذارید و در مورد هر سرفصل شروع به صحبت کنید. در صورتی که رشته کلام از دستتان خارج شد و فراموش کردید که در ادامه باید به چه موضوعی بپردازید می توانید روی آن برگه نگاه کنید تا متوجه شوید مطلب بعدی چیست!

در ویلاگ از چه حرف می زنیم؟

هم بلاگ و هم ویلاگ می توانند بیانگر افکار، ایده ها یا تجربیات یک فرد باشند. موضوعاتی که در بلاگ و ویلاگ به آن ها پرداخته می شود، تفاوتی با هم ندارند. تفاوتشان صرفاً در ساختار آن ها است. بنابراین هدف اصلی ویلاگ هم مانند بلاگ، برقراری ارتباط یک شخص با مخاطبانش است. چند نمونه از ویژگی های این نوع محتواها را فرداد جهان بخش به خوبی توضیح داده و من هم با کمی دخل و تصرف برای شما بازنویسی کردم که قضیه بهتر برایتان جا بیفتد:

  • چگونه برای کسب‌وکارمان بلاگ‌نویسی کنیم؟ – قسمت اول
  • حرف هایی که در ویلاگ گفته می شود، معمولاً غیررسمی است. منظور از غیررسمی بودن، غیرمعتبر بودن نیست. منظور این است که یک نوشتۀ بلاگ در مقایسه با یک مقالۀ علمی لحن غیررسمی تر و صمیمی تری دارد و می تواند دربارۀ چیزهایی بگوید که شاید در فضای مقالۀ علمی نگنجد. با همین نسبت ولاگ می تواند دربارۀ چیزهایی باشد که یک برنامۀ تلویزیونی هیچ وقت جایگاهی برای آن نداشته است.
  • ممکن است حوزه هایی که یک ویلاگر دربارۀ آن ها محتوا تولید می کند، بیش از حد گسترده بوده و به موضوع های دیگری که در آن ها قبلاً تولید محتوا کرده است، نامربوط باشد. برای همین هم درانتخاب موضوع برای تولید ویلاگ دستتان باز است.
  • در فضای ولاگ/بلاگ تعامل تولیدکننده های محتوا با بیننده ها به راحتی انجام می شود.سیستم نظردهی یکی از بنیان های اصلی این نوع محتواست.

به طور کلی، برای تولید این جنس محتوا یک قانون وجود دارد، آن هم اینکه هیچ قانونی وجود ندارد! یک سنگِ تراش نخورده داریم به علاوۀ میخ و چکش! هرکاری بخواهیم می توانیم روی سنگ انجام بدهیم. برای همین می توانیم یک ویلاگ منحصربه فرد بسازیم که فقط متعلق به خودمان است. یکی از جاذبه های این حوزه مخاطبان آن هستند. مخاطب های ویلاگ/بلاگ انسان هایی هستند که شاید به سختی بتوانیم در شبکه های اجتماعی یا خیابان پیدایشان کنیم.

با ویلاگ (Vlog) به کسب درآمد فکر کنید!

اخیرا پیشرفت صنعت در تمامی حوزه ها باعث شده تا امکانات بسیار زیادی برای ساخت ویدیو فراهم شود که افراد خلاق با صرف هزینه بسیار ناچیزی بتوانند از ویلاگ خود کسب درآمد کنند. ویلاگ­ها اینگونه آغاز شدند که افراد از زندگی خود تصویربرداری کرده و آنها را برروی بلاگ­های شخصی یا کانال­های یوتیوبی خود بارگذاری می ­کردند تا خانواده و دوستانشان از اوضاع و احوالشان باخبر شوند. اما در آن زمان فکرش را هم نمی کردند که ویلاگ­ها می توانند در آینده نزدیک درآمد هنگفتی برای آن­ها داشته باشند. یک ویلاگر می ­تواند ازطریق قرارداد با برندها و همینطور تعداد بیننده کسب درآمد کنند. ویلاگ کردن همچنین می تواند فرصت­های بیشماری مانند سفرهای دور دنیا و کار کردن با سازمان­های چندملیتی فراهم کنند که هیچوقت در خوابتان هم نمی دیدید. در ادامه می خواهم به ارائه چند راه کار جهت کسب درآمد از ویلاگ ها اشاره کنیم:

  • نکاتی برای افزایش بازدید ویدیوهای یوتیوب -بخش اول
  • تبلیغات کنید: اگر اخیرا ویدیوهای یوتیوب را دیده باشید، احتمالا با عنوانی [Ad] قبل یا بعد از ویدیو مواجه شده‌اید که نشان می دهد آن ویدیو تبلیغاتی است. در واقع ویلاگرها به عنوان شریک تبلیغاتی شرکت‌ها، برندها و صنایع نقش آفرینی میکنند و دست به تبلیغات غیرمستقیم ولی سازنده میزنند. شما نیز با دانلود رایگان این ویدیوها همزمان که چند دقیقه‌ای از زمان خود را صرف تماشای تبلیغات کرده‌اید، سرگرم نیز خواهید شد.
  • بازار وابسته به آمازون: برای ساختن ویلاگ، سازنده نیاز به ابزار و وسایلی مانند وسایل گریم، دوربین، ابزار نورپردازی، کامپیوتر و وسایل جانبی دارد. بنابراین سازندگان ویدیو با عضو شدن در برنامه دستیار آمازون، و پیشنهاد به افراد به وسایلی که خودشان استفاده میکنند، میتوانند درصدی از فروش را دریافت کنند.
  • اسپانسر شوید: با توسعه ویلاگینگ میتوان گفت که جایگاه آن نیز روز به روز ارتقاء پیدا کرده و جالب است بدانید که تعداد زیادی از ویلاگرها مسافرت میروند، کار میکنند، با افراد معروف دیدار میکنند و ویدیوهای جذاب و دوست داشتنی میسازند. همین توسعه کارآمد بستر مناسبی برای صاحبان کالا و خدمات بوجود آورد است تا با اسپانسر شدن،در ویلاگ‌های پربازدید، کالا یا محصول خود را به معرض نمایش بگذارند.
  • خلق یک محصول و ارزش آفرینی: به هر حال برخی از ویلاگرها، که طرفداران زیادی هم دارند ،برای آموزش و یا گسترش فعالیت خود، علاوه بر ساخت ویدیو، اقدام به نوشتن کتاب و ساختن محصولات آموزشی مانند فیلم و … پرداخته و از فروش آنها کسب درآمد میکنند.
  • محصولات اختصاصی: برخی ویلاگرها محصولات خاصی مانند کلاه، تیشرت، پیراهن، ساعت و… برای طرفداران خود طراحی کرده و با فروش آنها علاوه بر گسترش آگاهی و محبوبیت نسبت به خود و فعالیتشان باعث ایجاد حس تعهد در بین طرفداران شده و از این طریق هم اقدام به کسب درآمد می کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *