اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که آنالیز کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد. در مجموعه مقالات utm به بررسی آن پرداختیم. اگر مقالات قبلی را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

UTM چیست و چه کمکی به ما خواهد کرد؟

یو تی ام به فارسی (UTM) یا  Urchin Tracking Modul  قطعه کدی است که به انتهای آدرس صفحه ای از سایت که می خواهید اطلاعات کاملی از رفتار کاربرانش به دست آورید افزوده می شود. این اطلاعات مانند تعداد کلیک بر یک لینک و یا تعداد کاربران ورودی از کمپین تبلیغاتی از طریق گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می گیرد. استفاده از تگ های UTM به ما کمک می کند تا بتوانیم اثربخشی تبلیغات آنلاین خود را اندازه گیری کنیم. فرض کنید، شما می خواهید تبلیغات بنری در دو سایت خبری A و B داشته باشید. برای هر کدام از سایت ها، بودجه ای در نظر گرفته اید و میخواهید اندازه گیری کنید که کدام سایت برای شما سودآوری بیشتری دارد، در چنین حالتی استفاده از UTM می تواند به شما کمک کند تا بتوانید این کار را انجام دهید. همچنین اگر بخواهید از دو نوع بنر مختلف در یک سایت استفاده کنید، باز هم می توانید با استفاده از پارامترهایی که از طریق UTM استفاده می کنید، متوجه شوید که کدام بنر برای شما نتیجه بهتری داشته است و در واقع به چه میزان برای شما ورودی آورده، چقدر خرید ایجاد کرده، نرخ پرش کاربران از هر کدام از بنرها چقدر بوده و به چه میزان نرخ بازگشت سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

در واقع اگر در کمپین های آنلاین، نتوانیم اثر بخشی هر یک از کانالها را اندازه گیری کنیم، نمی توانیم اثربخشی مناسبی برای کمپین های خودمان ایجاد کنیم و آنها را تحلیل کنیم. استفاده از تگ های UTM به ما کمک می کند تا مشکلات کمپین های خود را شناسایی کنیم و آنها را برطرف کنیم، همچنین بتوانیم بودجه بندی بهتری برای تبلیغات آنلاین خود در نظر بگیریم. حتی در زمانی که شما کمپین تبلیغاتی برگزار نمی کنید و خبرنامه برای کاربران سایت خود ارسال می کنید و یا حتی می خواهید میزان کلیک ورودی یک لینک به سایت خود را اندازه گیری کنید، پارامترهای یو تی ام می توانند برای شما مفید واقع شوند.

کاربرد UTM در گوگل آنالیتیکس چیست؟

یک کمپین تبلیغاتی به خودی خود نمی تواند شما را در کسب و کارتان موفق کند. مهم ترین مساله در کمپین های تبلیغاتی بررسی بازده تبلیغات، رفتار کاربران و بهینه سازی کمپین از طریق گزارشاتی مانند تعداد کاربران ورودی، نرخ ریزش، میانگین زمانی که کاربران در سایت حضور داشته اند، تعداد کلیک بر تبلیغ و … است که گوگل آنالیتیکس همه آن ها را در اختیار شما قرار می دهد.

گوگل آنالیتیکس چطور این اطلاعات را بدست می آورد؟ پاسخ به این سوال، کاربرد UTM در گوگل آنالیتیکس را مشخص می کند. به کمک کد UTM شما می توانید ناظر بی چون و چرای رفتار کاربران در کسب و کار آنلاین تان باشید. حالا که درباره کاربرد UTM اطلاعات کافی بدست آوردیم باید بدانیم پیاده سازی پارامترهای UTM در آنالیتکس به چه صورت است؟

 نحوه پیاده سازی  پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس

به کمک UTM  میتوانید اطلاعات دقیقی از ترافیک وب سایت خود به دست آورید. از زمانی که کدهای UTM را پیاده سازی می کنید می توانید پاسخ به این سه پرسش اساسی پیرامون ترافیک سایت خود را بیابید:

  • ترافیک وب سایت شما از چه راهی ایجاد شده است؟
  • ترافیک وب سایت شما با چه روشی ایجاد شده است؟
  • ترافیک وب سایت شما در چه زمانی ایجاد شده است؟

منبع: Source یا منبع به شما می گوید ترافیک سایت تان را از کجا دریافت کرده اید. برای مثال شما می توانید به طور دقیقی بررسی کنید ترافیک ایجاد شده از شبکه  اجتماعی x چقدر است.

رسانه ها:Medium یا رسانه ها به شما می گوید ترافیک سایت تان با چه روشی ایجاد شده است. برای مثال ممکن است شما برای ارسال لینک از بنر استفاده کنید یا تبلیغات کلیکی داشته باشید. این پارامتر به طور دقیقی نوع لینک ارسالی شما را مشخص می کند.

کمپین: Campaign یا کمپین به شما می گوید ترافیک سایت تان چه زمانی ایجاد شده است. برای مثال شما به کمک این پارامتر متوجه می شوید ترافیک ایجاد شده از کمپین x به دست آمده است.

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

محتوا: Content یا محتوا به شما می گوید ترافیک تان از کدام محتوای منتشر شده ایجاد شده است.

واژه: Term یا واژه به شناسایی کلمات کلیدی که برای تبلیغات خود انتخاب کرده اید کمک می کند.

نحوه ساخت لینک UTM

برای پیاده سازی پارامترها و ساخت لینک  UTM ابزارهای زیادی در دسترس تان است اما ما به شما ساده ترین شان را پیشنهاد میکنیم. به کمک Campaign URL Builder ابتدا لینک صفحه مورد نظرتان را در قسمت Website URL  وارد کنید، سپس اطلاعات مربوط به هر پارامتر را بنویسید و در پایین صفحه با کلیک بر روی  دکمه Submit لینک خروجی تان را دریافت نمایید.

ساخت لینک UTM به روش دستی

اگر بخواهید می توانید به جای استفاده از ابزارهای آنلاین کدهای UTM را به صورت دستی هم وارد کنید که در این صورت رعایت نکات زیر ضروری است:

  • کدهای UTM بعد از آدرس لینک قرار می گیرند
  • کدهای UTM نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند
  • بعد از آدرس لینک باید از علامت ؟ استفاده شود
  • برای مقداردهی هر پارامار از علامت = استفاده شود
  • برای جدا کردن پارامترها از هم از علامت & استفاده شود
  • برای جدا کردن عبارات از خط تیره – استفاده شود
  • برای بکار بردن چند کلمه کلیدی در پارامتر واژه از علامت + استفاده شود.

چگونه کدهای UTM را در گوگل آنالیتیکس بررسی کنیم؟

پس از پیاده سازی پارامترهای UTM باید در گوگل آنالیتیکیس ثبت نام کنید. پس از این مرحله نتایج کار خود را در صفحه شخصی تان به دو صورت خواهید دید:

در زیرمجموعه Acquisition گزینه All Traffic را انتخاب کنید تا تمام پارامترهای UTM را به صورت مجزا ببینید.

Acquisition > All Traffic > Source/Medium

برای دیدن لیست کامل کمپین های تبلیغاتی تان Acquisition را انتخاب کنید سپس روی گزینه All Campaign کلیک نمایید.

Acquisition > Campaigns > All Campaigns

چه زمانی سراغ پارامترهای UTM برویم؟

تا اینجا با کاربرد پارامترهای UTM و نقش آن در رهگیری کمپین های تبلیغاتی آنلاین آشنا شدید. در این بخش به طور دقیق تری به شما خواهیم گفت چه زمانی می توانید از این پارامترها کمک بگیرید؟

  • ایمیل مارکتینگ

در کمپین های ایمیل مارکتینگ و یا ارسال خبرنامه می توانید به کمک پارامترهای UTM تشخیص دهید چه مقدار ترافیک برای شما ایجاد شده است. علاوه بر آن، کدام یک از عناصر محتوا بیشترین تاثیر را بر مخاطبان شما گذاشته اند. هم چنین استفاده از پارامترهای UTM در امضای ایمیلی شما موثر است.

برای بررسی موثر بودن لینک ها در پست ها و پروفایل تان می توانید از پارامترهای UTM استفاده کنید. برای این منظور لینکی را برای وبسایت، در هایلایت پروفایل خود به عنوان بخشی از پروفایل خود تگ کنید و سپس URL را در پست‌های خود با پارامترهای UTM مختلف تگ کنید.

  • بنرها و تبلیغات

برای نظارت بر اینکه چه سایت هایی بیشترین ترافیک را برای شما آورده اند باید بنرها و تبلیغات منتشر شده در سایت های خارجی را تگ گذاری کنید. این کار تعیین می‌کند چه کاریابی (placement)، اندازه، طراحی و هر متغیر دیگری برای استراتژی بازاریابی آنلاین شما بیشترین تأثیر را دارد.

هرگز نباید از پارامترهای UTM برای ردیابی کمپین‌های داخلی استفاده کرد؛ زیرا هر زمان روی لینکی که شامل پارامتر UTM باشد کلیک شود یک بازدید جدید به حساب می آید، بنابراین باعث افزایش حساب بازدید شما همراه با تغییر کامل نظم داده‌ها می‌شود.

فرض کنید در حال تبلیغات برای محصول آموزشی جدید، آموزش مقدماتی و پیشرفته گوگل آنالیتیکس توسط مدرسان گوگل در وب سایت خود هستید. یک بنر تبلیغاتی و یک لینک متنی در مقاله پایین صفحه اصلی که هر دو این محصول جدید را معرفی می کنند.  می خواهید بدانید کدامیک از این دو بیشترین تاثیر را در معرفی این دوره آموزشی داشته است. با توجه به آنچه گفتیم می توانید از پارامترهای UTM استفاده کنید.

بنابراین تنها زمانی سراغ این پارامترها بروید که قصد راه اندازی یک کمپین خارجی دارید. حال که با کابرد پارامترهای UTM در گوگل آنالیتیکس و نحوه ساخت آن آشنا شدید با خیال راحت می توانید کمپین های تبلیغاتی تان را اجرا و به کمک گوگل آنالیتیکس بهینه سازی کنید. بدون کمک این ابزارها، هزینه هایی که صرف تبلیغات می کنید هدر خواهد رفت.فراموش نکنید هر مدیر کسب و کار آنلاین و یا مدیر مارکتینگی باید با گوگل آنالیتیکس آشنا باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *