در مقاله قبلی به بررسی چند راه کار برای افزایش فروش اینترنتی پرداختیم. در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

برای آنالیز رقبا پیش از هر چیز باید آنها را گروه بندی کرده و درصد سختی و کلی اتفاقات دیگر که برای هر رقیب متفاوت است را مشخص کنید. سپس بر اساس همین چک لیست و به کمک ابزارهایی که در انتها معرفی کردیم استراتژی مناسب را برای هر کدام در پیش بگیرید تا در نهایت گوی رقابت را از همه آنها بربایید.

قدم اول: طبقه بندی کردن رقبا

به یاد داشته باشید که این فقط شما نیستید که در میدان رقابت قرار دارید، بیش از ده‌ها و شاید هزاران کسب و کار دیگر هم وجود دارند که می‌خواهند در این رقابت پیروز میدان باشند. استراتژی خود را بر اساس این سه هدف تنظیم کنید.

شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها

درک بهتر نیازهای بازار و هر چیزی که احساس کمبود در آن حس می‌شود

یک برگ برنده را همیشه در صندلی ذخیره خود داشته باشید تا اگر احیانا با کاستی مواجه شدید از آن برای جبران کردن استفاده کنید.

قدم دوم: شناسایی رقبا

شروع به جستجو در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و آگهی‌های موجود در هر جایی که فکر می‌کنید رقبای شما در آنجا حضور دارند بکنید. لیستی از نام آنها و خدماتی که ارائه می‌کنند را تهیه کنید.

قدم سوم: بررسی رقبای بازار

این بار روی لیست تهیه شده کار کرده و آنها را به دو گروه تقسیم کنید. رقبای آنلاین و رقبای آفلاین!

رقبای آفلاین که تکلیفشان مشخص است و به مرور با کاهش شدید فروش مواجه خواهند شد، در این صورت قرار نیست آنها را خط بزنید بلکه باید مطالعه‌ای روی آنها انجام داده و ببینید که چه مزایا و کاستی‌هایی دارند تا روی کسب و کار آنلاین خود پیاده‌سازی کنید.

رقبای آنلاین هم رقیب اصلی شما هستند که باید در این صورت ادامه مراحل زیر و رفتارهایی که باید برای تک‌تک آنها انجام دهید را در پیش گیرید.

قدم چهارم: دسته بندی رقبای قوی و ضعیف

رقبای نوع اول رقبای مستقیم کسب و کار شما هستند و همان خدمات و محصولات شما را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال اگر در زمینه فروش خدمات هاست و میزبانی وب فعالیت داشته باشید با گروهی از سایت‌های میزبانی وب در پیش رو هستید.

رقبای نوع دوم این دسته از رقبا به دلیل اینکه محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند صرفا بخشی از اهداف شما را در پی دارد را شامل می‌شوند. به عنوان مثال در همان خدمات میزبانی ممکن است که شما در حیطه طراحی سایت فعالیت داشته باشید، رقبایی که صرفا این کار را انجام می‌دهند در این دسته قرار دارند. پس باید به صورت اعتدال با آنها برخورد کنید.

رقبای نوع سوم این دسته از رقبا صرفا محصولاتی که ممکن است با کسب و کار شما مرتبط باشد را ارائه می‌دهند. در همین مثال میزبانی وب کسب و کارهایی که در زمینه مدیریت سرور یا خدمات راه‌اندازی آن فعالیت دارند را می‌توان در این گروه قرار داد.

با رقابت، سفری به آینده را از قدم 100 شروع کنید!

اجازه دهید سفری به آینده داشته باشیم. شما به کمک ابزارها و مقالاتی که ما در طول زمان منتشر کردیم موفق شدید تا رقبای خود را کنار بزنید؛ آیا کار به اتمام رسیده و برای همیشه در جایگاه اول جاودانه خواهید ماند؟

خیر اینطور نیست. این تازه اول راه است. رقبای شما ساکت نمی‌شینند و در تکاپو خواهند بود تا به هر طریقی که شده شما را کنار بگذارند. در چنین حالتی باید منتظر بدترین روش‌های ناجوانمردانه و رقابت ناسالم هم باشید. پس هیچگاه رقیب را دست کم نگیرید و حس نکنید که کار به اتمام رسیده است. حال بیایید به گذشته برگردیم و مسیر طی شده را بررسی کنیم.

یک) سئو سایت را بررسی کنید

شما باید از ابزارهای مختلفی مثل moz و ahrefs و SEMrush و بسیاری ابزار دیگر که به صورت رایگان و پولی در دسترس هستند وضعیت سئو را بررسی کنید. بهتر است برای این کار از یک کارشناس سئو و تحلیل سایت برای کسب و کار خود کمک بگیرید که تخصصی روی این موضوعات کار کند.

دو) برای یک بار هم شده مشتری رقیب باشید

به عنوان مشتری وارد سایت رقیب شده و فرآیند خرید و استفاده از خدمات را طی کنید. ببینید که از لحظه‌ای که می‌خواهید خرید انجام دهید پشتیبانی چگونه است، چه اتفاقاتی در حین خرید رخ می‌دهد، بعد از خرید چه چیزی خواهید داشت، چند درصد از خرید خود راضی بودید. اگر نتوانستید پاسخ مناسب برای این سوالات را پیدا کنید، شده برای چندین بار به عنوان مشتری از رقیب خرید کنید.

حین خرید باید کلیه جوانب را بسنجید تا ببینید رقیب چه رفتاری در مقابل آنها داشته است. اشکالات را از درون آن خارج کرده و سعی کنید که در جهت رفع آنها برای کسب و کار خود تلاش کنید.

سه) روش‌های تبلیغ محصول چگونه است

هر یک از رقبا از روش‌های تبلیغاتی خود برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند که باید آن‌ها را شناسایی کنید. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات در سایت‌های مختلف
  • ارائه هدیه و دریافت اطلاعات تماس مانند خبرنامه و پیامک
  • کمک گرفتن از کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی

امروزه استفاده از تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی برای افزایش مخاطبان بیشترین محبوبیت را دارند. شبکه‌های اجتماعی هم گزینه رایگان و البته مناسبی هستند که اگر بهتر بتوانید از آنها استفاده کنید نتیجه عالی خواهند داد.

باید روی هر یک از ابزارهایی که وجود دارد بررسی دقیق انجام داده و ببینید که بسته به نوع کسب و کاری که دارید کم هزینه‌ترین و در عین حال بیشترین بازده را از کدام دارید تا تمرکز بیشتر خود را روی آن داشته باشید. این به این معنی نیست که از سایر ابزار استفاده نکنید؛ بلکه شما باید بازار هدفی که بیشترین مخاطب از طریق آن مشتری شما خواهد شد را کشف کنید.

چهار) بررسی تکنیک‌های فروش

همانطور که در روش دوم توضیح دادیم به عنوان مشتری وارد کار شده و ببینید که از چه تکنیک‌هایی در جهت فروش بیشتر استفاده می‌شود. این روش می‌تواند برای شما هزینه‌بر باشد. اما باعث می‌شود تا به کیفیت و کاستی‌های رقیب پی برده و در جهت رفع آنها در کسب و کار خود برنامه‌ای بریزید. صفحه محصول را همیشه زیر نظر بگیرید و ببینید که از چه روشی برای ترغیب کردن مشتری به خرید استفاده شده و تبلیغ نویسی که برای معرفی محصول انجام گرفته روی چه نقاط حساسی تمرکز کرده است.

پنج) ایمیل مارکتینگ زنده است!

روی ایمیل مارکتینگ تمام رقبا مطالعه انجام دهید. در خبرنامه آنها عضو شده و ببینید که تبلیغ‌نویسی در ایمیل و کلیه اتفاقاتی که از طریق ایمیل انجام می‌دهند به چه صورتی است. شما باید ریز به ریز ایمیل‌های ارسالی را بررسی کنید؛ کاستی‌ها را کشف کرده و ایده‌های جدیدی برای بهتر شدن آن در پیش بگیرید.

شش) سایت رقیب را شخم بزنید

سایت رقیب را به صورت کلی از نظر سئو، بازدید، رابط کاربری و هر چیزی که باعث خواهد شد منجر به جذب مخاطب و بالا بردن تعداد فروش شود را بررسی کنید. حتی شما می‌توانید از بخش دیدگاه ها یا اینکه به چالش کشیدن آن به کشف این موارد بپردازید.

چک لیست پیشنهادی زیر را بررسی کنید و ببینید که رقیب چه رفتاری برای هر کدام داشته است.

  • محصولات خود را به تصویر می‌کشند؟ کیفیت تصاویر آنان چگونه است؟
  • چه مقدار برای هر محصول توضیح ارائه شده است؟ آیا توضیحات کافی است؟
  • کال تو اکشن‌های آنان کجاست؟ آیا واضح هستند و یا در صفحه اصلا به چشم نمی‌آیند؟
  • از چه راهکاری برای جمع آوری ایمیل خبرنامه استفاده می‌کنند؟
  • در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند؟ و نحوه بالا بردن دنبال کنندگان آنها به چه صورت است؟
  • آیا وبلاگ دارند؟ هر چند وقت یکبار در وبلاگ پست منتشر می‌کنند؟ وبلاگ آنها چه موضوعاتی را پوشش می‌دهد و محتوای تولید شده با چه رویکردی مخاطب را به مشتری تبدیل می‌کند؟
  • آیا طراحی سایت آنها برای گوشی موبایل و سایر ابزارهای هوشمند دیگر بهینه شده است؟
  • پشتیبانی دارند یا در ساعات محدودی پاسخگو هستند؟ وضعیت پشتیبانی آنها به چه صورت است؟
  • در بنرهای تبلیغاتی خود چه اطلاعاتی را به کاربران می‌دهند؟

یک سایت را باید از هر نظر UI/UX بررسی و تحلیل کنید. حتی باید روی لحن محتوا هم تمرکز کرده و ببینید که چه صمیمیتی با کاربر دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل روش راه اندازی یک کسب و کار کوچک پرداختیم. اگر سوالی در این مورد دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *