در دنیای سئو احتمال آن که اتفاقات ناگواری برای کسب و کار بیفتد، وجود دارد! یکی از مهم ترین اتفاقاتی که شاید اصلاً انتظار آن را نداشته باشید، افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل است. این افت ممکن است در حد یکی دو رتبه باشد یا این که از صفحه ای که در آن حضور دارید به صفحات بعدی باشد. اما چه اتفاقی می افتد که باعث می شود رتبه سایت شما ناگهان در گوگل کاهش پیدا کند؟ دلایل زیادی وجود دارد.

اگر شما هم اخیراً با افت رتبه در گوگل روبرو شده اید، باید به دنبال دلیل آن باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سایت شما در گوگل با کاهش رتبه روبرو شود، بپردازیم.

سقوط ناگهانی یک سایت در گوگل!

سقوط ناگهانی یک سایت در گوگل اصلاً اتفاق خوشایندی نیست! فرض کنید شما چندین ماه است که روی سئو سایت خود کار می کنید و به رتبه های خوب دست پیدا کرده اید. اما پس از مدتی متوجه می شوید که ناگهان رتبه سایت شما کاهش پیدا کرده است. کاهش رتبه سایت در گوگل اتفاق ناخوشایندی است! چرا که اتفاقات زیادی برای سایت شما خواهد افتاد. اولین اتفاق این است که ترافیک جذب شده به شدت کاهش پیدا می کند. اتفاق بعدی این است که فروش سایت کاهش پیدا می کند؛ چرا که کاربران کمتری وارد سایت شما می شوند و در نتیجه میزان فروش کمتر خواهد شد.

هر چقدر افت رتبه بیشتر باشد، مسئله جدی تر است و باید به فکر آن باشید. البته که اگر کاهش رتبه در حد زیادی نباشد احتمالاً خیلی جدی نیست و با کمی کار کردن روی سایت و سئو می توانید به رتبه اول برگردید. منظور ما از کاهش رتبه زمانی است که شما همیشه جزء 5 نتیجه اول بوده باشید اما ناگهان از صفحه اول حذف شده باشید. در چنین شرایطی کاهش رتبه طبیعی نیست و احتمالاً اتفاقی برای سایت شما افتاده است که با چنین چیزی روبرو شده اید. سقوط ناگهانی رتبه سایت در گوگل دلایل مختلفی دارد اما پیش از آن که به دنبال دلیل آن بگردید، ابتدا باید دو مسئله را بررسی کنید که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

پیش از هر کاری، این دو مسئله را بررسی کنید!

گاهی اوقات سایت شما دچار افت رتبه می شود اما دلیل آن، افت ناگهانی رتبه سایت نیست. بنابراین اگر به دنبال دلایل افت رتبه سایت در گوگل هستید، پیش از هر کاری ابتدا باید ببینید که واقعاً افت رتبه اتفاق افتاده است یا مشکل از جای دیگری است. گاهی اوقات صفحات شما اصلاً در گوگل ایندکس نمی شوند و همین مسئله باعث می شود تا در نتایج گوگل ظاهر نشوید. در این صورت نباید به دنبال دلیل افت رتبه باشید! بلکه باید به دنبال دلیل ایندکس نشدن صفحه مورد نظر خود در گوگل باشید. پیش از هر کاری، دو مسئله مهم را بررسی کنید و سپس به سراغ دلایل ایندکس نشدن بروید:

  • بررسی ایندکس شدن صفحات

اولین کاری که در سایت خود باید انجام دهید، این است که ببینید اصلاً صفحات سایت شما در گوگل ایندکس می شوند؟ گاهی اوقات تنظیمات سئو سایت خود را دستکاری می کنید اما پس از آن یادتان می رود که آن را به حالت اول برگردانید. در چنین شرایطی صفحات سایت شما ایندکس نمی شود و شما فکر می کنید که با افت رتبه روبرو شده اید. در حالی که یک صفحه اصلاً ثبت نشده است که از آن انتظار رتبه گرفتن داشته باشید. برای آن که بررسی کنید و ببینید که صفحات سایت شما ایندکس می شوند، کافی است آدرس صفحه مورد نظر را پس از عبارت site: در گوگل جستجو کنید. اگر صفحه وجود داشته باشد، یعنی ایندکس شده است.

اگر صفحه وجود نداشته باشد، باید به سراغ ایندکس کردن دستی آن از طریق گوگل سرچ کنسول بروید. روند ایندکس آن ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد و باید صبور باشید. پس از ایندکس، باید روند رتبه دهی گوگل به صفحه را بررسی کنید و ببینید که وضعیت سئو سایت شما در چه حال است.

  • درستی داده‌های در دسترس را بررسی کنید!

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که برخی سایت ها مرتکب می شود، این است که از صحت داده ها مطمئن نمی شوند. گاهی اوقات با ابزارهایی داده ها به دست می آید که اصلاً درست نیست. بهترین ابزار برای به دست آوردن اطلاعات، گوگل و ابزارهای آن است. اگر می خواهید رتبه سایت و صفحات خود را بررسی کنید، به سراغ گوگل سرچ کنسول بروید. در گوگل سرچ کنسول تغییرات رتبه در بازه های زمانی مختلف هم کاملاً قابل مشاهده است. بنابراین هر چیزی که واقعاً به آن نیاز دارید تا ببینید که رتبه سایت شما افت کرده است یا نه، در این ابزار قابل مشاهده است.

حتی گاهی اوقات اطلاعاتی که در دسترس گوگل سرچ کنسول قرار می گیرد هم کافی نیست و باید کمی صبر کنید تا اطلاعات آن جمع آوری شود. به خصوص که اگر شما سایت خود را به تازگی شروع کرده باشید، این اتفاق برایتان می افتد. در چنین شرایطی جای نگرانی نیست و باید صبر کنید تا اطلاعات سایت شما در دسترس گوگل سرچ کنسول قرار بگیرد.

پس از آن که دو مسئله بالا را بررسی کردید و متوجه شدید سایت شما با افت رتبه روبرو شده است، باید به دنبال دلیل افت رتبه باشید. در بخش بعدی به بررسی مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا رتبه سایت شما افت پیدا کند، خواهیم پرداخت.

مهم ترین دلایل سقوط ناگهانی سایت در گوگل

اکنون که مطمئن شده اید که رتبه صفحات سایت شما کاهش پیدا کرده است، زمان آن رسیده است که دلیل آن را پیدا کنید. در این بخش از مقاله به بررسی 9 مورد از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا رتبه سایت شما افت پیدا کند، خواهیم پرداخت تا بتوانید جلوی افت رتبه را بگیرید. این دلایل عبارتند از:

  • اعمال تغییرات روی سایت

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که ممکن است در هر سایتی انجام شود، تغییرات روی سایت است. گاهی اوقات شما روی سایت خود تغییراتی انجام می دهید که این تغییرات حتی اگر باعث بهتر شدن سایت شود، ممکن است در ابتدا باعث کاهش رتبه شود. از مهم ترین تغییراتی که ممکن است روی سایت شما انجام شود، می توان به باز طراحی سایت یا تغییر CMS سایت پرداخت. در چنین شرایطی قطعاً رتبه سایت شما تغییر می کند؛ این تغییر در ابتدا افت رتبه است و پس از مدتی رتبه قبلی را خواهید گرفت. در چنین شرایطی جای نگرانی نیست اما باید حتماً روی این موضوع و عملکرد سئو سایت خود نظارت داشته باشید.

پس از اعمال تغییرات باید حتماً خطاهای سایت خود را رفع کنید. برای این کار کافی است وارد گوگل سرچ کنسول شوید. سپس از طریق بخش Coverage به بررسی خطاها و هشدارهایی که گوگل برای سایت شما ارائه می کند بپردازید. اگر ایرادی وجود دارد، حتماً آن را رفع کنید؛ چرا که این ایرادات می تواند به مرور زمان به کاهش رتبه سایت شما منجر شود. برای درک بهتر تغییرات رتبه سایت می توانید بازه زمانی مشخصی را در نظر بگیرید؛ مثلاً بازه زمانی یک ماهه که در آن تغییراتی روی سایت انجام داده اید.

  • آپدیت الگوریتم های گوگل

همه شما کاربران به خوبی می دانید که گوگل الگوریتم های خاص خود را برای رتبه بندی سایت ها دارد! هر چند وقت الگوریتم های گوگل تغییرات اساسی دارند تا بهترین نتیجه را در اختیار کاربران قرار بگیرند. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا رتبه سایت ها تغییرات زیادی داشته باشد، آپدیت الگوریتم های گوگل است. ممکن است در یک آپدیت شما رتبه های اول را کسب کرده باشید اما در آپدیت های بعدی رتبه شما بسیار کمتر شود. البته که اگر شما سئو کلاه سفید انجام داده باشید، این تغییرات کمتر است اما باز هم تغییراتی خواهید داشت. پس اگر شما با تغییر رتبه روبرو شدید، در حالی که تغییراتی روی سایت انجام نداده اید، ابتدا تحقیق کنید و ببینید که الگوریتم های گوگل بروزرسانی شده اند یا نه.

اگر الگوریتم های گوگل بروزرسانی شده اند، در مورد آن اطلاعات کسب کنید و ببینید که چه چیزهایی برای گوگل اهمیت پیدا کرده است. سپس سایت خود را با توجه به آن ها بروزرسانی کنید. ممکن است کمی زمان لازم باشد تا رتبه قبلی را بگیرید اما در فرآیند سئو سایت با صبور باشید. در واقع صبر در سئو مهم ترین مسئله است و نباید برای رسیدن به رتبه های اول عجله کنید.

  • جریمه دستی توسط گوگل

گوگل استانداردهای خود را دارد! اگر استانداردهای گوگل را رعایت نکنید، جریمه می شوید. در واقع گاهی اوقات گوگل سایت ها را جریمه می کند تا جزء نتایج اول گوگل نباشند. وجود سایت هایی که ارزشی برای کاربران ندارد و نمی تواند نیاز آن ها را رفع کند در صفحه اول کار درستی نیست. چرا که تنها زمان کاربران جستجو کننده را می گیرد و در نهایت هم ارزشی به آن ها اضافه نمی کند. پس در چنین شرایطی منطقی است که گوگل سایت های بی کیفیت را جریمه کند تا در نتایج جستجوی گوگل یا حداقل رتبه های اول وجود نداشته باشد.

برای مثال اگر شما سایتی دارید که در آن محتوای سایت های دیگر را کپی می کنید، این محتوا چه ارزشی برای کاربران دارد؟ اگر هم ارزشی داشته باشد، از همان سایت اصلی که کپی کرده اید می خواند. گوگل هم روی این مسائل حساس است و اگر متوجه شود قطعاً با شما برخورد می کند. البته هوش مصنوعی گوگل به قدری رشد کرده است که الگوریتم های آن به راحتی چنین مسائلی را تشخیص می دهند. مسائل دیگری نظیر بک لینک های غیر طبیعی هم وجود دارد که در نهایت باعث جریمه شدن توسط گوگل می شود. در پایان مقاله راه کاری برای تشخیص جریمه دستی گوگل ارائه کرده ایم و در نهایت راه حل رفع آن را هم بررسی کرده ایم که می توانید استفاده کنید.

  • از بین رفتن بک لینک ها

یکی از کارهایی که برای سایت های مختلف انجام می شود، دریافت بک لینک است. ایجاد بک لینک برای سایت باعث می شود تا رشد خوبی را برای سایت خود تجربه کنید اما واقعیت این است که اگر این بک لینک ها از بین برود یا حذف شود، تاثیر منفی خواهد داشت. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سایت شما دچار افت ناگهانی رتبه شود، از بین رفتن بک لینک ها است. ممکن است بک لینک از سایت مورد نظر حذف شده باشد که در این صورت رتبه شما از رتبه های عالی به رتبه های ضعیف تر تغییر می کند. البته ایجاد بک لینک های جدید هم ممکن است باعث افت رتبه شود؛ در صورتی که بک لینک ها بی کیفیت باشند، چنین اتفاقی برای سایت خواهد افتاد.

اگر در گذشته لینکی در سایتی قرار داده اید که اکنون متوجه شده اید آن لینک از سایت مورد نظر حذف شده است، می توانید با مدیر آن سایت تماس بگیرید. مثلاً ممکن است شما اقدام به تهیه رپورتاژ در یک سایت کرده باشید که پس از گذشت چند ماه از سایت حذف شده باشد. در چنین شرایطی لازم است تا با آن سایت تماس بگیرید و دلیل آن را بپرسید. در صورت امکان هم بهتر است رپورتاژ را مجددا منتشر کنید تا سایت به رتبه قبلی برگردد. البته که اگر مدیر سایت حاضر به چنین کاری نشد، می توانید با ایجاد لینک در سایت های دیگر به رتبه قبلی سایت خود برگردید و جای نگرانی نیست.

  • عملکرد بهتر رقیبان

هر کسب و کاری رقیبانی دارد! همان طور که سایت شما برایتان مهم است، سایت رقیب هم برای آن ها اهمیت زیادی دارد. پس نمی توان انتظار داشت که ما روی سایت خود کار کنیم اما رقیب دست روی دست بگذارد. رقیبان هم برای سئو سایت خود برنامه ریزی و هزینه می کنند تا بتوانند رتبه های اول را کسب کنند. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سایت شما افت کند، عملکرد بهتر رقیبان است. گاهی اوقات رقیبان عملکرد بهتری دارند که در این صورت باعث می شود سایت شما افت کند. البته این افت نباید آن قدر زیاد باشد که ببینید رتبه شما از صفحه اول گوگل به صفحه دوم رفته است.

در چنین شرایطی افت یک الی سه رتبه به صورت یک باره طبیعی است اما اگر افت شما بیش از این اندازه باشد، احتمالاً دلیل دیگری برای افت رتبه وجود دارد. مثلاً ممکن است الگوریتم های گوگل آپدیت شده باشند یا این که سایت شما جریمه شده باشد. برای آن که تغییرات رتبه را ببینید، می توانید از ابزارهای SERP Rank Tracker تا ببینید که رتبه شما چه تغییراتی داشته است. اگر متوجه شدید که عملکرد رقیبان بهتر است، می توانید استراتژی بهتری برای کسب و کارتان بچینید تا مجدداً بتوانید به رتبه دلخواه خود برگردید.

  • کاهش نرخ کلیک

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در سئو اهمیت دارد، نرخ کلیک است. گاهی اوقات سایت شما در رتبه های بسیار عالی قرار دارد اما کاربران روی آن کلیک نمی کنند. در چنین شرایطی، گوگل متوجه می شود که سایت شما به هر دلیلی، برای کاربران مناسب نیست و پس از مدتی رتبه سایت شما را کاهش می دهد. برای مثال فرض کنید شما توانسته اید یک صفحه از سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید اما عنوان آن جذاب نیست. به همین دلیل کاربران به جای آن که وارد سایت شما شوند، وارد سایت رقیبان می شوند که عنوان جذابی برای صفحه خود انتخاب کرده اند.

برای آن که ببینید نرخ کلیک سایت شما چقدر است، می توانید از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. برای این کار کافی است گوگل سرچ کنسول را باز کنید و از طریق بخش Performance به قسمت Search بروید. در این جا نرخ کلیک تمام صفحات مشخص شده است و می توانید ببینید که نرخ کلیک چقدر تغییرات داشته است. معمولاً با یک تغییر کوچک می توانید نرخ کلیک صفحات سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید. فیلتر CTR مربوط به نرخ کلیک شما است و می توانید بررسی کنید. بنابراین نرخ کلیک پایین یکی از مهم ترین دلایل سقوط ناگهانی رتبه سایت است و باید حتماً آن را بررسی کنید.

  • جذب ترافیک از طریق SEM به جای ترافیک ارگانیک

آیا مطمئن هستید که ترافیک ارگانیک جذب می کنید؟ گاهی اوقات کسب و کارها در کنار سئو، روی بازاریابی موتورهای جستجو هم تمرکز می کنند! یعنی به ازای هر کاربری که وارد سایت می شود، هزینه پرداخت می کنند. در چنین شرایطی شما از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده می کنید و ترافیک ارگانیک جذب نمی کنید. حال گاهی اوقات کسب و کارها روی یک کلمه کلیدی به رتبه های اول رسیده اند اما روی همان کلمات هم تبلیغات رفته اند. در چنین شرایطی تبلیغات بالاتر نمایش داده می شود و کاربران به جای آن که روی نتایج جستجوی ارگانیک کلیک کنند، از طریق بخش تبلیغات وارد سایت شما می شوند. این یعنی خودتان در حال ضرر رساندن به خودتان هستید! چرا که هم هزینه پرداخت می کنید و هم ترافیک ارگانیک دریافت نمی کنید.

برای جلوگیری از چنین مشکلی، بهتر است تبلیغ رفتن روی کلمات کلیدی که سایت شما در گوگل رتبه های خوبی دارد را فراموش کنید! چرا که اگر رتبه های اول از آن شما باشد، کاربر به صورت طبیعی وارد سایت شما می شود و نیازی به تبلیغ گوگل ادوردز نخواهد بود. در چنین شرایطی از کلمات کلیدی برای کمپین خود استفاده کنید که سایت شما با آن رتبه خوبی ندارد.

  • تغییرات صفحه نتایج جستجوی گوگل

شاید باورش کمی سخت باشد اما گوگل گاهی اوقات صفحه نتایج جستجو را کاملاً تغییر می دهد. در طول زمان، گوگل اطلاعاتی که برای کاربران مفید هستند را در همان صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد. همین مسئله باعث می شود تا تغییراتی در صفحه نتایج جستجوی گوگل شکل بگیرد. بنابراین یکی از اتفاقاتی که ممکن است هر از گاهی برای سایت ها بیفتد، این است که گوگل نتایج جستجو را تغییر می دهد. مثلاً ممکن است سایتی که اطلاعات بیشتری دارد و از اسنیپت ها استفاده کرده باشد را بالاتر نشان دهد که منطقی است.

برای آن که با چنین مشکلاتی روبرو نشوید، شما هم می توانید از تمام قابلیت هایی که ممکن است در صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود استفاده کنید. مثلاً از قابلیت پرسش و پاسخ در صفحات سایت خود استفاده کنید تا گوگل آن را در صفحه نتایج جستجو نشان دهد. این مسئله نه تنها باعث می شود تا جایگاه شما حفظ شود، بلکه روی نرخ کلیک هم تاثیر زیادی دارد. چرا که اگر کاربر ببیند که سایت شما اطلاعات مفید بیشتری در اختیارشان قرار می دهد، وارد سایت شما می شود تا اطلاعات خوبی کسب کند. پس یکی از دلایل افت رتبه سایت تغییرات صفحه نتایج جستجوی گوگل است که باید حتماً آن را جدی بگیرید و برای جلوگیری از آن، از قابلیت های مفیدی که باعث حفظ رتبه سایت می شود استفاده کنید.

  • ایندکس بهتر سایت‌های بهینه برای موبایل

در حال حاضر اکثر سایت هایی که در اختیار کاربران قرار دارد، برای موبایل بهینه هستند! به عبارت ساده تر، در موبایل هم به بهترین شکل ممکن نمایش داده می شوند و کاربران با آن مشکلی ندارند. اگر سایت شما برای موبایل بهینه نیست، بهتر است به فکر بهینه سازی آن باشید. ممکن است بخواهید تغییراتی در قالب خود ایجاد کنید یا این که به صورت کامل قالب خود را تغییر دهید. گوگل در حال حاضر سایت هایی که نسخه موبایل بهینه تری دارند را بیشتر دوست دارد و طبیعتاً ایندکس آن ها بهتر و سریع تر انجام می شود. در نهایت هم رتبه بهتری دریافت می کنند! پس یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث افت رتبه سایت شما شود، بهینه نبودن نسخه موبایل سایت شما است.

چرا که رقیبان معمولاً از هر تکنیکی برای سبقت گرفتن از شما استفاده می کنند و بهینه سازی نسخه موبایل سایت هم یکی از این تکنیک ها است. اگر می خواهید رتبه سایت شما نسبت به رقیبان افت پیدا نکند، بهتر است به فکر بهینه سازی نسخه موبایل سایت باشید. از طرف دیگر، هر چقدر نسخه موبایل وبسایت شما بهینه تر باشد، کاربران راحت تر می توانند از محتوا و امکانات سایت استفاده کنند. در این صورت است که می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و رتبه های عالی کسب کنید. در حال حاضر قالب های سایت اکثراً برای موبایل بهینه هستند و اگر ایرادات کوچکی هم وجود داشته باشد، با کمک ابزارهایی نظیر گوگل سرچ کنسول می توانید آن را پیدا و رفع کنید.

اگر سایت شما دچار افت رتبه ناگهانی شده است، قطعاً دلیلی دارد. دلایلی که در این مقاله بررسی کردیم از مهم ترین دلایلی هستند که باعث افت رتبه ناگهانی می شوند. اگر با چنین مسئله ای روبرو شدید، باید همه چیز را بررسی کنید. چرا که اگر مشکل پیدا شود، راه حل آن هم پیدا می شود و به راحتی می توانید مشکل را رفع کنید. دلایلی که در بالا بررسی کردیم از مهم ترین دلایل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل هستند که ممکن است دلیل افت رتبه سایت شما هم باشد.

چگونه جریمه دستی توسط گوگل را تشخیص دهیم و رفع کنیم؟

اگر تعدادی از کلمات کلیدی شما در صفحه اول گوگل وجود داشته باشد و یک شبه متوجه شوید که رتبه آن ها تغییرات زیادی داشته است، احتمال آن که جریمه شده باشید زیاد است. مثلاً اگر میانگین رتبه های شما رتبه 3 باشد اما یک شبه به رتبه 13 منتقل شوید، قطعاً طبیعی نیست و احتمال جریمه دستی توسط گوگل وجود دارد. در ابزار گوگل سرچ کنسول شما به راحتی می توانید جریمه شدن سایت را بررسی کنید. برای این کار کافی است وارد حساب کاربری خود شوید. پس از آن وارد بخش Security and Manual Actions > Manual Actions شوید. در این قسمت اگر جریمه شده باشید اخطاری دریافت کرده اید. البته که دلیل آن هم کاملاً واضح برای شما توضیح داده می شود و جای نگرانی نیست. حال اگر جریمه شدید، آیا امکان رفع آن وجود دارد؟ قطعاً بله. راه حل آن به صورت زیر است:

اولین کاری که شما باید انجام دهید، این است که ببینید اخطار دریافتی مربوط به چه چیزی است. باید ببینید که دقیقاً چه چیزی باعث آسیب دیدن سایت شما شده است. ممکن است بک لینک های غیر طبیعی گرفته باشید، ممکن است محتوای بی ارزش در سایت قرار داده باشید، ممکن است تغییرات الگوریتم سایت شما را مشکل دار تشخیص داده باشد یا هر اتفاق دیگری که در نهایت منجر به جریمه شدن سایت شده است. پس از آن که دلیل جریمه شدن را متوجه شدید، باید به دنبال رفع آن باشید. پس از آن با تولید محتوای باکیفیت باید نظر گوگل را جلب کنید! اگر نظر گوگل جلب شود، پس از مدتی رتبه های سایت شما بر می گردد و می توانید به رتبه های اول برسید.

نتیجه گیری

برای هر سایتی ممکن است افت رتبه پیش بیاید! نمی توان گفت که جای نگرانی نیست، چرا که هر سایتی کسب و کاری است که افت رتبه به درآمد و زیرساخت های آن کسب و کار آسیب زیادی می زند. گاهی اوقات سایت ها با افت رتبه شدید روبرو می شوند که قطعاً طبیعی نیست. در چنین شرایطی باید چه کار کرد؟ باید به دنبال دلیل آن بود. در این مقاله سعی کرده به بررسی مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سایت شما دچار افت رتبه شدید شود، پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *