اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

به عنوان مثال، اگر بخشی از مخاطبان شما به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند، احتمالاً نیازی ندارند اطلاعاتی درباره شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در اختیارشان قرار دهید؛ چون حتما خودشان این کار را انجام داده‌اند. با وجود این، می‌توانید برای این دسته از مخاطبین درباره اینکه چه رویکردی را در شبکه‌های اجتماعی در پیش بگیرند، اطلاعات ارائه دهید. مثلاً اینکه برای صفحات شبکه‌های اجتماعی مربوط به کسب‌و‌کار،‌ رویکردی کارآمدتر و متمرکزتر از فعالیتشان در صفحات شخصی به کار گیرند. شناخت مخاطبان هدف و توجه به پرسونای مخاطب، محتواهای بلاگ شما و سایر بلاگ‌ها که تنها مطالب کلی ارائه می‌دهند را از یکدیگر متمایز می‌کند. در وبلاگ کسب‌وکار خود باید آنچه مخاطبانتان نیاز دارند را ارائه دهید. آیا هنوز پرسونای مخاطب کسب‌وکارتان را مشخص نکرده‌اید؟ می‌توانید از ابزار رایگان HubSpot برای ایجاد پرسونای مخاطبان کسب‌وکارتان استفاده کنید و استراتژی محتوای بلاگ خود و حتی محتواهای شبکه‌های اجتماعی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

دو)انتخاب دامنه، سرویس میزبانی و سیستم مدیریت محتوای مناسب

اولین گامی که در راه‌اندازی یک وبلاگ باید بردارید، مشخص کردن اسم وبلاگ و انتخاب یک دامنه با توجه به آن است. برای اسم وبلاگ می‌توانید از فاکتورهای مختلفی استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که دامنه یک سایت یا یک بلاگ از قواعد و قوانین خاص خود برخوردار است و برای موفقیت در موتورهای جستجو باید به این قواعد پایبند باشید.

بطور کلی، دامنه یک سایت:
  • باید کوتاه و قابل فهم باشد؛
  • به راحتی به ذهن سپرده شود؛
  • از علائم نگارشی مانند ویرگول، خط فاصله و موارد مشابه نداشته باشد؛
  • به صورت تک کلمه‌ای و ساده باشد؛
  • تا حد امکان به صورت ترجمه فعالیت سایت باشد.

دامنه وبلاگ همانند انتخاب اسم برای یک انسان است و به نوعی یک شناسنامه برای وبلاگ محسوب می‌شود. اگر در انتخاب اسم وبلاگ حساسیت بالایی به خرج دهید و حتی الامکان بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. معمولاً موتورهای جستجو به ارتباط بین نام بلاگ و آدرس اینترنتی (URL) توجه ویژه‌ای دارند و این دامنه در رتبه بندی آن‌ها تأثیر گذار است. در گام بعدی شما به فضایی نیاز دارید که پست‌های بلاگتان را میزبانی کند. برای این کار به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و یک سرویس میزبانی وب نیاز دارید. اگر برای وبسایتتان (مثلاً Domain.ir)، دامنه و هاست مشخصی دارید، بهترین و بی‌دردسر‌ترین راه برای بلاگ، ایجاد زیردامنه (Blog.domain.ir) یا زیر پوشه (domain.ir/blog) است. سیستم مدیریت محتوا (CMS) به شما کمک می‌کند تا بدون داشتن دانش فنی و مهارت برنامه‌نویسی، محتوای وب‌سایت یا وبلاگ خود را منتشر و مدیریت کنید. یکی از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای مدیریت شخصی وبسایت، وردپرس (WordPress) است که اغلب وبسایت‌های ایرانی هم از آن استفاده می‌کنند. وردپرس (WordPress) محبوب‌ترین، رایج‌ترین و احتمالاً ساده‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای گذاشتن محتوا در وبلاگ و وبسایت است. این سیستم به صورت رایگان در اختیار وبلاگ نویسان و وبمستران قرار می‌گیرد تا به کمک آن اطلاعات خود را بارگذاری کرده و به شکلهای مختلف ویرایش کنند. کار با وردپرس بسیار ساده است و ابزارهای آن به طور کامل و بدون محدودیت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از مهمترین ویژگی‌های این سیستم، وجود افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلف برای تغییر در ساختار سایت است که به راحتی می‌توان قالب سایت را به کمک آنها تغییر داد.

  • مقایسه دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا – بخش اول
  • جوملا (Joomla) از لحاظ طراحی و نحوه بارگذاری محتوا تفاوت‌های بسیاری با وردپرس دارد و کار با آن سخت‌تر است. جوملا در ساخت فروشگاه و وب‌سایت‌های اینترنتی موفق عمل می‌کند، اما دسترسی به برخی گزینه‌ها در آن سخت‌تر است و کاربر برای نوشتن محتوا در آن نیاز به کار و آموزش بیشتری دارد. جوملا نیز همانند وردپرس در سه نسخه ارائه می‌شود که نسخه مقدماتی آن رایگان بوده و وبلاگ‌نویس‌ها می‌توانند از آن برای اهداف مختلف خود استفاده کنند.

البته وردپرس در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و حرفه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که تنها نسخه مقدماتی آن رایگان است. کسانی که قصد استفاده از این سیستم مدیریت محتوا یا CMS برای وبلاگ خود دارند، در استفاده از نسخه مقدماتی آن محدودیتی نخواهند داشت و برای داشتن نسخه‌های حرفه‌ای‌تر باید پول آن را بپردازند. بزرگ‌ترین ایرادی که برای وردپرس وجود دارد این است که سیستم پشتیبانی و پاسخگویی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است و برای برطرف کردن مشکلات آن باید از اینترنت و یا گروه‌های مربوط به آن کمک گرفت.

چه سایت وبلاگ‌دهی در ایران مناسب هستند؟

باید این حقیقت را بپذیریم که نسل اول وبلاگ نویسی در ایران به استفاده از پنل‌هایی مانند بلاگفا اختصاص یافت که فضای کافی به صورت رایگان در اختیار کاربران اینترنتی قرار داده و آن‌ها می‌توانستند قالب‌های مختلفی را بر روی آن بارگذاری کنند. این سایت‌ها تحت عنوان سایت‌‌های وبلاگدهی شناخته می‌شوند که امکان ساخت وبلاگ بر بستر امکانات آنها را فراهم می‌کنند.

سایت وبلاگدهی به سایت‌هایی گفته می‌شود که تمامی امکانات مربوط به مدیریت محتوا، انتخاب دامنه و فضای ذخیره‌سازی مطالب را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌دهند تا آنها در کمترین زمان ممکن، قالب خود را بر روی وبلاگ موردنظر قرار دهند. تفاوت بین سایت‌ها و وبلاگ‌های معمولی که در بندهای قبلی توضیح داده شد، قرار گرفتن نام دامنه موردنظر در وب‌سایت شرکت است. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *