در مقاله قبلی به بررسی موضوع مهم سئوی محتوا پرداختیم. اگر می خواهید با ادامه این بحث آشنا شوید، در این مقاله هم ما را همراهی کنید.

چند نکته برای تولید محتوای سئو شده که باید رعایت کنید!

تا این جای مقاله متوجه شدید که یک محتوای سئو شده چه ویژگی هایی دارد و چه نکاتی باید در آن رعایت شود. اما با رعایت این نکات نمی توانید یک محتوای همیشه سبز داشته باشید! اگر می خواهید یک محتوای همیشه سبز داشته باشید که در هر زمانی برای کاربران مفید باشد و بتوانید محصولات مرتبط خود را از طریق آن محتوا بفروشید، نکات دیگری هم وجود دارند که باید رعایت شوند. ما در این بخش به بررسی 10 مورد از مهم ترین نکاتی که برای تولید محتوای سئو شده به آن نیاز دارید، می پردازیم:

1. به استراتژی محتوا دقت کنید

پیش از آن که بخواهید دست به تولید محتوا بزنید، به استراتژی محتوای خود نگاه کنید. در استراتژی محتوا اطلاعات ارزشمندی در مورد اهداف کسب و کار، تقویم محتوا و… وجود دارد که بدون توجه به آن که نمی توانید محتوای همیشه سبز تولید کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما فروش محصولات و خدمات باشد، تولید محتوای نا مرتبط با محصولات شما نمی تواند کاربران را تشویق به خرید کند! بلکه شما باید محتوایی تولید کنید که مرتبط با محصولات و خدمات شما باشد. به همین دلیل توجه به استراتژی محتوا کمک زیادی می کند تا بتوانید تولید و بازاریابی محتوای ارزشمندی داشته باشید.

2. هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید

دومین مسئله ای که هنگام تولید محتوا اهمیت زیادی دارد، هدف از تولید محتوا است. پیش از آن که بخواهید دست به تولید محتوایی بزنید، از خودتان بپرسید که هدف ما از تولید این محتوا چیست و تولید این محتوا قرار است چه دستاورد هایی برای ما داشته باشد.

پس از آن که به این سوال پاسخ دادید، به راحتی می توانید محتوایی تولید کنید که اهداف شما را محقق کند و ارزش هایی که به آن نیاز دارید را برایتان به وجود بیاورد. اگر تقویم محتوا دارید، می توانید محصولات و خدمات مرتبط خود را هم در کنار هر یک از ایده های تولید محتوا قرار دهید تا بهتر بتوانید هدف از تولید انواع محتوا را تشخیص دهید.

3. مفید و خلاصه بنویسید

حقیقت این است که این روزها بسیاری از کاربران حوصله خواندن محتوای متنی را ندارند، مگر آن که محتوا خلاصه و مفید باشد. اگر قصد تولید محتوا دارید، این مورد را در نظر بگیرید! تا جای ممکن خلاصه بنویسید اما این خلاصه نویسی نباید به گونه ای باشد که اصل محتوا به کاربر نرسد. همچنین باید در نظر داشته باشید که ممکن است کاربران شما با متن های سخت و غیر روان راحت نباشند و در صورت نوشتن محتوا با نگارشی سخت، ممکن است نتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند. پس همیشه روان و ساده بنویسید تا همه کاربران از آن بهره مند شوند.

4.  کپی کردن محتوا را فراموش کنید

تا چند سال پیش سایت های مختلف از هم کپی می کردند و با توجه به ضعف موتورهای جستجو، همه آن ها رتبه خوبی می گرفتند؛ این موضوع تا جایی ادامه پیدا می کرد که حتی سایت کپی کننده رتبه بهتری از سایت تولید کننده محتوا می گرفت. با گذشت زمان، گوگل الگوریتم های خود را به روز رسانی کرد و اکنون محتوای کپی را تشخیص می دهد و جریمه می کند. اگر می خواهید رتبه خوبی بگیرید، کپی کردن محتوا را برای همیشه فراموش کنید! زیرا گوگل منبع اصلی جذب ترافیک است و با کپی کردن نمی توانید در گوگل رتبه خوبی کسب کنید.

5. از انواع محتوا استفاده کنید

استفاده از یک نوع محتوا نظیر محتوای متنی تنها کاربران را خسته می کند و اگر این محتوا طولانی باشد، فایده ای برای کاربر ندارد. یکی از موضوعاتی که اهمیت زیادی دارد، بهره مند شدن کامل کاربران از محتوا است؛ بهترین راه برای چنین اتفاقی، استفاده از انواع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی در کنار هم است. گوگل هم هنگامی که ببیند یک صفحه انواع محتوا را در خود جای داده است، رتبه خوبی به آن داده و ترافیک سایت را تا حد زیادی افزایش می دهد. محتوای ویدیویی می تواند کاربران را برای مدت طولانی در صفحه نگه دارد که تاثیر زیادی روی رتبه سایت شما در گوگل دارد.

6. قانون 20، 80 را فراموش نکنید

چیزی در مورد قانون 20، 80 شنیده اید؟ این قانون می گوید برای آن که تبلیغات شما در بین محتوا بتواند موثر باشد، باید 80 درصد متن برای کاربران مفید و ارزشمند بوده باشد! در واقع شما باید 80 درصد محتوا را آموزشی یا خبری در نظر بگیرید و تنها 20 درصد آن را برای تبلیغات خود استفاده کنید. البته این تبلیغات هم باید دقیقاً در صفحه مرنبط با آن محصول یا خدمات باشد تا کاربران آن را تهیه کنند. اگر در صفحات دیگری تبلیغ کنید، مخاطبان هدف شما چنین افرادی نیستند و محصول را تهیه نمی کنند. پس اولاً 80 درصد محتوا را برای کاربران تولید کنید، دوماً تبلیغات خود را در صفحه مرتبط با آن محصول یا خدمات قرار دهید.

7. از ترند ها استفاده کنید

ترند ها به معنای جستجو هایی هستند که در یک بازه زمانی جستجوی بالایی دارند! ترندها یکی از بخش های اصلی کسب و کار ها را تشکیل می دهند که می توانند با تولید محتوا جذاب در همان زمان ترند شدن کلمات کلیدی، ترافیک بسیار بالایی جذب کنند و محصولات یا خدمات خود را بفروشند.

معمولاً کسب و کار هایی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند، ترند ها را اطلاع رسانی می کنند اما اگر می خواهید خودتان این ترند ها را پیدا کنید، کافی است از ابزار گوگل ترند استفاده کنید و آخرین ترند ها را به همراه تعداد سرچ پیدا کنید.

8. سیگنال شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

بسیاری از کاربران فکر می کنند که قرار دادن لینک در شبکه های اجتماعی نمی تواند مفید باشد! این در حالی است که سیگنال های دریافتی از شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار خوبی روی رتبه سایت شما دارند. سیگنال ها زمانی مفید هستند که یک کسب و کار رقیبان زیادی دارد و از نظر محتوا و بک لینک در شرایط یکسانی هستند. در این مواقع سیگنال شبکه های اجتماعی است که می تواند به شما کمک کند تا رتبه خود را در موتور های جستجو بهبود ببخشید.

9. از داستان سرایی استفاده کنید

چند سالی است که مفهوم جدیدی به نام داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال به وجود آمده است! همه انسان ها داستان و قصه را دوست دارند و کسب و کار ها هم از همین علاقه مردم استفاده کرده اند تا بتوانند خود را به کاربران، با زبانی جذاب تر معرفی کنند. هر کسب و کاری داستانی دارد و اگر این داستان به شکل جذاب مطرح شود، کاربران به آن علاقه مند می شوند. البته حواستان باشد که اگر قصد استفاده از داستان سرایی در تولید محتوا را دارید، داستان شما باید کاملاً صادقانه باشد تا بتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید! در داستان سرایی برای تولید محتوا خیلی اغراق نکنید و سعی کنید با مخاطبان خود صادق باشد.

10. از کال تو اکشن استفاده کنید

اگر می خواهید تولید محتوای شما بیشترین اثر گذاری را روی فروش کسب و کارتان داشته باشد، کال تو اکشن را فراموش نکنید! کال تو اکشن به معنای درخواستی است که از کاربران می کنید. مثلاً اگر یک محتوا در حوزه نحوه پوشیدن لباس در پاییز در سایت خود منتشر کرده اید، می توانید تصویر محصولات پاییزه خود را با همراه لینک خرید به کاربران ارائه کنید تا در صورت نیاز آن را خریداری کنند. گاهی اوقات کاربران از محصولات شما خبر ندارند و کال تو اکشن می تواند کمک زیادی به شما کند.

نتیجه گیری

تولید محتوا یکی از بخش های جدا نشدنی از کسب و کار ها است و چیزی که می تواند منجر به موفقیت شما در تولید محتوا شود، سئوی محتوا است. سئوی محتوا همان فاکتور هایی هستند که به شما برای افزایش رتبه در موتور های جستجو کمک می کند و بدون آن نمی توانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *