در مقاله قبلی به بررسی الگوریتم پاندا و برخی از فاکتور های آن پرداختیم. در این مقاله به بررسی ادامه فاکتور ها و همچنین روش رفع پنالتی گوگل می پردازیم.

عدم استفاده از ابزارهای موجود

الگوریتم پاندا مخالف سر سخت مطالب بی روح و بدون جذابیت است. اگر محتوای شما تنها یک متن بوده و در آن از ابزار هایی مانند فیلم، فایل صوتی، تصویر و غیره استفاده نشده باشد، پاندا آن را یک محتوای بی کیفیت در نظر گرفته و رتبه پایینی به آن اختصاص خواهد داد.

استفاده از مطالب غیر مرتبط

از دیگر فاکتور هایی که الگوریتم پاندا به آن توجه می ‌کند، تناسب موضوعات و مطالب نشر شده در سایت است. برای مثال اگر شما در سایت پزشکی یا علمی خود مطالبی مربوط به موسیقی یا خرید قرار دهید، چندان به مذاق پاندا خوش نخواهد آمد!

بستن کامنت و نظرسنجی برای خوانندگان

اگر به دنبال آن هستید که توسط الگوریتم پاندا رتبه قابل قبولی به دست آورید، در پایان همه مطالب یا برخی از آن‌ها، به خوانندگان خود اجازه دهید نظرات خود را در کامنت و نظرسنجی بیان کنند. بستن کامنت ‌ها می‌ تواند پاندای گوگل را بی حوصله و یا حتی عصبانی کند!

به روز نکردن مطالب قبلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید به روز رسانی کردن مطالب قبلی به اندازه نشر مطالب جدید در سئوی سایت تاثیر گذار است. بسیاری از کارشناسان این حوزه حتی اهمیت به روز رسانی مطالب را بیش از نشر مطالب جدید می‌دانند. این مساله نیز از دیگر فاکتور هایی است که الگوریتم پاندا به آن توجه می‌ کند.

جامع بودن محتوا

محتوایی که در مورد یک موضوع منتشر می‌ کنید باید به قدری جالب باشد که خواننده بتواند پاسخ تمامی سوال ‌ها و ابهامات خود را به دست آورد. شما باید بتوانید از اضافه گویی خودداری کرده و در عین حال مطالبی جامع و کامل بنویسید.

تراکم کلمه کلیدی

علاوه بر تعداد کلمات کلیدی، نحوه تراکم و پخش شدن آن نیز در محتوا بسیار مهم است. متن شما باید به گونه‌ ای نگارش شود که کلمات کلیدی به طور یکنواخت از ابتدا تا انتهای متن به کار برده شوند. همچنین حتما کلمه کلیدی را نیز در عنوان خود قرار دهید چرا که پاندا نسبت به آن حساس است.

چگونه گوگل پاندا سایت شما را جریمه می کند؟

در صورتی که پاندا متوجه هر کدام از تخلفات بالا در سایت شما شود، آن را جریمه یا اسپم می‌ کند. میزان انتخاب هر کدام از مجازات ‌ها به طور عادلانه ‌ای به میزان تخلفات سایت بستگی دارد. در صورتی که متوجه شدید ترافیک و بازدید سایت شما به یک باره کاهش شدیدی پیدا کرده است و یا در نتایج جست و جو جایگاه اولیه خود را از دست داده اید، ممکن است توسط الگوریتم پاندا جریمه شده باشید. در تخلفات سنگین نیز پاندا می ‌تواند سایت شما را اسپم و غیر فعال کند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که کاهش ترافیک می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که تنها یک مورد آن مربوط به این الگوریتم است. شما به عنوان صاحب سایت باید با تمامی این موارد آشنا بوده و تمامی فاکتور ها را جهت ارتقای صحیح سئو و جلوگیری از اسپم شدن انجام دهید.

رفع جریمه گوگل پاندا چگونه امکان پذیر است؟

بعد از آنکه متوجه شدید کاهش بازدید و ترافیک سایت شما به خاطر جریمه پاندا است، باید راهکارهایی را انجام داده و سپس صبر کنید. پاندا بعد از مدتی متوجه تغییر روند سایت شما شده و مجددا آن را به دنیای رقابت در موتورهای جست و جو برمی‌گرداند. اگر سایت شما توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه شده است و می خواهید آن را رفع کنید، راه کار های زیر را استفاده کنید. البته مدتی زمان می برد تا جریمه گوگل رفع شود و بتوانید دوباره رتبه خوبی بگیرید اما در نهایت نتیجه می گیرید. این راه کار ها عبارتند از:

محتواهای تکراری را حذف کنید!

شما به عنوان نویسنده محتوا می‌دانید کدام محتوا یا کدام بخش آن تکراری است، برای رفع جریمه پاندا در گام اول مطالب و محتواهای تکراری را حذف کنید.

از تصاویر و کلیپ استفاده کنید!

اگر سایت شما تنها شامل محتواهای متنی است، در گام بعدی به دنبال بارگزاری فایل‌های صوتی، تصاویر و فیلم باشید. این مساله به سایت شما بیش از آنچه فکر کنید اعتبار بخشیده و می‌تواند باعث رفع جریمه الگوریتم پاندا شود.

به دنبال رضایت خوانندگان باشید!

بیش از آنکه به دنبال آن باشید که رتبه سایت خود را بالا ببرید، به دنبال کسب رضایت خوانندگان خود باشید. سعی کنید محتوا هایی جامع با زبانی ساده در اختیار آن‌ها قرار داده تا خواندن مطلب شما برای آن‌ها کفایت کند.

از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید!

در حال حاضر در یک محتوا در مقابل هر 100 کلمه می‌توانید بین 1 تا 3 کلمه کلیدی به کار ببرید. برای ارتقا سئو و رفع جریمه الگوریتم پاندا از به کار بردن تعداد بیشتر و یا کم تر از این تعداد خودداری کنید.

بک لینک‌هایی با کیفیت و به تعداد کافی بگیرید

پاندا نسبت به سایت‌هایی که اقدام به خرید بک لینک می ‌کنند بسیار حساس بوده و آن‌ ها را جریمه می‌کند. برای رفع این جریمه شما می ‌توانید تعداد بک لینک ‌های خود را به اندازه متعادل کاهش داده اما از سایت ‌هایی معتبر با بازدید بالا استفاده کنید. این مساله هم تعداد خوانندگان شما را افزایش داده و هم اعتبار بیشتری به آن می‌ بخشد.

کاهش لینک‌های داخلی نا مرتبط

یکی دیگر از فاکتور هایی که الگوریتم پاندا روی آن حساسیت دارد، لینک‌ های داخلی غیر واقعی هستند. برای مثال اگر شما یک عنوان خرید کارت تخفیف داشته باشید و کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه ای شود که مربوط به خرید کارت تخفیف نیست، پاندا آن را یک نقطه ضعف به شمار خواهد آورد.

تبلیغات اضافی را حذف کنید!

اگر استفاده و درج بیش از حد تبلیغات باعث جریمه شدن سایت شما توسط الگوریتم پاندا شده است، حتما تعداد فایل ‌های تبلیغاتی سایت خود را کاهش دهید. این مساله می ‌تواند اعتماد پاندا را تا حد زیادی به دست آورد.

کد ها و قالب‌ های سایت را به روز رسانی و بهینه کنید!

برای آن که بتوانید از شر جریمه الگوریتم پاندا خلاص شوید، علاوه بر محتوا به قالب و کد های سایت خود نیز توجه کنید. وجود کدهای نامفهوم و یا اشتباه می تواند شما را به دردسر بیاندازد، از این رو در دوره‌ های زمانی مشخص آن‌ها را بررسی و به روز رسانی کنید.

پاندا با بررسی شاخص و نتیجه های بالا میتواند بطور کاملا منطقی و حساب شده بدست آورد که جایگاه و رتبه سایت شما در نمودار کیفیت کجا است و شما را باید در کدام صفحه از نتایج موتورهای جستجو نمایش دهد. حال باید دید که شما با در نظر گرفتن و رعایت فاکتورهای مد نظر الگوریتم پاندا چطور میتوانید وب سایت خود را بهینه و آن را به بهترین شکل در بالا ترین رتبه نگه دارید. در مرحله اول شما باید محتوای سایت خود را بطور دقیق، مطلوب، با کیفیت و مناسب بنویسید. اگر محتوای بکار رفته در وبسایت شما کپی برداری از سایت های دیگری باشد هیچ وقت انتظار رتبه بالا در موتورهای جستجو را نداشته باشید زیرا در مسیر فاکتورهای درست پاندا پیش نرفته اید. محتوای ارائه شده شما در سایت می تواند شامل ویدیو، عکس و فایل صوتی نیز باشد!

چند فاکتور مهم دیگر برای گوگل پاندا عبارتند از:

  • گردش کاربر در سایت: مدت زمانی که کاربران در سایت شما حضور دارند و سپری می کنند مهم است، این بدین معنی است که کاربر لینک های داخلی سایت کلیک کند و گردشی در محتوای شما داشته باشد.
  • جذابیت سایت برای کاربر: روانشناسی و دید کاربران نسبت به صفحات سایت شما بسیار مهم هست، اینکه تا چه حد طراحی سایت کاربر را به سوی شما جذب و آن را ماندگار میکند.
  • سیگنال های اجتماعی: تعداد پیوند میان وب سایت و شبکه های اجتماعی یکی از نکات مهم دیگر برای پاندا است.
  • کیفیت محتوا: از نظر الگوریتم پاندا محتوای سایت های که با جملات کوتاه و کم ارزش به روز رسانی میشوند جایگاه خوبی بدست نخواهند آورد زیرا مهمترین فاکتور برای “پاندا” تولید محتوا منحصر به فرد، با کیفیت و جذاب است.
  • تبلیغات: هر گاه تعداد تبلیغات در وبسایت بیش از محتوا باشد یا به نحوی که کاربر را اذیت کند شما از چشم این الگوریتم خواهید افتاد و دچار پنالتی میشوید.
  • لینک سازی: تعداد و ارزش پیوندهای وبسایت شما با سایت های دیگر خیلی مهم است پس همیشه با سایت هایی که اسپم هستند یا محتوای کم کیفیت دارند، لینک رد و بدل نکنید.

در مقاله بعدی به برسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *