در چند دهه اخیر، اینترنت بیش از هر چیز در زندگی روزمره ما تاثیرگذار بوده است و هر روز بیش از قبل خود را در سبک زندگی ما جای می‌دهد. کاربردهای مختلف اینترنت باعث شده تا یادگیری مفاهیم مختلف در این رابطه ضروری شود و بدانیم برای استفاده از هر تکنولوژی، چه میزان اینترنت لازم و مناسب است. در این متن در مورد استریم می‌آموزیم. اگر بخواهیم با تشبیهی از رودخانه این مفهوم را در دنیای کامپیوتر بیان کنیم باید بگوییم، مهم نیست که آب یک رودخانه از کجا می‌آید و به کجا می‌رود، در نهایت از جریان آب این رود استفاده می‌کنیم. در اینجا منظور از استریم نیز جریانی از داده‌هاست که از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود. به فرایند انتقال یک فایل به فایل دیگر، از فایل به حافظه و یا از حافظه به فایل استریمینگ گفته می‌شود.

استریم چیست؟

استریم Stream انتقال فایل‌های صوتی و تصویری از سرور به مشتری برای مشاهده ویدیو و شنیدن محتوای صوتی بدون دانلود آنهاست. به این صورت که به تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه و انتقال محتوای صوتی و تصویری از طریق اینترنت استریمینگ Streaming می‌گویند که همان پخش زنده تلقی می‌شود. در این فرایند، دقیقا همانند سایر داده‌هایی که از طریق اینترنت ارسال می‌شوند، داده‌های صوتی و تصویری هم به بسته‌های داده‌ای کوچکتر تقسیم می‌شوند که هر کدام شامل قطعه کوچک‌تری از آن فایل است. سپس یک پخش‌کننده صوتی و تصویری مرورگر کاربر، بسته‌های داده‌ای را دریافت کرده و آن‌ها را به صورت فایل اصلی صوت یا تصویر تفسیر می‌کند.


استریمینگ به عنوان یک نوع تکنولوژی برای انتقال داده بر بستر اینترنت، یکی از رایج‌ترین نوع استفاده نمایش محتوای صوتی و تصویری در دنیای امروز است. به طوری که رسانه‌های پخش زنده معمولا چند ثانیه زودتر از زمان پخش برنامه، آن را دانلود می‌کنند تا در صورت قطع کوتاه‌مدت اینترنت در زمان پخش، صدا یا نمایش ویدیو برای کاربر ادامه پیدا کند. این عمل به اصطلاح بافر شناخته می‌شود که باعث پخش مداوم فیلم‌ها و فایل‌های صوتی برای کاربر می‌شود تا کند بودن یا قطعی اتصال موقت را متوجه نشود. به همین دلیل، پخش زنده بازی‌های آنلاین طرفداران بسیاری دارد و مسابقات در حال برگزاری که به صورت ویدیویی توسط اینترنت و زنده پخش می‌شود تماشاگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روش در دهه اخیر در سایت‌های پرطرفداری مانند یوتیوب، فیسبوک و آپارات رواج یافت. به این صورت که افراد علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری، با داشتن هر گونه دستگاه هوشمند مانند کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و گوشی موبایل امکان دسترسی به بازی‌های آنلاین از طریق اینترنت را داشته‌اند.

استریم چه کاربردهایی دارد؟

در کل دو شیوه برای ارائه محتوا در بستر اینترنت وجود دارد:

  • لایو استریم (پخش زنده) Streaming

در پخش زنده، محتوای آموزشی، جلسات و کنفرانس‌ها، مسابقات و بازی‌ها به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. لایو استریم به نسبت کاربرد کمتری دارد. هر چند که به علت نیاز و ضروریت برگزاری رویدادها در زمان همه‌گیری کرونا، این روش در حال گسترش است.

  • ارائه محتوای مقطعی یا دائمی Progressive

در این حالت، فایل محتوا بر روی یک سرور متناسب با آن محتوا همچون یوتیوب یا آپارات قرار می‌گیرد تا افراد دیگر نیز به آن دسترسی یابند. از این روش روزانه افراد زیادی در سراسر دنیا، فایل‌های مختلفی را در اختیار همگان قرار می‌دهند که بسیار پرطرفدار و کاربردی است. به این صورت که فایل مورد نظر توسط کاربر دانلود شده و قابلیت اجرا و نمایش پیدا می‌کند.
اگر بخواهیم تفاوت این دو شیوه را به صورت کوتاه بازگو کنیم، باید بگوییم که پخش زنده یا لایو استریم از دانلود فایل‌های رسانه‌ای از روی سرورها کارآمدتر است. به این صورت که به هنگام دانلود یک فایل ویدیویی، یک نسخه از فایل در هارد دستگاه ذخیره می‌شود و پس از تکمیل دانلود، فیلم آماده پخش خواهد بود. اما در پخش زنده، مرورگر بدون کپی و ذخیره فیلم، آن را پخش می‌کند. در ادامه، مزیت فایل دانلود شده به این است که آن فایل روی هارد شما ذخیره شده است و هر موقع به آن نیاز داشتید می‌توانید آن را پخش کنید اما در لایواستریم، برای تماشای مجدد، می‌بایست دوباره از طریق مرورگر خود فایل را ببینید.

برای پخش استریم و بازی آنلاین چه اینترنتی مناسب‌تر است؟

برای اینکه بتوانید بدون هیچ وقفه یا قطعی یک ویدیو تماشا و یا به صورت آنلاین بازی کنید، لازم است یک سرویس اینترنت خوب دریافت کنید. در حالت کلی تبلیغاتی که شرکت‌های ارائه‌ کننده اینترنت دارند، بر پایه سرعت دانلود است. اما بهتر است بدانید برای پخش زنده و بازی آنلاین، سرعت آپلود نیز به همان اندازه سرعت دانلود اهمیت دارد و شما می‌بایست به هنگام خرید و دریافت سرویس اینترنتی خود از شرکت مورد نظر، به سرعتی که اطلاعات را از دستگاه شما به اینترنت منتقل می‌کند، یعنی مقدار سرعت آپلود نیز توجه کنید. برای اطمینان و اطلاع از سرعت واقعی اینترنتتان لازم است تست سرعت انجام دهید و در صورتی که سرعت دانلود و آپلود شما متقارن باشد، بهترین گزینه برای خرید اینترنت ارائه‌ شده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *