کاربران هنگامی که بخواهند وارد سایتی بشود باید آدرس آن را وارد کنند. آدرس سایت شامل یک نام و یک پسوند می شود که در دنیای اینترنت به آن دامنه گفته می شود. شاید تا کنون نام دامنه را نشنیده باشید اما همیشه با آن سر و کار دارید. حتی اگر بخواهید سایت گوگل را باز کنید، باید با استفاده از دامنه وارد آن شوید. برخی از کاربران می گویند که ما برای ورود به یک سایت از گوگل استفاده می کنیم و با جستجوی نام سایت، وارد آن می شویم. در این صورت باز هم شما با دامین آن سایت سر و کار دارید! زیرا هنگامی که از طریق گوگل وارد یک سایت می شوید، گوگل شما را به دامنه آن سایت منتقل می کند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که دامین و مهم ترین ویژگی مناسب دامنه چیست! اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است، در این مقاله ما را همراهی کنید.

دامنه چیست و چرا اهمیت دارد؟

دامنه یا دامین همان آدرس سایت است که با استفاده از آن می توانید به محتوای سایت مورد نظر دسترسی پیدا کنید. اگر قصد راه اندازی یک سایت را داشته باشید، اولین قدم ثبت دامنه است. تا زمانی که دامنه نداشته باشید، نمی توانید محتوای سایت خود را به کاربران و همچنین موتور های جستجو نمایش دهید. در واقع دامنه برای سایت، مانند آدرس برای یک خانه می ماند! آیا می توانید بدون داشتن آدرس یک خانه وارد آن شوید؟ قطعاً خیر! برای ورود به یک سایت هم نیاز به دامنه دارید تا بتوانید وارد آن شوید و محتوای آن را مشاهده کنید. ویژگی مناسب دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • نام دامنه: نام دامنه یکی از مهم ترین موارد در ویژگی دامنه محسوب می شود. نام دامنه همان آدرس سایت شما است! این نام هر چیزی می تواند باشد؛ البته اگر قصد ثبت دامنه دارید، امکان آن که نام موردنظر را پیش از شما ثبت کرده باشند زیاد است. زیرا در حال حاضر بیش از چندین میلیارد دامنه ثبت شده است که ممکن است نام موردنظر شما هم در میان این چندین میلیارد دامنه ثبت شده باشد.
  • پسوند دامنه: پسوند دامنه نشان دهنده نوع فعالیت شما است. اگر به دامنه ها دقت کرده باشید، بعد از نام اصلی، یک پسوند جلوی آن قرار می گیرد که به آن پسوند دامنه گفته می شود. در حال حاضر صد ها پسوند وجود دارند که مهم ترین و پر کاربرد ترین آن در دنیا، دات کام (.com) است.

اگر شما هم قصد ثبت دامنه دارید، ابتدا باید نامی را برای دامنه خود انتخاب کنید و سپس یک پسوند متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. هزینه پسوند های مختلف متفاوت است و در حال حاضر ارزان ترین پسوند دامنه مربوط به دامین ملی، یعنی .IR است.

انواع دامنه کدام هستند؟

یکی از سوالاتی که برای برخی از کاربران پیش می آید، این است که انواع دامنه کدام هستند و هر یک چه کاربردی دارند! دامنه ها به دو نوع تقسیم می شوند:

دامنه های ملی: این دسته از دامنه ها برای هر کشور متفاوت هستند و برای ثبت آن ها، معمولاً باید ساکن آن کشور باشید. به عنوان مثال دامین IR، دامنه ملی ایران محسوب می شود و فقط کاربران با هویت ایرانی قادر به ثبت آن هستند. دامنه ملی اکثر کشورها نیازمند هویت همان کشور هستند اما برخی کشورها دامین ملی خود را به تمام کاربران دنیا ارائه می دهند؛ به عنوان مثال دامین in مربوط به کشور هند است که کاربران تمام دنیا قادر به ثبت آن هستند. لازم به ذکر است بدانید که تمام کشور های دنیا دامنه ملی ندارند و به همین دلیل، تعداد دامنه های ملی بسیار کمتر از دامنه های بین المللی هستند.

دامنه های بین المللی: این دسته از دامنه ها برای تمام کاربران دنیا قابل ثبت هستند و تعداد آن ها بسیار بیشتر از دامنه های ملی هستند. دامنه های بین المللی هر کدام هدف خاصی دارند؛ به عنوان مثال دامنه Com برای سایت های تجاری و دامنه Tech برای سایت های تکنولوژی استفاده می شود. البته این موضوع به این معنی نیست که نمی توانید آن را ثبت کنید، بلکه به راحتی می توانید پسوند مورد نظر خود را ثبت کنید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده خدمات انتقال و ثبت انواع دامنه های TLD مانند .com و دامنه  ir ،میتوانید با خرید دامنه آدرس اینترنتی خود را به سادگی ثبت کنید.

چگونه یک دامنه برای خود ثبت کنیم؟

اگر نیاز به ثبت دامنه دارید، بهترین راه کار استفاده از نماینده های دامنه در ایران است. بسیاری از ثبت کننده های دامنه ایران را تحریم کرده اند و با توجه به مشکل بودن پرداخت ارزی برای ایرانی ها، بهتر است از هاستینگ هایی که دامنه ثبت می کنند استفاده کنید. با این کار مشکلات حقوقی مثل بسته شدن دامنه برای شما پیش نمی آید و می توانید در هزینه های کسب و کار اینترنتی خود صرفه جویی کنید.

مرحله اول) نام دامنه خود را انتخاب کنید!

برای ثبت دامنه ابتدا باید نام دامنه خود را انتخاب کنید! این نام باید بر اساس نام سایت یا کسب و کارتان باشد تا همیشه در ذهن کاربران بماند. برخی از دامنه ها توسط شرکت های دیگری ثبت شده اند که گاهی اوقات آن ها برای فروش قرار داده اند. به عنوان مثال دامنه های 3 حرفی ارزش زیادی دارند و کاربران آن ها را ثبت می کنند و در نهایت آن را به شرکت هایی که به آن نیاز دارند، می فروشند. اگر نام دامنه مورد نظر شما توسط کاربران دیگر ثبت شده است، می توانید با آن ها مذاکره کنید تا در صورت عدم استفاده از آن، دامنه را بخرید. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات این افراد دامنه را با قیمت های زیادی به فروش می رسانند که برای کسب و کارها به صرفه نیست! در این صورت بهتر است از همان نام دامنه با پسوند های دیگر استفاده کنید.

مرحله دوم) پسوند دامنه را انتخاب کنید!

پس از انتخاب نام دامنه زمان آن رسیده که پسوند موردنظر خود را انتخاب کنید. در دنیا صد ها پسوند وجود دارد که هر یک از آن ها به منظور خاصی به ثبت می رسند. به عنوان مثال پسوند Net برای سایت های مناسب است که در زمینه شبکه فعالیت می کنند! البته باز هم لازم است بگوییم که اگر سایت شما در زمینه دیگری فعالیت می کند، ثبت این دامنه ایراد یا محدودیتی ندارد. اما بهتر است از دامنه مرتبط با نوع فعالیت خود استفاده کنید! همچنین اگر در داخل ایران فعالیت می کنید و نیاز به دریافت مجوز های مختلف دارید، بهتر است پسوند ملی IR را هم در کنار پسوند بین المللی ثبت کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

مرحله سوم) هزینه آن را پرداخت کنید!

هر دامنه هزینه ای دارد و با توجه به نوع پسوند هزینه آن هم متفاوت است. پس از انتخاب نام و پسوند دامنه، باید هزینه آن را پرداخت کنید تا به عنوان مالک دامنه شناخته شوید. دامنه های ملی برای ثبت نیاز به یک روز کاری دارند اما دامنه های بین المللی به صورت خودکار و آنی ثبت می شوند.

مرحله چهارم) دامنه خود را مدیریت کنید!

پس از آن که دامنه خود را ثبت کردید، زمان مدیریت آن رسیده است. برای اتصال دامنه به هاست یا سرویس میزبانی سایت خود باید DNS های آن را ست کنید تا سایت شما با استفاده از آن دامنه نمایش داده شود. توجه داشته باشید که باید DNS های همان هاست را روی دامنه ست کنید تا پس از اتصال دامنه به هاست، محتوای سایت شما نمایش داده شود.

بهترین ثبت کننده دامین چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از مواردی که کاربران باید به آن دقت کنند، این است که ثبت کننده های معتبر دامنه ویژگی های باید داشته باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن را پیگیری کنید. مهم ترین ویژگی های یک ثبت کننده دامین عبارتند از:

یک) نماینده رسمی بودن دامنه

اولین و مهم ترین مسئله ای که باید به آن دقت کنید، این است که ثبت کننده دامین شما باید نماینده رسمی آن دامنه باشد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کشور ما تحریم است، پس چطور یک ثبت کننده دامنه می تواند نماینده اصلی باشد؟ برخی از هاستینگ هایی که داخل ایران فعالیت می کنند، در کشور های دیگر هم دفتری دارند که مسائل حقوقی را از طریق آن پیگیری می کنند. یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی با آن مواجه هستند، این است که گاهی اوقات دامین های بین المللی که توسط ایرانی ها ثبت می شود، توسط ثبت کننده ها مسدود می شود. در این صورت باید وارد مسائل حقوقی شوید که اگر شرکت ثبت کننده دامنه شما نماینده اصلی نباشد، بازگردانی دامنه بسیار مشکل است. اما در صورتی که شرکت ثبت کننده دامنه نماینده رسمی بوده و در کشور دیگری شرکت ثبت شده رسمی داشته باشد، به راحتی می تواند دامنه شما را به کمک مذاکره با ثبت کننده دامنه بازگرداند.

دو) در نظر گرفتن قیمت دامنه

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید، قیمت دامنه است. برخی شرکت ها قیمت بسیار بالایی برای ثبت دامنه در نظر می گیرند که باید دقت کنید و از شرکت هایی که قیمت مناسبی برای دامنه ارائه می کنند استفاده کنید. با توجه به این که دامنه ها به صورت دلاری ثبت می شوند، باید توجه داشته باشید که شرکت موردنظر قیمت مناسبی ارائه کند. البته اگر قیمت دامنه خیلی هم ارزان باشد، نباید از آن ها دامنه خریداری شود! زیرا معمولاً پیگیری زیادی برای دامنه شما ندارند و در صورت بروز مشکل حقوقی ممکن است دامنه شما از دست برود.

سه) بررسی رجیستر دامنه

برای ثبت دامنه های مختلف می توانید از رجیسترهای مختلفی استفاده کنید! برخی از دامنه ها مثل com توسط رجیستر های مختلفی ثبت می شوند. شرکت های اصلی برخی از رجیسترها در آمریکا هستند و متاسفانه کاربران ایرانی توسط این رجیسترها تحریم شده است. بنابراین پیشنهاد می کنیم از رجیستر هایی استفاده کنید که ایران در آن ها تحریم نیست و با مشکل حقوقی روبرو نمی شوید.

چهار) هزینه تمدید دامنه

گاهی اوقات شرکت ها هزینه ثبت مناسبی به کاربران ارائه می کنند اما هزینه تمدید آن چندین برابر است! این دسته از شرکت ها برای جذب نظر مشتری، قیمت ثبت دامنه را تا حد زیادی پایین آورده اما برای تمدید هزینه بسیار بالایی از شما می گیرند. معمولاً شرکت ها در کنار هزینه ثبت، هزینه تمدید را هم درج کرده اند که باید به آن دقت کنید. البته گاهی هزینه پایین به دلیل آفرهایی است که شرکت ثبت کننده به نماینده ها می دهد اما باز هم هزینه تمدید زیاد می شود. البته در زمان تمدید می توانید دامنه را به شرکت دیگری منتقل کنید اما بهتر است از همان ابتدا ثبت کننده دامینی را انتخاب کنید که مجبور به تغییر شرکت ثبت کننده دامنه نباشید.

با رعایت این نکات می توانید یکی از بهترین شرکت های ثبت کننده دامنه را انتخاب کنید و در آینده با مشکل مواجه نشوید.

بررسی نکات مهم در مورد دامنه

چند نکته وجود دارد که هنگام ثبت دامنه باید به آن دقت کنید! این نکات عبارتند از:

یک) هر دامنه فقط برای یک شخص ثبت می شود!

یکی از نکاتی که توجه به آن ضروری است، این است که مالک هر دامنه تنها می تواند یک شخص باشد. در واقع اگر شما ثبت کننده دامنه هستید، مالک آن تا زمانی که دامنه را تمدید کنید شما هستید و اشخاص دیگر قادر به ثبت آن نیستند.

دو) توجه به پسوند خاص دامنه ها

در بخش های قبلی گفتیم که صد ها پسوند دامنه برای ثبت وجود دارد و کاربرد هر یک از آن ها متفاوت است. شما می توانید با توجه به نوع فعالیت خود یکی از آن پسوند ها را انتخاب کنید! پیشنهاد می کنیم اگر پسوند com و IR نام دامنه مورد نظر شما آزاد است، آن ها را هم ثبت کنید تا شخص یا شرکت دیگری آن را ثبت نکند؛ زیرا با ثبت شدن دامنه توسط فرد دیگر، مشکلات رقابتی پیش می آید. در این صورت یک رقیب با همان حوزه فعالیتی شما و همچنین دامنه ای با نام مشابه خود خواهید داشت.

سه) ثبت دامنه به صورت یک یا چند ساله است!

افراد دامنه ها را به صورت یک ساله ثبت می کنند و پیش از اتمام زمان آن را تمدید می کنند. البته شما می توانید دامنه خود را به صورت چند ساله (مثلاً 5 ساله) ثبت کنید تا هر سال مجبور به تمدید آن با قیمت جدید (با توجه به افزایش قیمت ارز) نباشید. برخی دامنه ها تا 30 روز انقضا امکان تمدید دارند اما برخی دیگر چند روز قبل از انقضا از مالکیت شما خارج می شوند و تمدید آن با پرداخت جریمه امکان پذیر است. لازم است هنگام ثبت حتماً به این قوانین دقت کنید!

چهار) هر دامنه تنها برای یک سایت قابل استفاده است!

یکی دیگر از سوالات بسیار مهم کاربران، این است می توانیم از یک دامنه برای چند سایت استفاده کنیم؟ پاسخ منفی است! با استفاده از هر دامنه تنها می توانید محتوای یک سایت را نمایش دهید؛ به عنوان مثال نمی توانید دو سایت را با یک دامنه نمایش دهید و دلیل آن هم این است که محتوای هر سایت متفاوت است و دامنه تنها برای نمایش محتوای یک سایت است. شما می توانید با استفاده از قابلیت پارک دامین، چندین دامنه را به سایت وصل کنید. البته این مورد را هم پیشنهاد نمی کنیم؛ زیرا در این صورت گوگل محتوای دامنه های شما را تکراری تشخیص می دهد و احتمال اسپم شدن شما وجود دارد. بهترین کار این است که دامنه را روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید.

پنج) کد انتقال دامنه خود را قفل کنید!

شما می توانید دامنه را به سایر کاربران انتقال دهید و این کار با استفاده از کد انتقال امکان پذیر است! در واقع مالک دامنه کد انتقال را در اختیار سایر افراد قرار می دهد و فرد موردنظر با پرداخت هزینه یک سال دامنه، می تواند آن را به هاستینگ های دیگر منتقل کند. البته این هزینه برای تمدید دامنه است و مهم نیست که چقدر تا انقضای دامنه باقی مانده باشد. اگر قصد انتقال دامنه را ندارید، کد انتقال را قفل کنید تا افراد دیگر نتوانند دامنه شما را منتقل کنند! افراد تنها با کد انتقال و بدون نیاز به تایید شما می توانند دامنه را به حساب کاربری خود منتقل کنند.

یک نکته) استفاده از دامنه کوتاه و معنادار را فراموش نکنید!

برای ثبت دامنه می توانید تا 60 کاراکتر استفاده کنید اما هر چه نام دامنه کوتاه تر باشد، به خاطر سپردن آن ساده تر است و با این کار می توانید مشتریان بیشتری داشته باشید.

نگاهی به دامنه معروف اینترنتی ایران مثل دیوار ، زنبیل ، بامیلو ، فینال بندازید! قطعا هر چه نام دامنه معنادارتر باشد، امکان به خاطر سپردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حداقل یکی از عبارات کلیدی را که در مرحله برنامه ریزی برای سایت در نظر گرفتید در دامنه سایت جای دهید که البته این مهم برای سئو سایت هم مفید است.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی ویژگی های مناسب دامنه آن پرداختیم تا به راحتی بتوانید یک دامنه ثبت کنید . شما می توانید بهترین پسوندهای دامنه را در سایت پرشین تولز ثبت کنید! اگر در مورد ثبت دامنه سوالی دارید، می توانید تیکت ارسال کنید و اگر در مورد محتوای این مقاله سوالی دارید می توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *