اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

نسخه جدید سرچ کنسول چه تفاوتی با نسخه قدیمی آن دارد؟

اخیراً گوگل از نسخه جدید گوگل سرچ کنسول رونمایی کرده است. سرچ کنسول جدید گوگل در مقایسه با نمونه قبلی آنها تغییراتی را داشته است که به بهبود نتیجه نهایی این سرویس ارزشمند کمک کرده است. برخی از مهم ترین تغییرات عبارتند از:

  • حذف نمایش نتایج جستجوهای ناشناس، کم حجم و طولانی
  • تسهیل نمودن فرآیند دریافت اعلان سایت
  • افزودن ابزار URL inspection برای بررسی ایندکس بودن یا نبودن لینک های وب سایت
  • ارائه گزارش های Manual Action در با طراحی جدید
  • ارائه گزارش های جدیدی نظیر پوشش ایندکس، عملکرد و لینک ها
  • افزایش بازه زمانی نمایش اطلاعات از ۹۰ روز به ۱۶ ماه
  • تغییر در بخش مدیریت و مجوزهای کاربران

با تغییراتی که در سرچ کنسول جدید گوگل به وجود آمده است صاحبان کسب و کارهای آنلاین این شانس را خواهند داشت که به شکل بهتری عملکرد وب سایت خود را کنترل کنند. مشخصا موقعیت یک وب سایت در نتایج گوگل می تواند تاثیر شگرفی در نتیجه دریافتی داشته باشد. به همین دلیل باید بتوان به شکلی اصولی تغییراتی را اعمال کرد که به نتیجه مثبت منجر گردد. وبمستر تولز گوگل این امکان را فراهم کرده است و با تغییراتی که ایجاد کرده در تلاش می باشد تا تاثیر بهتری را در اصولی شدن عملکرد سایت ها بگذارد. اما مسئله ای که باید در نظر گرفت این است که تغییرات همواره با نتایج مثبت یا گاها منفی همراه خواهد بود.

مزایا سرچ کنسول جدید گوگل

بعد از بررسی دقیق تغییرات سرچ کنسول جدید گوگل در مقایسه با نسخه قدیمی تر آن می توان نکاتی مثبت و بعضا منفی پیدا نمود. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت.

  1. ارائه اطلاعات ۱۶ ماه در گوگل کنسول جدید

در نسخه قدیمی google search console امکان مشاهده داده های مربوط به ترافیک سرچ در بازه زمانی ۳ ماهه را داشتید. اما با گذر از نسخه قدیمی و روی کار آمدن سرچ کنسول جدید گوگل می توانید اطلاعات ۱۶ ماهه ای را در اختیار داشته باشید و این اتفاق مهمی است. چرا که شما می توانید روند تغییرات سایت را در طولانی مدت مورد بررسی قرار دهید. در نتیجه درک بهتری از عملکرد سایت خود پیدا خواهید کرد.

  1. ارائه گزارش های مربوط به بک لینک ها

در نسخه جدید وبمستر تولز گزارشی درباره لینک های جدید ارائه می شود که در آن اطلاعاتی مربوط به بک لینک ها نیز در دسترس است. به همین دلیل اگر شما از ابزاری جداگانه برای کنترل لینک های خارجی داده شده به صفحات وب سایت خود استفاده نمی کنید، می توانید از این گزارش بهره ببرید. به کمک این گزارش می توانید بفهمید که دقیقا چه کسانی به چه صفحاتی از وب سایت شما لینک داده اند. دانستن این موضوع در واقع اولین گامی است که باید برای افزایش ترافیک در صفحات فروش خود بردارید.

  1. ارائه گزارش های مربوط به عملکرد سایت و نرخ کلیک آن (CTR)

گزارش عملکرد سرچ کنسول جدید گوگل اطلاعاتی درباره نرخ کلیک و impression سایت در اختیار شما قرار می دهد. وبمستر تولز این امکان را به شما می دهد که ۹۹۹ نتیجه اول CTR را در فرمت CSV برای هر صفحه سایت، کلمات کلیدی، کشورها و نوع نتیجه مشاهده نمایید. ارائه چنین گزارش هایی در سرچ کنسول گوگل سبب شده است که داده های آن به صورت عملی مورد استفاده قرار بگیرند.

  • با برخی از مفاهیم کلیدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید – بخش اول
  • impression چیست و چه فرقی با CTR دارد؟ اگر بخواهیم تعریف دقیقی درباره این اصطلاحات ارائه دهیم باید بگوییم CTR به نرخ کلیک اشاره دارد. یعنی دقیقا درصد تعداد کلیک هایی که در نتایج جستجو گوگل محاسبه می شود. مشخصا هر چقدر که درصد نرخ کلیک بهتر باشد، سایت عملکرد بهتری را داشته است. اما impression در واقع تعداد بازدید از سایت را نمایش می دهد. شما تعداد نمایش یا به صورت ساده تر موقعیت و اهمیت وب سایت در موتورهای جستجو را می توانید به کمک impression سرچ کنسول جدید گوگل دریافت نمایید. آمار ارائه شده معمولا تعداد نمایش کل سایت و به صورت جزیی تر تعداد نمایش سایت برای هر کلمه کلیدی را به شما نشان می دهد.
  1. ارسال نوتیفیکیش هایی درباره سلامت سایت

اگر شما از google search console برای پیگیری مشکلات سایت استفاده می کنید، هشدار جدید وبمستر تولز می تواند بسیار کارآمد باشد. مزیت جدید این سرویس این است که هر زمان اتفاق مهمی روی سایت شما تاثیر گذاشت، از طریق یک نوتیفیکشن آن را به اطلاع شما می رساند. به همین دلیل دیگر نیازی نیست هر موضوعی را به صورت جداگانه تحت نظارت داشته باشید. این نوتیفیکیش ها در سمت راست بالای نوار سربرگ گوگل سرچ کنسول نشان داده می شوند.

  1. قابلیت اصلاح و ثبت دوباره صفحات بدون دریافت ارور Correction

در سرچ کنسول قدیم گوگل این امکان را داشتید تا صفحاتی که ایرادات آنها را رفع نموده اید را دوباره ارسال و ثبت نمایید. اما تمامی سوابق ارورها مشخص شده بعد از اصلاح از سرچ کنسول شما پاک می شدند. در سرچ کنسول جدید گوگل شما همچنان امکان اصلاح و ثبت دوباره صفحات خود را دارید. با این حال دیگر مثل نسخه قدیم ارورهای مشخص شده بعد از برطرف شدن، پاک نمی شوند. در نتیجه این امکان را نیز خواهید داشت که ارورهای تکراری را ردیابی و پیگیری کنید.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *