هر صفحه اینستاگرام روزانه چندین نفر از فالوورهای خود را از دست می دهد! دلایل مختلفی برای ریزش فالوور اینستاگرام وجود دارد اما مهم ترین دلیل آن، این است که کاربران خودشان شما را آنفالو می کنند اما این مسئله چه دلیلی دارد؟ باز هم دلایل مختلفی برای آن وجو دارد که باید ریشه مشکل را پیدا کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی دلایل ریزش فالوور در اینستاگرام بپردازیم تا ببینید که صفحه اینستاگرام شما چه مشکلی دارد که کاربران شما را آنفالو می کنند. پس اگر با این مشکل روبرو هستید و می خواهید ببینید که ریشه مشکل از کجا است، در این مقاله همراه ما باشید تا دلایل مختلف ریزش فالوور اینستاگرام را بشناسید.

ریزش فالوور در اینستاگرام

اگر از کاربرانی هستید که یک صفحه اینستاگرام را مدیریت می‌کنید، بارها و بارها دیده‌اید که تعداد فالوورهای شما تغییر می‌کند! این تغییر ممکن است کاهش یا افزایش فالوور باشد که قطعاً کاهش فالوور اینستاگرام باعث خوشحالی هیچ صفحه‌ای نمی‌ شود. به کاهش فالوور اینستاگرام به دلیل آنفالو شدن صفحه توسط کاربران با آن روبرو می‌ شوید، ریزش فالوور اینستاگرام گفته می شود. اگر ریزش فالوور در اینستاگرام نسبت به افزایش فالوور در اینستاگرام بیشتر باشد، آن صفحه پس از مدتی تعداد زیادی فالوور را از دست می دهد. بنابراین باید مشکل را پیدا کنید و جلوی ریزش فالوور اینستاگرام را بگیرید.

حتی برای ما هم پیش آمده است که یک صفحه اینستاگرام را دنبال می‌ کنیم اما پس از مدتی، به یک دلیل خاص آن را آنفالو می‌کنیم! به عنوان مثال ممکن است آن صفحه در روز تعداد زیادی پست منتشر کند و صفحه فید اینستاگرام ما پر از پست‌های آن صفحه شود. کاربران به دلایل مختلف ممکن است یک صفحه را آنفالو کنند و این مسئله باعث می شود تا آن صفحه با ریزش فالوورهای اینستاگرام خود روبرو شود. یکی از سوالاتی که برای مدیران صفحه اینستاگرام پیش می‌ آید، این است که مهم ترین دلایل ریزش فالوورها در اینستاگرام چیست؟ در بخش بعدی به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

مهم ترین دلایل ریزش فالوور اینستاگرام

اگر یک صفحه اینستاگرام دارید و نمی خواهید فالوورهای خود را از دست بدهید، باید دلایل ریزش فالوور اینستاگرام را بدانید! در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی این دلایل بپردازیم تا جلوی ریزش فالوور اینستاگرام خود را بگیرید:

1. تولید محتوای بی‌کیفیت

مهم ترین چیزی که باعث می شود تا کاربران یک صفحه اینستاگرام را دنبال کنند، محتوای آن است! اگر محتوای یک صفحه جذاب باشد، کاربران با آن صفحه تعامل برقرار می کنند اما اگر محتوای یک صفحه بی کیفیت باشد، کاربران آن صفحه را آنفالو می کنند. باکیفیت بودن محتوا از همه نظر باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ چه از نظر گرافیکی و چه از نظر کپشنی که روی پست قرار داده اید. بنابراین در قدم اول باید ببینید که محتوای شما توانسته نظر کاربران را جلب کند یا خیر!

2. عدم وجود نظم در انتشار محتوا یا تعداد بالای آن

دومین عاملی که باعث می شود تا کاربران شما را آنفالو کنند، عدم وجود نظم در انتشار محتوا است! گاهی اوقات کاربران به صورت نامنظم روی صفحه اینستاگرام فعالیت می کنند، حتی گاهی اوقات اصلاً فراموش می کنند که صفحه اینستاگرامی هم وجود دارد. در چنین شرایطی ممکن است یک روز از هفته یا حتی ماه را به انتشار ده ها پست اختصاص دهند که صفحه فید کاربر را پر از محتوای منتشر شده می کنند. در چنین شرایطی احتمال آن که کاربر صفحه شما را آنفالو کند بسیار زیاد است! بنابراین در انتظار محتوا منظم باشید و تعداد پست هایتان مناسب باشد. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا کاربران شما را آنفالو کنند، بالا بودن تعداد پست ها و استوری ها است. بعضی به اشتباه فکر می‌کنند داشتن مثلا روزی 2 عدد پست و 20 تا استوری باعث افزایش فالوور و دیده شدن بهتر پیج می‌شود. در حالی که انجام این کار به شکل‌های مختلفی تأثیر منفی ایجاد کرده و فالوورهای شما را به ترک صفحه شما تشویق می‌کند.

از طرف دیگر اگر دقت کرده باشید، هر چقدر تعداد محتوا بیشتر باشد تا حدی کیفیت آن ها کاهش پیدا می کند. مخصوصا اگر خودتان کار تولید محتوا را انجام بدهید. همین باعث می‌شود فالوورها ریزش کنند. به غیر از این مورد، مخاطبین شما برای دیدن محتواها نیاز به زمان دارند. تعداد بالای پست ها باعث می‌شود کاربر فرصت کافی برای دیدن یک پست یا استوری را نداشته باشد. مخصوصا اگر بلافاصله با پست یا استوری بعدی از پیج شما مواجه شود، عملا فرصت و امکان عمیق شدن در مطلب قبلی را از دست می‌دهد. کمیت اهمیت دارد اما کیفیت اهمیت زیادی دارد! پیشنهاد می کنیم تعداد محدودی پست تولید کنید اما تولید محتوای شما به گونه ای باشد که باعث  ارتباط گرفتن کاربران با شما بدهید تا تأثیر لازم در او ایجاد شود.

3. انتشار محتوای تبلیغاتی بیش از حد

صفحه اینستاگرام یک ویترین تبلیغات نیست! این در حالی است که برخی کسب و کارها یک صفحه اینستاگرام ایجاد می کنند و به جای آن که محتوای ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهند، در تمام پست ها و استوری ها محصول خود را معرفی می کنند. یک اقدام اشتباه دیگر که دلیل و علت ریزش فالوور به شمار می‎رود، این است که در اکثر پست ها و استوری ها، محصول یا خدمتی را که ارائه می‌دهید تبلیغ کنید. یعنی پیج شما در واقع ویترینی باشد و محتوای آموزشی یا ارزش افزوده‌دار در اختیار فالوورها قرار ندهید. هدف این نیست که مثلا تمام مراحل کار خودتان را در محتواها بگویید یا برعکس، مطالب متفرقه بگذارید. باید در نظر بگیرید که فالوورها دنبال محتوای باارزش هستند. جدید بودن، جنبه آموزشی داشتن، به‌روزرسانی اطلاعات قبلی، ارائه اخبار جدید مرتبط با حیطه کسب و کارتان و… موضوعاتی هستند که مخاطبان شما می‌پسندند. گذاشتن پست و استوری تنها با هدف فروش محصولات یا خدمات، باعث ریزش فالوور اینستاگرام می‌شود. این مسئله در کاربران چنین حسی ایجاد می کند که این صفحه تنها تبلیغات محصول خود را می کند و نمی تواند محتوای ارزشمندی در اختیار ما قرار دهد. پس در نتیجه صفحه شما را آنفالو می کنند!

4. جذاب نبودن محتوا برای کاربران

گاهی اوقات شما همه مسائل را رعایت می کنید، حتی در انتشار محتوا هم منظم هستید اما محتوای شما جذاب نیست! جذاب نبودن محتوا دلایل مختلفی دارد؛ گاهی اوقات صفحات اینستاگرامی محتوای مفیدی در اختیار کاربران قرار می دهند اما لحن ارائه آن محتوا برای کاربران جذاب نیست. بنابراین نه تنها سوژه جذابی برای تولید محتوا باید در نظر بگیرید، بلکه باید حتماً به صورت جذاب و حرفه ای آن را ارائه کنید تا فالوورهای شما ریزش پیدا نکنند.

5. انتشار محتوای نامرتبط با صفحه

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا فالوورها ریزش پیدا کنند، این است که محتوای نامرتبط منتشر می کنید! به عبارت ساده تر، کاربران هنگامی که صفحه شما را دنبال می کنند قطعاً به دنبال موضوع خاصی هستند و آن موضوع، دقیقاً موضوع صفحه شما است. حال اگر شما محتوای نامرتبط با آن موضوع ارائه کنید، باعث می شود تا کاربران شما را آنفالو کنند و فالوورهای صفحه اینستاگرام شما ریزش پیدا کند. پس همیشه سعی کنید محتوای مرتبط با صفحه خود منتشر کنید تا بتوانید رضایت کاربران را جلب کنید.

6. عدم تعامل ادمین با کاربران

تعامل در صفحه اینستاگرام بسیار مهم است و اگر می خواهید یک صفحه موفق داشته باشید، باید حتماً با کاربران در تعامل باشید. یکی از مسائل بسیار مهمی که باعث می شود تا صفحه اینستاگرام شما با ریزش فالوور روبرو شود، عدم تعامل ادمین با کاربران است. به عنوان مثال اگر کاربران برای پست های شما کامنت درج می کنند، باید حتماً پاسخ آن ها را بدهید. حتی اگر شده یک ایموجی برای آن ها ارسال کنید، اما کامنت آن ها را بی پاسخ نگذارید. این مسئله باعث می شود تا کاربر حس نکند که برای شما اهمیت ندارد و در صورت دریافت پاسخ کامنت، همیشه با صفحه شما تعامل برقرار می کند.

گاهی اوقات هم شما یک صفحه برای فروش محصول یا خدمات دارید که کاربران از شما سوالات زیادی می کنند! در این صورت فرض کنید یک فالوور راجع به قیمت یک محصول و یا مشخصات جزیی آن سوالی از شما می‌پرسد. باید نهایتا تا 2 ساعت بعد جواب او را بدهید. شیوه درست پشتیبانی و ادبیات پاسخ‌دهی، وفاداری مشتری‌ را تضمین می‌کند. چه در دایرکت و چه در کامنت‌ها، پاسخگو باشید و حضور فعال داشته باشید. نظرات مثبت و منفی را لایک کنید و پاسخ بدهید. یک طرفه بودن این ارتباط باعث ریزش فالوور می‌شود. ارتباط یک طرفه برای کاربران معنا ندارد! به خصوص اگر شما محصول یا خدمات می فروشید، باید همیشه پاسخگوی کاربران باشید تا طرفدار شما باشند و شما را آنفالو نکنند.

7. نداشتن قالب کلی برای صفحه

استفاده از یک قالب کلی برای صفحه اینستاگرام، نقش شناسنامه شما را دارد! در واقع اگر از یک قالب کلی برای صفحه خود استفاده کنید، کاربر هنگامی که پست شما را می بیند متوجه می شود که این پست مربوط به صفحه شما است. این مسئله باعث می شود تا کاربر نسبت به صفحه شما وفادار شود و همیشه از آن بازدید کند.

همچنین اگر پست و استوری منتشر کردید، کاربر با شما در تعامل خواهد بود و همین مسئله در نهایت منجر به افزایش فالوورهای شما می شود. بنابراین نداشتن قالب کلی می تواند یکی از دلایل مهم ریزش فالوور اینستاگرام باشد و باید حتماً از یک قالب گرافیکی کلی برای تمام پست های خود استفاده کنید. البته هر از چند گاهی می توانید قالب را تغییر دهید تا کاربر خسته نشود!

8. شادوبن شدن صفحه اینستاگرام

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث می شود فالوورهای شما ریزش پیدا کند، شادوبن شدن صفحه اینستاگرام است! اجازه دهید یک مسئله مهم را با شما مطرح کنیم؛ ریزش فالوور در هر صفحه طبیعی است اما زمانی این ریزش غیرطبیعی است که تعداد آنفالو شدن شما توسط کاربران از تعداد فالو کردن کاربران جدید بیشتر باشد. این مسئله تعداد فالوورهای کلی شما را کاهش می دهد و ناراحت کننده است. شادوبن باعث می شود تا پست های شما در اکسپلور قرار نگیرد و حتی کاربران، در صفحه فید پست های شما را مشاهده نکنند. بنابراین یکی از دلایل مهم ریزش فالوور اینستاگرام، شادوبن شدن صفحه شما است که باعث می شود تعداد ریزش فالوور از تعداد جذب فالوور بیشتر باشد.

9. فعالیت کم بر روی صفحه اینستاگرام

یکی دیگر از مسائلی که باعث ریزش فالوورهای اینستاگرام می شود، فعالیت کم روی صفحه اینستاگرام است! در واقع گاهی اوقات صفحاتی وجود دارند که فعالیت بسیار کمی دارند و این مسئله نشان می دهد که آن صفحه اینستاگرام برای کاربران اهمیت زیادی قائل نیست. در چنین شرایطی کاربران حس می کنند که محتوایی برای ارائه ندارید و برای آن ها مفید نیستید؛ همین مسئله باعث می شود تا کاربران شما را آنفالو کنند و به مرور تعداد فالوورهای شما کاهش زیادی پیدا کند. بنابراین اگر می خواهید با چنین مشکلی روبرو نشوید، فعالیت خود را بر روی صفحه اینستاگرام منظم کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

10. فیک بودن فالوورهای صفحه و حذف آن توسط اینستاگرام

یکی دیگر از دلایلی ریزش فالوور اینستاگرام این است که فالوورهای صفحه شما فیک هستند! الگوریتم اینستاگرام بر این اساس است که هر از گاهی کاربرانی را که هیچ فعالیتی در صفحه شما ندارند، حذف کند. گاهی اوقات کاربران خودشان نمی خواهند شما را آنفالو کنند اما اگر با شما تعاملی نداشته باشند، اینستاگرام آن ها را از لیست فالوورهای شما خارج می کند.

حال اگر صفحه شما از فالوورهای فیک تشکیل شده باشد، این مسئله باعث می شود تا اینستاگرام هر از گاهی تعدادی از آن ها را حذف کند! تا جایی که پس از مدتی می بینید تعداد بالایی از فالوورهای فیک شما حذف و صفحه شما با ریزش فالوور شدیدی روبرو شده است. بنابراین اگر نمی خواهید با این مشکل روبرو شوید، یا باید از فالوور فیک استفاده نکنید یا در صورت ریزش اقدام به خرید فالوور فیک کنید.

  1. استفاده از روش فالو و آنفالو برای افزایش فالوور

همه ما با صفحاتی روبرو می شویم که ما را دنبال می کنند و بعد از آن که آن ها را فالو کردیم، متوجه آنفالو شدن توسط آن ها می شویم. این یکی از روش های اشتباه برای افزایش فالوور است که می تواند منجر به ریزش فالوورهایمان شود. در واقع هدف این افراد از فالو کردن پیج های دیگر این است که آن ها فالو بک بدهند تا تعداد فالوور های خودشان زیاد شود. ممکن است فکر کنید این کار برای افزایش فالوور های پیج تان مفید است. اما اصلا این گونه نیست.

با انجام این کار کاربران متوجه می شوند؛ در واقع آن پیج هایی که شما آنفالو شان کرده اید، بعد از مدتی متوجه می شوند و آن ها هم شما را آنفالو می کنند در نتیجه با ریزش فالوور مواجه می شوید. همچنین الگوریتم اینستاگرام وقتی متوجه می شود که شما تعداد زیادی پیج را فالو آنفالو می کنید، کاربری شما را محدود می کند. این مسئله نه تنها باعث می شود که نتوانید دیگر به این کار ادامه دهید، بلکه کارهای دیگر هم نمی توانید انجام دهید! مثلاً گاهی اوقات بخش دایرکت محدود می شود و برای پاسخگویی به مشتریان خود با مشکل مواجه خواهید شد.

  1. ارائه محتوای تکراری

یکی از مشکلاتی که صفحات اینستاگرام پس از مدتی فعالیت با آن روبرو می شوند، این است که خلاقیت آن ها ته می کشد و به جای ارائه محتوای جذاب، محتوای تکراری ارائه می کنند. این مسئله برای کاربرانی که شما را دنبال کرده اند جالب نیست و باعث ریزش فالوور اینستاگرام شما می شود. اگر شما حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشید و مدام مطالب قبلی را تکرار کنید و یا در یک سیکل کلیشه ای گرفتار شوید، مخاطبان را خسته و کلافه می کنید. سعی کنید هر روز حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که شما از این شاخه به آن شاخه بپرید و از هر دری سخن بگوید، اما باید سعی کنید در حیطه کاری خودتان و مسائل مربوط به آن همیشه به روز باشید و مطالب جدیدی برای اشتراک گذاری داشته باشید.

مسئله مهم دیگر این است که کاربران حوصله زیادی برای شبکه های اجتماعی ندارند و به دنبال مطالب جذاب هستند! هر چقدر تنوع موضوعات صفحه شما بیشتر باشد، کاربران بیشتر برای ادامه دنبال کردن شما ترغیب می شوند. اگر فرضاً تمامی عکس هایی که استفاده می کنید تا حدود زیادی شبیه به هم باشند، احتمال آنکه حوصله شان سر رود و شما را آنفالو کنند بیشتر خواهد شد. قطعاً این مسئله برای هیچ صفحه اینستاگرامی خوشایند نیست و پیش از آن که با این مشکل مواجه شوید، باید در بخش تولید محتوای خود خلاقیت بیشتری به خرج دهید.

نتیجه گیری

ریزش فالوور اینستاگرام یکی از مشکلاتی است که همه صفحات اینستاگرام با آن روبرو هستند اما گاهی اوقات، ریزش فالوور نسبت به افزایش فالوور بسیار بیشتر است و این مسئله باعث رشد منفی صفحه می شود. در این مقاله سعی کردیم به بررسی مفهوم ریزش فالوور اینستاگرام و مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا صفحه اینستاگرام کاربران خود را از دست بدهد، پرداختیم. اگر شما هم دلایل دیگری می شناسید، می توانید از طریق بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید یا اگر در مورد این مقاله سوالی دارید، بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *