اگر کاربر تازه وارد در لینوکس باشید، موقع نصب یا آموزش‌های دیگری که در لینوکس به شما داده می‌شود، همیشه با این سوال مواجه می‌شوید که: “محیط دسکتاپی که از آن استفاده می‌کنید چیست؟” اگر جواب این سوال را نمی‌دانید، ما در این نوشته به شما آموزش خواهیم داد، چطور آن را پیدا کنید.

پیدا کردن نوع محیط دسکتاپی که از آن استفاده می‌کنید

شما برای این که بدانید از چه نوع محیط دسکتاپی استفاده می‌کنید، می‌توانید از فرمان echo برای مقدار XDG_CURRENT_DESKTOP در ترمینال لینوکس استفاده کنید. ترمینال را باز کرده و فرمان زیر را اجرا نمایید.
echo $XDG_CURRENT_DESKTOP
در مثال زیر می‌بینید که به من نشان داده از دسکتاپ GNOME در اوبونتو ۲۰٫۰۴ استفاده می‌کنم:

abhishek@itsif:~$ echo $XDG_CURRENT_DESKTOP ubuntu:GNOME
این که بدانید از چه نسخه‌ای از محیط دسکتاپی که به آن DE می‌گوینداستفاده می‌کنید، بعضی اوقات حیاتی خواهد بود. هر نسخه جدید قابلیت‌های جدیدی به محیط اضافه کرده و بعضا قابلیت‌هایی را حذف می‌کنند. برای مثال GNOME 3.36 قابلیت “Do Not Disturb” را اضافه کرده و شما در مورد آن در جایی می‌خوانید و وقتی به لینوکس مراجعه می‌کنید، این قابلیت را نمی‌بینید. اگر بتوانید نسخه GNOME را نیز بفهمید، حل مشکلات برایتان ساده‌تر خواهد شد.

پیدا کردن نسخه محیط دسکتاپ

بر خلاف پیدا کردن نام محیط دسکتاپی، پیدا کردن نسخه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، خیلی سرراست نیست. یکی از راه‌های فهمیدن این موضوع، استفاده از ابزارهایی مثل Screenfetch است .از ابزار خط فرمان هم که اطلاعات متفاوتی از لینوکس را به شما نمایش می‌دهد می توانید استفاده کنید .

کاربران اوبونتو برای این که بتوانند Screenfetch را نصب کنند، ابتدا باید Universe repository را فعال کرده و سپس فرمان زیر را اجرا نمایند. برای این که بدانید چطور مخازن لینوکس را فعال نمایید، می توانید از آموزشی که برایتان قبلا تدارک دیده‎ایم، بهره ببرید.

sudo apt install screenfetch
کاربران نسخه‌های دیگر لینوکس، به پکیج منیجر رفته و آن را نصب کنند. بعد از نصب، حالا می‌توانید در ترمینال فرمان screenfetch را اجرا نمایید تا مشخصات دستگاه برایتان به نمایش در بیاید و همانطور که در تصویر زیر نشان داده‌ایم، نسخه محیط دسکتاپی نیز به شما نشان داده می‌شود.

در نظر داشته باشید که همیشه تضمینی برای نمایش نسخه محیط دسکتاپ شما در screenfetch وجود ندارد، پس اگر به این روش نتوانستید نتیجه بگیرید، راه‌های دیگر را چک کنید.

پیدا کردن نسخه محیط دسکتاپ به وسیله GUI

تقریبا تمامی محیط‌های دسکتاپ اطلاعات اولیه خود را در Settings-About به نمایش می‌گذارند. مشکل این جاست که رسیدن به جایی که DE به نمایش گذاشته شده در نسخه‌های مختلف لینوکس متفاوت است و نمی‌توان همه‌ی موارد را پله پله آموزش داد. ما در ادامه پیدا کردن GNOME در لینوکس را به شما نمایش می‌دهیم.

خب ابتدا  در منو Settings را جستجو و اجرا نمایید.

در این صفحه به پایین‌ترین نقطه رفته تا به About برسید. روی آن کلیک کنید تا اطلاعات دستگاه به نمایش گذاشته شود.

همانطور که در عکس بالا می‌بینید، نسخه GNOME 3.63 نوشته شده است. امیدواریم این آموزش مورد نظر شما قرار بگیرد، اگر از نسخه دیگری از لینوکس استفاده می‌کنید و مسیر رسیدن به نسخه محیط دسکتاپ را می‌دانید، در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *