خطاهای بخش کاربری گوگل وبمستر تولز از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که مدیران سایت‌ها باید برای بهبود وضعیت سایت خود و افزایش رتبه در نتایج جستجو به آن توجه زیادی داشته باشند. در مقاله قبلی به بررسی و آموزش رفع خطاهای ابزار گوگل وبمستر تولز (Crawl Errors) پرداختیم و در این مقاله قصد داریم برخی دیگر از خطاهای بخش Search Console را مورد بررسی قرار دهیم.

عدم دسترسی گوگل به تاریخ انتشار محتوا و خطای Date not found

اگر از جمله کاربرانی هستید که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، حتما تاکنون تابع تاریخ انتشار محتوا را در سایت خود دیده‌اید! این تابع زمان انتشار و گاهی آخرین بروزرسانی یک مطلب را نمایش می‌دهد که اهمیت زیادی دارد. این اهمیت علاوه بر کاربران شامل موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز می‌شود که خزنده‌های گوگل بر اساس آن به بررسی سایت می‌پردازند. حال اگر شما مدیریت یک سایت بدون سیستم مدیریت محتوا را بر عهده دارید باید از تابع زیر در بین تگ Head سایت خود استفاده کنید:

همچنین در صورت استفاده از سیستم مدیریت محتوا قطعا این تابع به صورت پیشفرض در آن CMS وجود دارد و وردپرس نیز به عنوان یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای قدرتمند این تابع را در خود تعبیه کرده است. حال اگر این تاریخ در سایت شما نمایش داده نشود، در بخش گوگل وب‌مستر تولز با خطای Date not found مواجه می‌شوید.

مدت زمان انتشار طولانی یک مطلب و خطای Data too old

جالب است بدانید گوگل تنها مقالات ۴۸ ساعت اخیر را جمع‌آوری می‌کند و اگر محتوای منتشر شده در سایت شما به هر دلیلی دیده نشود، این مورد سبب بروز خطای Data too old و نمایش آن در گوگل وبمستر تولز می‌شود. بنابراین اگر مدیر یک سایت تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای کار در زمان‌های انتشار مطلب از ابزار Fetch as google استفاده کنید تا زمان انتشار شما منظم‌تر باشد. همچنین در ابتدای کار سایت، محتوای خودرا در زمان‌های معینی انتشار دهید تا گوگل به نوعی عمل شرطی شدن ایندکس سایت را بر روی سایت شما اعمال کند؛ این کار به افزایش سرعت ایندکس سایت کمک زیادی خواهد کرد.

عدم نمایش محتوای یک مطلب و خطای Empty article

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است برای شما پیش بیاید، خطای Empty article است. همانطور که از نام این خطا پیداست، این ارور هنگامی رخ می‌دهد که خزنده‌های گوگل نتوانند محتوای سایت شما را مشاهده و بررسی کنند که دلیل این خطا ممکن است چند مورد باشد! اولین موردی که به نظر می‌رسد و عمده‌تر است، استفاده از حالت iframe برای نمایش محتوای یک مقاله است که در اینصورت خزنده‌های گوگل نمی‌توانند محتوای شما را در سورس صفحه مطلب مشاهده کنند. همچنین گاهی به اشتباه با استفاده از کدهای CSS اقدام به پنهان‌سازی مقاله می‌کنید که شاید خواسته باشید بخش دیگری از سایت خود را از دید عموم خارج کنید. بنابراین در صورت بروز چنین خطایی به بررسی کدهای سایت خود بپردازید و از کنسول جستجوی گوگل نیز برای رفع آن کمک بگیرید.

 خطای Extraction failed

این خطا به شما می‌گوید که گوگل نتوانسته است مقاله شما را جهت انتشار در بخش Google News بررسی کنید که دلیل آن می‌تواند ورود نادرست اطلاعات مربوط به این بخش باشد.

انتقال صفحه مقاله شما به صفحه دیگر و خطای Off-site redirect

برای آنکه گوگل بتواند مقاله شما را در Google News منتشر کند، حتما باید به آن صفحه دسترسی داشته باشد! گاهی انتقال به یک صفحه دیگر می‌تواند این قابلیت را از گوگل بگیرد و در نهایت با خطای Off-site redirect مواجه شوید. اگر سایت خود به صفحه دیگری منتقل کرده‌اید، آن را به حالت اولیه برگردانید و اگر از انتقال آن اطمینان ندارید، به بررسی کدهای سایت خود و فایل‌های موجود در هاست بپردازید.

بررسی حجم یک مقاله و خطای Page too large

خطای Page too large به بررسی خطای حجمی یک صفحه می‌پردازد و اگر حجم متن‌های صفحه شما بیشتر از ۲۵۶ را شامل شود، در بخش کنسول جستجو یا همان گوگل وبمستر تولز با این خطا مواجه می‌شوید.

عدم استفاده از تگ‌ عنوان و خطای Title not allowed

این خطا هنگامی نمایش داده می‌شود که شما عنوانی را برای مقاله خود در نظر نگرفته باشید و یا عنوان آن را بین تگ‌های title و head قرار نداده باشید! بنابراین در صورت بروز این خطا کافی است عنوان خود را بین تگ <title> قرار دهید.

عدم یافتن عنوان صفحه توسط گوگل و خطای Title not found

این خطا نیز به دلیل عدم استفاده از تگ <title> برای عنوان به چشم می‌خورد که اگر با آن مواجه شدید، کافی است تگ عنوان را بررسی کنید.

خطای فشرده کردن فایل‌های سایت یا Uncompression failed

این خطا هنگامی رخ می‌دهد که گوگل از فشرده شدن کدهای سایت شما مطلع می‌شود اما نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند؛ این خطا عموما در بخش سرور و کدنویسی سایت اتفاق می‌افتد که برای رفع آن باید از متخصص و برنامه‌نویس سمت سرور کمک بگیرید.

در این مقاله و مقالات گذشته بررسی تعدادی از خطاهای موجود در ابزار Google Webmaster Tools پرداختیم که در صورت بروز چنین خطاهای کافی است راه‌حل‌های مطرح شده در این بخش را امتحان کنید. گاهی برخی از خطاها باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیر می‌شوند که پیش از بروز مشکل در مدیریت سایت باید آنها را رفع کنید. البته خطاهایی نیز وجود دارند که اهمیت کمتری دارند اما در میدان رقابت با سایت‌های دیگر اهمیت پیدا می‌کنند و لازم است خطاهای کوچک‌ و بزرگ را بررسی کنید تا در صدر نتایج جستجوی گوگل دیده شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *