یکی از راه‌های ارزیابی یک کسب وکار آنلاین ، مقایسه‌ی میزان محبوبیت آن با دیگر مشاغل همان شاخه در فضای مجازی است و برای این امر آنالیز رقابتی است که به کار می‌آید. البته لازم به ذکر است که تمرکز بیش از حد بر روی مقایسه‌ی خود با دیگران نیز چندان توصیه نمی‌شود و در اصل باید از این حربه به عنوان یک نگاه به نقاط قوت و ضعف خود استفاده کرد.

ما در این مطلب طی ۵ مرحله، روش به درستی اجرا کردن آنالیز رقابتی را برای شما بیان می‌کنیم:

۱. شناخت رقبا

در ابتدای امر شما باید رقبای خود را شناسایی کرده و آن‌هایی که در فضای مجازی فعالیت بالایی دارند را در نظر بگیرید. پس اگر شما در شبکه‌های مجازی فعالیت پررنگی دارید، نباید به رقبایی که در این شبکه‌ها فعالیت بازاریابی ندارند توجه بالایی داشته‌باشید. ساده‌ترین روش شناسایی این‌گونه شرکت‌ها، یک سرچ ساده در گوگل به وسیله‌ی کلیدواژه‌های اصلی شرکت و محصولتان است. حال پس از یافتن نتایج مناسب، شما باید به سایت هر کدام از رقبای احتمالی وارد شده و میزان فعالیت آن‌ها در شبکه‌های مجازی را شخصا بسنجید.

نهایتا بهتر است در خود شبکه‌های مجازی هم به دنبال رقبا بگردید و نهایتا آدرس شرکت‌های مختلف و اکانت های شبکه‌های اجتماعی هر کدام را در لیستی نگهداری کرده طی بازه های زمانی مشخص آن ها را ارزیابی کنید.

۲. جمع‌آوری اطلاعات

در ابتدا به مواردی نظیر تعداد فالورها و لایک‌ها توجه کنید. همچنین بد نیست که از وجود احتمالی دیگر امکانات نظیر بخش فروش آنلاین نیز اطمینان حاصل کنید. پس از این کسب اطلاعات ابتدایی، بسته به پلتفرم بررسی شده، به وسیله ابزارهای آنلاین آنالیز به کاوش دقیق تر در این رابطه بپردازید تا بتوانید به صورت کامل‌تری به بررسی رقیب خود بپردازید.

۳. آنالیز فعالیت رقیب

برای بررسی نحوه‌ی استفاده از پلتفرم‌های متفاوت توسط رقبا، باید به بررسی دستی میزان فعالیت آن‌ها بپردازید و بررسی کنید که:

  • آخرین مطلب آن‌ها مربوط به چه زمانی است؟
  • هر چند مدت یک بار به پست کردن می‌پردازند؟
  • آیا به نظرات کاربران پاسخ می‌دهند؟

پاسخ دادن به این سه سوال یک نگاه کلی به میزان فعالیت هر صفحه می‌دهد. پس این کار، ۱۰ پست آخر آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید که هر چند پست یک بار به تبلیغ یک محصول خاص خود می‌پردازند. البته دقت کنید که یک پست تبلیغاتی واقعی راهی یا حداقل انگیزه و دلیلی برای خرید ارائه می‌کند و لزوما هر تصویری از یک محصول را نمی‌توان به منزله‌ی یک پست تبلیغاتی دید.

۴. آنالیز مطالب وبسایت

بسیاری از شرکت‌ها وبلاگی جهت تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی دارند. با بررسی مطالب وبلاگ و وبسایت آن‌ها شما می‌توانید مطالبی که بیشترین کاربر را جذب کرده‌اند پیدا کنید و همچنین با قرار دادن آدرس سایت در Buzzsumo می‌توانید به صورت کامل‌تری مطالب آن و مشترکانش را بررسی کنید.

۵. استفاده از اطلاعات

پس از انجام تمام مراحل قبل، نوبت به مقایسه‌ی فعالیت کسب‌وکار خود با رقبای پیدا شده می‌رسد. حتما در نظر داشته باشید که هدف از این اطلاعات تقلید از رقبا نیست، بلکه بهتر است به آن به چشم یک راهنمایی برای بهبود وضع خود یا حتی نرفتن مسیرهای اشتباه آنان نگاه کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *