امروزه با توجه به قدرت سخت‌افزاری کامپیوترهای خانگی، تعداد خیلی بیشتری از طراحان یا حتی کاربران آماتور به سمت طراحی سه بعدی و مدل سازی رو آورده‌اند. هر دوی نرم‌افزارهای Cinema 4D و بلندر به همین منظور ساخته شده‌اند و هر دو از ابزارهای قدرتمندی بهره می‌برند. از این دو نرم‌افزار برای ساخت عکس‌های سه بعدی واقع‌گرایانه، شبیه‌سازی و انیمیشن‌های سه بعدی استفاده می‌شود. این که کدام‌ یک را برای کار خود انتخاب کنید و بخواهید آن را یاد بگیرید، به این که دقیقا چه کاری قرار است انجام دهید ربط دارد. این که می‌خواهید افکت‌های خاص در فیلم بسازید یا برای بازی‌های کامپیوتری نیاز به مدل‌های سه بعدی دارید.

بلندر ابزارهایی بسیار عالی برای انیمیشن سازی، رندرینگ، شبیه ساز و همچنین نقاشی سه بعدی دارد. Cinema 4D از طرفی در میان طراحان حرفه‌ای بیشتر توصیه می‌شود و کمپانی‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند. نرم‌افزاری که از آن برای ساخت جلوه‌های ویژه‌ی فیلم‌های سینمایی زیادی استفاده شده است. اما بیایید نگاهی به چند بخش مختلف این دو بندازیم تا ببینیم کدام یک بیشتر مناسب ما هستند.

قیمت گذاری

بلندر یک نرم‌افزار کاملا رایگان است که با توجه به کد باز بودن و امکانات فوق‌العاده‌اش، به شدت محبوب است و نفرات زیادی در جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بلندر، بر روی این نرم‌افزار کار کرده و به روزرسانی‌های متعددی برایش ارائه می‌کنند. حتی حرفه‌ای‌های زیادی هستند که برای کارهای مختلف مدل‌سازی به جای نرم‌افزارهای گران، به سراغ بلندر می‌روند.

از طرفی، ابزارهای تاثیر گذار و همچنین به روزرسانی‌های بزرگی که هر بار امکانات جدید به برنامه اضافه می‌کند، Cinema 4D را به نرم‌افزاری مهم در زمینه‌ی مدل‌سازی سه بعدی بدل کرده است. اگر چه Cinema 4D یک نسخه آزمایشی رایگان دارد، اما برای استفاده از آن باید پلن‌ها سالانه یا ماهانه را تهیه کنید که از حداقل ۶۰ دلار در ماه آغاز می‌شود.

یادگیری

یکی از نکاتی که باعث شده Cinema 4D در سال‌های اخیر به شدت محبوب شود، روند یادگیری آن است. در واقع این برنامه با این که عملکردی بسیار پیچیده دارد، اما در قالبی ساده ارائه شده که یادگیری آن را سهل کرده است.

بلندر اما از طرفی، معروف است به این که یادگیری آن سخت بوده و تازه‌کارها به کندی کارها را پیش می‌برند. البته با توجه به امکانت مختلفی که برای نقاشی سه بعدی یا کارهای دیگر در اختیارتان می‌گذارد، سختی یادگیری آن، ارزشش را داشته باشد.

رابط کاربری

همانطور که گفتیم، Cinema 4D معروف است به این که کار را برای کاربر آسان می‌کند و از همین بابت است که رابط کاربری آن نیز بسیار عالی بوده و کاملا کاربر پسند است.

البته بلندر در سال‌های اخیر با الهام از رابط کاربری Cinema 4D، روند رو به جلویی در طراحی رابط کاربری بهتر داشته و از نظر بسیاری، از این نظر کاملا مناسب است. اما رابط کاربری معرکه‌ای که Cinema 4D دارد، باقی نرم‌افزارهای سه بعدی را در این زمینه کاملا به حاشیه می‌برد.

ابزارها

تا این جا خیلی فاصله‌ای بین دو نرم‌افزار دیده نمی‌شود و هنوز نمی‌دانید که برای چه کاری بهتر است سراغ کدام برنامه بروید، پس بد نیست نگاهی هم به ابزارهای بلندر و Cinema 4D بندازیم.

بلندر

بلندر فایل‌ها را با فرمت‌های DAE و FBX ذخیره می‌کند که برای توسعه بازی‌های کامپیوتری بسیار مهم است. همچنین با وجود زبان برنامه‌نویسی پایتون ۳ که در برنامه گنجانده شده، شما می‌توانید افزونه‌های شخصی سازی شده در آن درست کنید که دستتان را برای کار باز می‌گذارد.

اما مهم‌تر از همه، بلندر به شما یک موتور پایه بازی‌سازی می‌دهد تا بتوانید بعضی کارها را در آن انجام داده و سپس برای کار روی موتورهای دیگر، از پروژه‌ی خود خروجی بگیرید. همچنین می‌توانید مدل‌های سه بعدی خود را برای پرینت سه بعدی نیز آماده کنید.

همچنین بلندر به عنوان نرم‌افزار مدل‌سازی که امکان خروجی گرفتن عکس‌های واقع‌گرایانه بسیار خوب را به شما می‌دهد نیز شناخته می‌شود. در نهایت وجود امکاناتی از جمله ردیابی دوربین، امکان اضافه کردن عکس‌های خام و حرکت اجسام در یک صحنه سه بعدی، به شما برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی عالی کمک می‌کند.

Cinema 4D

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های Cinema 4D، استفاده از متد مختلف مدلینگ همچون مدلینگ چند ضلعی، پارامتریک، مسجمه سازی و مدلینگ بخش‌بندی است که باعث می‌شود شما به خوبی بتوانید ایده‌هایتان را به سرانجام برسانید.

همچنین Cinema 4D بازه‌ی گسترده‌ای از انواع ابزارها برای ساخت بافت‌های مختلف از مواد متفاوت تا سایه‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین سیستم‌های مختلف نورپردازی به شما برای ساخت یک صحنه‌ی واقع‌گرایانه زیبا نیز کمک می‌کند. با توجه به وجود انتخاب‌ها و موتور رندر عالی، تصاویر واقع‌گرایانه در Cinema 4D به بهترین شکل ساخته می‌شوند.

وقتی پای ساخت انیمیشن به میان بیاید، شما می‌توانید در Cinema 4D انیمیشن‌های سه بعدی در استایل دو بعدی بسازید، موشن گرافیک کار کنید و یا حتی به سراغ انیمیشن‌های کاملا واقع‌گرایانه بروید. فراموش نکنید که این برنامه بازه‌ی گسترده‌ای از اجسام مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین امکاناتی عالی برای ساخت جلوه‌های ویژه دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *