سئو و بهینه‌سازی به مجموعه فعالیت‌ها و اعمالی گفته می‌شود که در سایت برای رسیدن به رتبه‌های برتر موتور جستجو نظیر گوگل صورت می‌گیرد که هر سال گوگل با ارائه الگوریتم‌ها و قوانین جدید سعی می‌کند بهترین محتوا را انتخاب کند. انتخاب بهترین محتوا و استانداردترین سایت‌ها به معنی نمایش آنها در رتبه‌های بهتر نسبت به سایر سایت‌ها است و اگر دقت کرده باشید صفحه اول گوگل تنها ۱۰ سایت را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد! نکته حائز اهمیت این است که از میان تمامی صفحات گوگل، صفحه اول نتایج سهمی بیش از ۹۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد و کاربران کمتر ترجیح می‌دهند از صفحات دیگر بازدید کنند.ترفند

این نکات به معنای یک رقابت سنگین برای دستیابی به صفحات اول گوگل است و اگر شما نیز به فکر رسیدن به چنین جایگاهی هستید، در این مقاله با اشتباهاتی که ممکن است برای شما نیز رخ دهد، همراه باشید.

تنظیم زمان محلی

یکی از مواردی که برای سئو اهمیت زیادی دارد، تنظیم زمان محلی سایت شما است! بسیاری از سایت‌ها بدون آنکه به این مورد توجه داشته باشند، زمان سایت خود را از طریق سرور فراخوانی می‌کنند و اگر سرور آنها در کشوری دیگر نظیر آلمان میزبانی شود باعث بوجود آمدن اختلال در سئوی سایت می‌شود. اگر از کاربران هستید که از وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده می‌کنید، کافی است از طریق بخش همگانی به تنظیم ناحیه زمان خود که با عنوان “تهران” نمایش داده می‌شود، اقدام نمایید.

اهمیت دیگر تنظیم زمان محلی برای انتشار مطالبی است که در سایت به صورت زمان‌بندی شده ارائه می‌کنید! فرض کنید برخی از مطالب شما در زمانی غیر از زمان تعیین شده منتشر شوند؛ باتوجه به اهمیت گوگل به انتشار منظم مطالب ممکن است سئوی سایت شما دچار اشکالاتی شود و نتوانید به صفحه اول گوگل راه یابید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هم‌اکنون به تنظیم زمان محلی سایت خود برای رسیدن به صفحات اول گوگل اقدام کنید.

تنظیم هدف‌ها در ابزار Google Analytics

یکی از ابزارهای بسیار مفیدی که می‌تواند شما را در زمینه بهینه‌سازی سایت و بدست آوردن اطلاعات بازدید از سایت شما یاری کند، ابزار بسیار مفید و قدرتمند گوگل آنالیتیکس است. گوگل آنالیتیکس نام ابزاری مفید است که به شما اطلاعات کامل و جامعی از بخش‌های مختلف سایت شما می‌دهد که مهم‌ترین آنها بازدید سایت و اطلاعات بازدیدکنندگان سایت است؛ به طور مثال با ثبت سایت خود در این سیستم می‌تواند متوجه موقعیت جغرافیایی اکثریت کاربران خود شوید و دفتر سایت خود را به آن شهر منتقل کنید. با اینکار به رشد کسب‌وکار خود و همچنین افزایش درآمد مجموعه خود کمک کرده‌اید.

یکی از بخش‌های بسیار مفید و موثر این ابزار در سئو، بخش هدف‌ها (Goals) است که می‌توانید اهدافی را برای سایت خود تعیین کنید. با تعیین اهداف سایت خود گوگل نیز شما را در رسیدن به آن هدف‌ها یاری می‌کند و استراتژی و راه‌هایی مفید را پیش روی شما قرار می‌دهد تا با رعایت آنها بتوانید به آنها اهداف دست یابید.

یکی از مشکلاتی که وبمستران و صاحبان سایت‌ها با آن مواجه هستند، فروش کم با وجود آمار بسیار بالای کاربران سایت است! این یعنی آنها نتوانسته‌اند کاربران سایت خود را به مشتری تبدیل کنند و به عبارت دیگر نتوانسته‌اند از بازدید خود درآمد کسب کنند. این مشکل می‌تواند مشکل شما نیز باشد که با برخی از کارها می‌توانید آن را رفع کنید؛ به طور مثال با عضویت کاربران در سایت می‌توانید آنها را به صفحه تشکر منتقل کنید و یا به پاس عضویت آنها، فایلی را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهید. با اینکار علاوه بر اینکه رضایت آنها را جلب کرده‌اید، آنها را به یکی از مشتریان بالقوه خود تبدیل و به کسب‌وکارآنلاین خود کمک کرده‌اید.

اکنون زمان آن رسیده‌ است که صفحه هدف‌های گوگل به شما کمک کند تا بدانید چه تعداد از کاربران سایت شما به صفحات موردنظر شما رسیده‌اند! به طور مثال ممکن است سایت شما ۱۰هزار بازدیدکننده در روز داشته باشد که تنها ۵۰۰نفر آنها تا بخش سفارش محصول پیش رفته باشند و از میان آنها تنها ۵۰نفر اقدام به خرید از سایت شما نموده باشند. این اطلاعات را می‌توانید با وارد کردن آدرس صفحات موردنظر خود نظیر صفحه اصلی، فروشگاه، سبد خرید و… بدست آورید تا برای استراتژی‌های آینده‌ی خود برنامه‌ای معین و مناسب داشته باشید.

ایجاد نقشه سایت (XML Sitemap)

در برخی از سایت‌ها مشاهده می‌شود با وجود کیفیت بالا مطالب و خدمات ارائه شده، نقشه سایت ایجاد نشده است! اینگونه افراد قطعا از نحوه کارکرد گوگل اطلاعی ندارند؛ گوگل با استفاده از نقشه‌های سایت اقدام به ایندکس و ثبت مطالب سایت شما در نتایج جستجو می‌کند و اگر سایت شما این نقشه را دارا نباشد، قطعا شانسی برای ثبت نتایج سایت خود نخواهید داشت. در گوگل وبمستر تولز نیز بخشی به نام Sitemaps وجود دارد که باید نقشه سایت خود را به آن معرفی کنید تا گوگل را از دارایی‌های سایت خود مطلع کنید.

اگر از کاربران وردپرسی هستید، دو راه برای ایجاد نقشه گوگل پیش روی شما است:

  • استفاده از افزونه Google sitemap xml
  • استفاده از افزونه Seo yoast

اگر برای سئوی سایت خود از ابزار Seo yoast استفاده می‌کنید، نیازی به نصب افزونه وردپرس در ابتدای کار نخواهید داشت! کافی است وارد بخش سئو » نقشه های XML شوید و با کلیک بر روی نقشه سایت اقدام به ایجاد sitemap استاندارد و حرفه‌ای کنید. در همین بخش‌ نیز تنظیمات اصلی مربوط به نقشه‌های xml سایت در دسترس هستند.

در مقاله بعدی سایر اشتباهات رایج در زمینه سئو را مورد بررسی قرار می‌دهیم که می‌توانید با مطالعه آنها، خود را از به دام افتادن در چنین اشتباهاتی نجات دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *