در مقاله قبلی به بررسی بخشی از موضوع هدف گذاری مجدد پرداختیم و در این مقاله قصد داریم ادامه این موضوع را بررسی کنیم.

چگونه یک کمپین ریتارگتینگ به راه بیندازیم؟

برای استفاده از ریتارگتینگ با استفاده از پلتفرم‌های ریتارگتینگ مراحل زیر را دنبال کنید. توجه داشته باشید که این مراحل بیشتر با تبلیغات Google Ads تطابق دارد، اما در مجموع در همه پلتفرم‌ها از روند مشابهی استفاده می‌شود.

یک) همه صفحات وب‌سایت و اپ‌های خود را با کد ریتارگتینگ تگ کنید

برای استفاده از ریتارگتینگ باید کد، تگ یا پیکسل ریتارگتینگی که پلتفرم ریتارگتینگ مورد نظرتان در اختیار شما قرار می‌دهد را در تک تک صفحات وب‌سایت خود قرار بدهید.

اگر با کدنویسی آشنایی ندارید از یک توسعه دهنده یا کسی که دستی بر آتش کدنویسی دارد کمک بگیرید.

کدی که در سایت یا اپ‌تان قرار می‌دهید کارهای زیر را برای شما انجام می‌دهد:

  • اطلاعات کلیک بر روی تبلیغی که بازدیدکننده را به سایت شما هدایت کرده را ثبت می‌کند
  • اطلاعات بازدیدکننده‌های وب‌سایت شما را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به یک فهرست ریتارگتینگ در پلتفرم ریتارگتینگ مورد نظر (مثلاً Google Ads یا Facebook Ads) اضافه می‌کند.

دو) فهرست‌های ریتارگتینگ دقیقی از بازدیدکننده‌ها بسازید

منظور از فهرست ریتارگتینگ، یک مجموعه از بازدیدکننده‌ها یا کاربران وب‌سایت یا اپ موبایلی شماست. در هنگام تهیه فهرست کنترل کاملی بر افرادی که به فهرست اضافه می‌شوند دارید. به علاوه، می‌توانید برای مدت عضویت در فهرست نیز قواعدی را تعیین کنید.

با توجه به تنظیماتی که انجام داده‌اید هر بازدیدکننده پس از بازدید از وب‌سایت شما به یک گروه خاص اضافه می‌شود و بر اساس گروهی که در آن قرار دارد، دفعه بعدی که وبگردی می‌کند تبلیغات شما را مشاهده خواهد کرد.

پیشنهاد Google Ads این است که فهرست‌هایی مانند این‌ها ایجاد کنید: بازدیدکننده‌های صفحه اصلی، بازدیدکننده‌های دسته‌بندی‌های اصلی محصولات، بازدیدکننده‌های محصول، آن‌هایی که خرید خود را تکمیل نکرده‌اند، تبدیل شده‌ها در گذشته یا مواردی شبیه به این‌ها.

هر گروه حاوی افرادی است که عمل خاصی را در وب‌سایت شما انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال، بازدیدکننده‌های صفحه اصلی آن دسته از افرادی هستند که از صفحه اصلی وب‌سایت شما بازدید کرده و پس از آن از وب‌سایت خارج شده‌اند. بازدیدکننده‌های دسته‌بندی‌های اصلی آن‌هایی هستند که به یک دسته بندی از محصولات شما علاقه نشان داده‌اند، اما به سراغ محصول خاصی نرفته‌اند.

البته گوگل توصیه می‌کند که تعداد فهرست‌ها از 10 عدد بیشتر نشود؛ چرا که این به‌نوعی افراط محسوب می‌شود و بیشتر از آنکه سودمند باشد پیچیدگی ایجاد می‌کند.

سه) برای هر گروه یک پیام مناسب تنظیم کنید

در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردی همه افرادی که تبلیغ شما را مشاهده خواهند کرد یک پیام واحد را دریافت می‌کنند. اما در تبلیغات ریتارگتینگ می‌توانید به هر یک از بازدیدکننده‌های هدفتان پیام خاصی را نشان بدهید.

به‌عنوان مثال اگر یک نفر از صفحه لباس‌های تابستانی زنانه وب‌سایت شما بازدید کرده باشد می‌توانید مجموعه لباس‌های جدید یا دارای تخفیف خود را از طریق تبلیغات ریتارگتینگ به او نشان بدهید.

به علاوه، می‌توانید پس از انجام هر عمل از سوی مشتری به منظور ادامه رفتارهای هدف پیام‌های متناسبی را ارسال کنید. مثلاً پس از خرید لباس تابستانی، مشتری را با پیامی مشابه با این هدف قرار بدهید: «خرید لباس‌های پاییزه را به پاییز موکول نکنید. همین امروز از تخفیف‌های ما استفاده کنید.»

چهار) از تبلیغات بنری مؤثر و مناسبی استفاده کنید

به منظور افزایش بازده کمپین‌های ریتارگتینگ خود:

  • از تبلیغات بنری ریسپانسیو یا واکنشگرا استفاده کنید؛ یعنی تبلیغاتی که با همه قالب‌ها و اندازه‌ها هماهنگ می‌شوند.
  • هم از تبلیغات متنی و هم از تبلیغات تصویری استفاده کنید و درصورتی‌که پلتفرم مورد استفاده شما اجازه می‌دهد، حداقل سه اندازه مختلف برای تبلیغ خود انتخاب کنید (مثلاً 300 در 250، 728 در 90 و 160 در 600)
  • با تبلیغات مبتنی بر جستجو روی دستگاه‌های موبایل آشنا شوید

پنج) تنظیمات اضافی لازم را انجام بدهید

معمولاً پلتفرم‌های مختلف ریتارگتینگ، تنظیمات متفاوتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. تنظیماتی که در اینجا ذکر می‌کنیم برگرفته از قسمت Optimize settings پلتفرم Google Ads است:

  • انتخاب زبان: با انتخاب زبان مخاطب، تبلیغات شما به زبان مادری کاربر ظاهر می‌شوند.
  • انتخاب مکان: با تنظیم مکان، مشخص می‌کنید که کاربران کدام مناطق جغرافیایی باید هدف تبلیغات شما قرار بگیرند.
  • انتخاب ویژگی‌های جمعیتی: از این طریق می‌توانید جنسیت یا گروه‌های سنی که با برند یا محصول و تبلیغات شما تناسبی ندارند را مستثنا کنید.
  • تناوب نمایش تبلیغ: Google Ads تعداد دفعات نمایش هر تبلیغ به مخاطب را مدیریت و کنترل می‌کند، اما شما نیز می‌توانید به طور دستی این میزان را در پلتفرم‌های مختلف تغییر بدهید.
  • وب‌سایت‌ها و اپ‌های استثنا: از این طریق می‌توانید سایت‌ها و اپ‌هایی که نمی‌خواهید تبلیغتان در آن‌ها نمایش داده شود را مستثنا کنید. به‌عنوان مثال، چه بسا بعد از بررسی گزارش‌های آماری دریافتی به این نتیجه برسید که برخی از وب‌سایت‌ها یا اپ‌ها نتیجه مناسبی را عاید شما نمی‌کنند یا با برندتان تناسبی ندارند؛ در چنین شرایطی می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • انتخاب نوع دستگاه مورد استفاده کاربر: در بسیاری از پلتفرم‌های ریتارگتینگ امکان انتخاب نوع دستگاه‌هایی که تبلیغ شما باید در آن‌ها نمایش داده شود نیز وجود دارد.
  • درآمدزایی از کسب‌وکارهای اینترنتی؛ هر آنچه باید بدانید – بخش اول

مزایای ریتارگتینگ

استفاده از ریتارگتینگ مزایا و منافع فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • از طریق ریتارگتینگ با افرادی که از وب‌سایت یا اپ شما استفاده کرده‌اند دوباره ارتباط برقرار می‌کنید.
  • با تعامل و ارتباط بیشتر، آگاهی نسبت به برند خود را افزایش می‌دهید.
  • با نمایش انواع محصولاتی که بازدیدکننده وب‌سایت شما به آن علاقه نشان داده می‌توانید احتمال فروش محصولات خود را افزایش بدهید. ضمناً این علاقه قبلی به معنای افزایش بهره‌وری تبلیغات شما و کاهش هزینه‌ها خواهد بود.
  • استفاده از پیام‌های متناسب برای گروه‌های مختلف باعث افزایش نرخ کلیک خوری و ترافیک سایت خواهد شد.
  • هنگامی‌که تبلیغات خود را دوباره در برابر افرادی قرار می‌دهید که از قبل با برند یا محصولات شما آشنایی دارند احتمال کلیک بر روی تبلیغ مورد نظر بیشتر می‌شود.
  • ریتارگتینگ به‌طورکلی حول محور تبلیغات سفارشی خودکار می‌چرخد. با استفاده از تبلیغات دینامیک ریسپانسیو محصولات مناسبی را به طور خودکار به افرادی نشان می‌دهید که به آن‌ها علاقه‌مند هستند.

آینده ریتارگتینگ

با توجه به رشد روزافزون هوش مصنوعی می‌توان آینده درخشانی را برای ریتارگتینگ تصور کرد.

Machine Learning یا یادگیری ماشینی می‌تواند با محدودتر کردن فهرست‌های ریتارگتینگ، شناسایی بهترین زمینه‌ها برای قرار دادن تبلیغات و پیش‌بینی عملکرد هر تبلیغ به افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

به علاوه با عنایت به تغییر هر ساله رفتار مشتریان، هوش مصنوعی می‌تواند این رفتارهای متغیر را شناسایی کرده و بهترین و کارآمدترین گزینه‌ها را در برابر شما قرار بدهد. بازاریاب‌ها به کمک هوش مصنوعی می‌توانند از اطلاعات ارزشمندی که از الگوی رفتاری مشتریان به دست می‌آید استفاده کنند و استراتژی‌های خود را به تناسب با آن‌ها تعدیل کرده و تغییر بدهند.

اگر قصد دارید در برنامه‌ی تبلیغات سایت و کسب و کار خود، تبلیغات ریتارگتینگ هم داشته باشید، باید در اولین مرحله به یکی از شبکه‌های تبلیغات آنلاین که از تبلیغات ریتارگتینگ پشتیبانی می‌کنند مراجعه کنید. پس از ثبت‌نام در این سرویس‌ها کدی برای ثبت و بررسی (Tracking) کاربران در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید آن را در بین کدهای سایت خود قرار دهید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این کد هیچ تاثیری روی سایت شما نخواهد داشت. و هیچ‌کدام از بازدیدکنندگان سایت شما متوجه آن نخواهد شد. اما به‌واسطه این کد، اطلاعات از سمت مرورگر کاربر (کوکی‌ها) توسط شبکه تبلیغاتی که با آن همکاری می‌کنید، ذخیره خواهد شد. در واقع سرویس‌های تبلیغاتی با رصد کردن کاربران شما، تبلیغات کمپین شما را صرفا برای همین افراد نمایش می‌دهد. تبلیغات شما در سایت‌هایی که با آن شبکه تبلیغات همکاری می‌کنند تنها برای کاربرانی که قبلا به سایت شما سر زده‌اند نمایش داده خواهد شد. علاوه بر شبکه‌های تبلیغات آنلاین داخلی، سرویس‌هایی مثل Google Adwords و همچنین رسانه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، لینکدین و یوتیوب هم از تبلیغات ریتارگتینگ پشتیبانی می‌کنند.

نتیجه گیری

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی کامل موضوع هدف گیری مجدد بپردازیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *