در اوایل ظهور شبکه‌های اجتماعی، هدف از به وجود آمدن آن ها ایجاد ارتباط با دوستان بود اما به مرور زمان توانست به یک جامعه بزرگ تر تبدیل شود. در حال حاضر افراد نه تنها برای ارتباط با دوستان خود از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بلکه کسب و کارها هم برای رشد برند و فروش خود از آن استفاده می کند. بنابراین اگر تا کنون از شبکه های اجتماعی برای رشد برند خود استفاده نکرده اید، باید بدانید که یک فرصت بزرگ برای جذب مخاطبان را از دست داده اید. اما چه چیزی باعث شده تا این حرف را بگوییم؟ آماری که از شبکه های اجتماعی در سال 2022 در دسترس است.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم تا خودتان در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی تصمیم بگیرید و استراتژی مناسبی بچینید.

استفاده از شبکه های اجتماعی؛ کمک به رشد کسب و کارتان!

شبکه های اجتماعی یک محیط بسیار جذاب و فعال برای افراد هستند که روزانه چند ساعت از زمان خود را در آن می گذرانند. در واقع این مسئله که آمارهای شبکه های اجتماعی بسیار بالا هستند، نشان دهنده این موضوع است که شبکه های اجتماعی پتانسیل بسیار بالایی برای رشد کسب و کارها دارند. پس نباید فراموش کنید که یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا شبکه های اجتماعی به گزینه مناسبی تبدیل شوند، آمار بسیار بالای کاربران در آن است.

البته برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را از فعالیت در شبکه های اجتماعی بگیرید، باید یک استراتژی قوی و قدرتمند داشته باشید! چرا که فعالیت بدون استراتژی فایده خاصی برای شما ندارد و فقط بودجه و زمان شما را هدر می دهد. زمان و بودجه دو فاکتور بسیار مهم برای کسب و کارها هستند که اگر آن را رعایت نکنید، ممکن است با شکست یا حداقل عقب افتادن پیشرفت خود روبرو شوید. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی 9 آمار خیره کننده از شبکه های اجتماعی بپردازیم تا ببینید که بهتر است از شبکه های اجتماعی برای برند خود استفاده کنید یا نه.

مهم ترین آمار شبکه های اجتماعی

اکنون که می دانید از شبکه های اجتماعی می توان برای رشد کسب و کارها استفاده کرد، نیاز دارید تا چند آمار مهم، بروز و دست اول دریافت کنید. چرا که شما باید بر اساس این آمار تصمیم بگیرید که از شبکه های اجتماعی استفاده کنید یا نه. 9 آمار بسیار مهم و دست اولی که از شبکه های اجتماعی در دسترس است، عبارتند از:

یک) میزان استفاده از شبکه های اجتماعی

هر لیستی از هر چیزی که در دسترس داشته باشید، همیشه رتبه یکی هم وجود دارد! در واقع در هر لیستی یک مورد وجود دارد که به شماره یک آن تبدیل شده است و اهمیت بسیار زیادی دارد. در شبکه های اجتماعی هم شماره یکی وجود دارد اما این شماره یک بودن از دیدگاه های مختلف است. یک شبکه اجتماعی ممکن است بیشترین تعداد کاربر را داشته باشد، یک شبکه اجتماعی ممکن است بیشترین تعداد کاربر فعال را داشته باشد، دیگری ممکن است بیشترین تعداد پست منتشر شده در روز را داشته باشد! اما به نظر شما در میان شبکه های اجتماعی چقدر کاربر وجود دارد و این تعداد از کاربران چقدر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟ به آمار ارائه شده در این بخش توجه کنید:

  • تا سال 2020 حدود 3.6 میلیارد کاربر در دنیا در شبکه های اجتماعی وجود دارند.
  • بر اساس آمار و پیش بینی های صورت گرفته، مشخص شده است که تا سال 2025 تعداد کاربران شبکه های اجتماعی به حدود 4.4 میلیارد نفر می رسد.
  • میانگین مدت زمان استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی حدود 144 دقیقه در روز است که افراد در شبکه های اجتماعی سر می کنند.
  • بیشترین استفاده از شبکه های اجتماعی با کمک موبایل انجام می شود و کامپیوتر یا تبلت ها در مرحله بعدی قرار دارند.

به مرور زمان شبکه های اجتماعی جایگاه بهتری در میان کاربران پیدا می کنند و همین مسئله باعث می شود تا بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ را شبکه های اجتماعی تشکیل دهند.

دو) آمار مربوط به شبکه اجتماعی فیسبوک

یکی دیگر از آمارهای بسیار خیره کننده در مورد شبکه های اجتماعی مربوط به فیسبوک است! فیسبوک یکی از اولین شبکه های اجتماعی بود و هنوز هم توانسته جایگاه بسیار محبوبی در میان کاربران داشته باشد. در واقع فیسبوک، در حال حاضر یکی از پر استفاده ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران دنیا است که بیشتر کاربران آن را بزرگ سالان تشکیل می دهند. یکی دیگر از مسائلی که باعث شده تا فیسبوک به یک گزینه عالی تبدیل شود، این است که این شبکه اجتماعی مورد توجه بازاریابان زیادی قرار گرفته است. بنابراین شما به عنوان فردی که مدیر یا مسئول یک کسب و کار اینترنتی هستید، باید یاد بگیرید که چطور یک تبلیغات موفق ویدیویی در فیسبوک ایجاد کنید. البته کسب و کارهای ایرانی خیلی کم از فیسبوک استفاده می کنند اما اگر کسب و کار بین المللی دارید، فیسبوک یک گزینه بسیار عالی است.

تقریباً 93 درصد بازاریابان برای رفع نیازهای تبلیغاتی خود از تبلیغات فیسبوک استفاده می کنند. در فیسبوک می توانید تبلیغات های ویدیویی بسیار جذابی ایجاد کنید و بیشترین نرخ تبدیل را در آن بگیرید. این سایت نتیجه بسیار خوبی برای تبلیغات می دهد و دلیل آن هم این است که حدود 1.93 میلیارد نفر به صورت روزانه از این شبکه اجتماعی بازدید می کنند. جالب است بدانید که 71 درصد آن ها در آمریکا زندگی می کنند.

سه) آمار مربوط به شبکه اجتماعی اینستاگرام

اینستاگرام یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران و البته کسب و کارهای اینترنتی کسب کرده است. جالب است بدانید که بر خلاف فیسبوک، اینستاگرام کاربران و افراد جوان را جذب کرده است. بنابراین کسب و کارهایی که مخاطبان هدف آن ها نسل جوان هستند، می توانند از این شبکه اجتماعی جذاب برای بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنند. در حال حاضر اکثر کاربران اینستاگرام زیر 35 سال سن دارند و این نشان دهنده جامعه ای بسیار جوان در اینستاگرام است. مسئله ای که باعث شده تا کاربران جوان و نوجوان در اینستاگرام حضور داشته باشند، این است که محتوای دیجیتال تعاملی در آن منتشر می شود و همین مسئله باعث شده تا کاربران جوان زیادی به آن جذب شوند! چرا که جوانان عاشق محتوای تعاملی و جذاب هستند. در مورد اینستاگرام آمار بسیار خیره کننده ای وجود دارد که در این بخش به بررسی آن می پردازیم:

  • مهم‌ترین ترندهای اینستاگرام در 2022
  • در سال 202 اینستاگرام توانست تعداد زیادی کاربر جذب کند و تعداد کاربران از آن از مرز 1 میلیارد نفر عبور کردند.
  • پیش بینی های موجود نشان می دهد که تا سال 2023 کاربران اینستاگرام به حدود 1.2 میلیارد نفر افزایش پیدا کنند.
  • اینستاگرام تاثیر بسیار زیادی در تصمیم به خرید کاربران دارد؛ به خصوص که جامعه زنان زیر 25 سال به شدت تحت تاثیر این فضای برای تصمیم گیری خرید های خود هستند.
  • نسبت مردان و زنانی که در اینستاگرام حضور دارند، تقریباً برابر است! این نشان می دهد که اینستاگرام برای مردان و زنان به یک اندازه جذابیت دارد.

بنابراین اگر کسب و کاری دارید که می خواهید مخاطبان جوانی را هدف قرار دهید اینستاگرام گزینه مناسبی برای شما است. همچنین اگر کسب و کاری دارید که بخواهید مخاطبان میان سال و مسن را هدف قرار دهید، فیسبوک گزینه بهتری است.

چهار) آمار مربوط به شبکه اجتماعی تیک تاک

تیک تاک یکی از شبکه های اجتماعی است که عمر زیادی ندارد اما در همین مدت زمان کوتاه هم توانست جایگاه بسیار خوبی در میان شبکه های اجتماعی پیدا کند. جالب است بدانید که تیک تاک به عنوان رقیب اصلی اینستاگرام شناخته می شود و یکی از بزرگ ترین نگرانی های اینستاگرام در مورد آینده این است که تیک تاک بتواند جایگاه او را بگیرد. جامعه مخاطبان تیک تاک هم کاملاً جوان و نوجوان هستند و همین مسئله باعث شده تا تیک تاک به یک محیط و پلتفرم عالی برای بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شود. اگر بتوانید استراتژی خوبی برای آن داشته باشید، می توانید افراد زیادی را جذب کنید و آن ها را به مشتری کسب و کارتان تبدیل کنید. بر اساس آمار سال 2020 حدود 78.7 میلیون کاربر در آمریکا وجود دارد که از تیک تاک استفاده می کنند که آمار زیر را رقم زده اند:

  • 25 درصد افراد حاضر در تیک تاک بین 10 تا 19 سال سن دارند.
  • 5 درصد افراد حاضر در تیک تاک بین 20 تا 29 سال سن دارند.
  • 7 درصد افراد حاضر در تیک تاک بین 30 تا 39 سال سن دارند.
  • 3 افراد حاضر در تیک تاک بین 40 تا 49 سال سن دارند.
  • 11 درصد افراد حاضر در تیک تاک 50 سال یا بیشتر سن دارند.
  • راهنمای تبلیغات در تیک تاک برای کسب و کارها

بنابراین بیشتر کاربران تیک تاک در آمریکا زیر 30 سال سن دارند و این نشان دهنده جوان بودن جامعه آماری این پلتفرم اجتماعی است. بنابراین اگر کسب و کاری دارید که می خواهید مخاطبان هدف جوان را جذب کنید، تیک تاک یک گزینه عالی برای بازاریابی و جذاب کاربران است که می تواند بسیار عالی برای جذب مخاطبان کسب و کارتان باشد.

پنج) آمار مربوط به شبکه اجتماعی توییتر

توییتر یکی از دیگر از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب در سراسر دنیا است که میزان تعامل در آن حتی از اینستاگرام و تیک تاک هم بالاتر است. آمار بسیار جذاب و خیره کننده ای در مورد توییتر وجود دارد! چند مورد از مهم ترین آمار آن عبارتند از:

  • 42 درصد کاربران فعال روزانه آمریکایی توییتر بین 18 تا 29 سال سن دارند.
  • 27 درصد کاربران توییتر بین 30 تا 49 سال سن دارند.
  • 25 درصد از کاربران توییتر بیش از 50 سال سن دارند.

بنابراین این آمار نشان می دهد که جامعه توئیتر یک جامعه بسیار جواب است و برای کسب و کارهایی که به دنبال جذب مخاطبان هدف جوان هستند، یک گزینه بسیار عالی و مناسب است. افراد مختلف از توئیتر برای تعامل و کسب اطلاعات در مورد اخبار یا رویدادهای محبوب خودشان استفاده می کنند. در توئیتر می توانید توئیت های پولی منتشر کنید و در نهایت مخاطبان هدف خود را به خوبی جذب کنید.

شش) آمار مربوط به شبکه اجتماعی یوتیوب

یکی دیگر از برترین شبکه های اجتماعی در دنیا، یوتیوب است. در واقع یوتیوب به عنوان دومین شبکه اجتماعی بزرگ دنیا شناخته می شود که تنها فیسبوک بیشتر از آن کاربر دارد. یوتیوب یک پلتفرم جذاب برای مشاهده ویدیو به صورت آنلاین است که توانسته نظر کاربران زیادی در حوزه های مختلف را جلب کند. در حال حاضر هر محتوایی که نیاز دارید، در یوتیوب قابل مشاهده است و خیلی راحت می توانید از آن استفاده کنید. رایگان بودن آن از مهم ترین مزایای آن است که باعث شده تا این شبکه اجتماعی به بهترین پلتفرم مشاهده آنلاین ویدئو تبدیل شود. حتی اگر نیاز به تعمیر بخشی از خانه داشته باشید، باز هم می توانید ویدیوی آن را در یوتیوب مشاهده کنید و خودتان دست به کار شوید. در حال حاضر بسیاری از آرتیست های جامعه موسیقی هم از یوتیوب برای پخش آثار خود استفاده می کنند، چرا که قابلیت کسب درآمد برای آن ها دارد.

یوتیوب طیف بسیار گسترده ای از مخاطبان را جذب کرده است و همین مسئله باعث شده تا برای هر کسب و کاری در جهت بازاریابی مناسب باشد. برای آن که ببینید یوتیوب چقدر می تواند برای کسب و کارها موثر واقع شود آمار زیر را نگاه کنید:

  • تا سال 2021 حدود 2.24 میلیارد کاربر در یوتیوب وجود دارند.
  • حدود 240 میلیون کاربر یوتیوب را کاربران آمریکایی تشکیل می دهند.
  • در سال 2021 یوتیوب توانست 28.84 میلیارد دلار درآمد از طریق بخش تبلیغات داشته باشد.
  • بیش از نیمی از کاربران یوتیوب مرد هستند که حدود 53.9 درصد از کاربران را تشکیل می دهند.

جالب است بدانید که قیمت تبلیغات در یوتیوب از سایر پلتفرم های موجود در دنیا هزینه بیشتری دارد. با این حال با توجه به این که میزان تعامل کاربران در آن بسیار بالا است، کسب و کارها ترجیح می دهند که از آن استفاده کنند. همچنین میزان جذب مخاطبان یوتیوب نسبت به سایر پلتفرم های تبلیغاتی بالاتر است و این نشان دهنده اهمیت استفاده از یوتیوب برای بازاریابی است.

هفت) آمار مربوط به شبکه اجتماعی واتساپ

اگر بخواهیم در مورد محبوب ترین پیان رسان دنیا صحبت کنیم، قطعاً آن پیام رسان واتساپ است. چرا که در حال حاضر بیشترین تعداد کاربران در واتس اپ حضور دارند و حتی در میان پیام رسان های موجود در ایران هم توانسته بیشترین تعداد کاربر را داشته باشد. جالب است بدانید که تعداد کاربران واتس اپ از مرز 2 میلیارد نفر عبور کرده است که برای یک پیام رسان رقمی بسیار عجیب است. از میان این تعداد، حدود 75 میلیون کاربر در آمریکا زندگی می کنند. یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شده تا واتس اپ مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار بگیرد، این است که ابزارهای تجاری برای استفاده در کسب و کار را در اختیارتان قرار می دهد. از مهم ترین ابزارهای آن می توان به امکان ایجاد حساب تجاری در واتس اپ و همچنین API آن اشاره کرد. کاربران واتس اپ دارای حدود سنی زیر هستند:

  • 19 درصد از کاربران واتس اپ بین 15 تا 25 سال سن دارند.
  • 27 درصد از کاربران واتس اپ بین 26 تا 35 سال سن دارند.
  • 20 درصد از کاربران واتس اپ بین 36 تا 45 سال سن دارند.
  • 17 درصد از کاربران واتس اپ بین 46 تا 55 سال سن دارند.
  • 13 درصد از کاربران واتس بیش از 56 سال سن دارند.

تا سال 2018 واتس اپ خیلی مورد توجه کسب و کارها قرا نگرفت و یک رسانه مناسبی برای بازاریابی نبود. اما پس از ارائه برنامه و امکانات تجاری باعث شد تا کسب و کارهای کوچک زیادی از آن استفاده کنند و بتوانند ارتباط بسیار خوبی با مشتریان و کاربران خود برقرار کنند.

هشت) آمار مربوط به تبلیغات در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از آمارهای بسیار مهمی که در مورد پلتفرم های اجتماعی می توان ارائه کرد، آمار مربوط به تبلیغات است. حتماً می دانید که کسب و کارهای زیادی برای رشد خودشان از تبلیغات در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و این موضوع به شما کمک می کند تا برای رشد کسب و کارتان استراتژی درست و بهتری داشته باشید. جالب است بدانید که تبلیغات در شبکه های اجتماعی به قدری گسترش پیدا کرده است که در حال حاضر کسب و کارهای زیادی در حوزه تبلیغات شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. در واقع به شما مشاوره می دهند یا کمپین های دیجیتال و تبلیغاتی شما را برگزار می کنند. چند مورد از مهم ترین مزایایی که در مورد تبلیغات در شبکه های اجتماعی در دسترس است، عبارتند از:

  • چگونه از توییتر برای کسب و کارمان استفاده کنیم؟
  • اولین مزیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی این است که کسب و کارها به صورت مستقیم می توانند به مصرف کنندگان و مشتریان دسترسی داشته باشند.
  • دومین مزیت این است که تبلیغات در شبکه های اجتماعی کاملاً مقرون به صرفه است! چرا که هزینه تبلیغات محیطی بسیار بالا است و جامعه مخاطبان پلتفرم های اجتماعی نسبت به محیط اطراف بسیار بیشتر است. همچنین شما می توانید به کاربرانی در سراسر دنیا دسترسی پیدا کنید و این هم یک مزیت بسیار مهم محسوب می شود.
  • سومین مزیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی این است که فرصت تعامل با مشتریان برای شما وجود خواهد داشت! چرا که کاربران به راحتی می توانند با شما تعامل داشته باشند و این موضوع می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند. البته شما هم باید با کاربران تعامل داشته باشید تا بازدهی تبلیغات شما افزایش پیدا کند. هر چقدر تبلیغات شما حس کمتری از تبلیغات منتقل کند، بازدهی بسیار بالاتری خواهد داشت.
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی به برندها اجازه می دهد تا کاربران را وفادار کنند. در واقع وفاداری کاربران یک مسئله بسیار مهم در کسب و کار است و تبلیغات شبکه های اجتماعی چنین کاری با شما می کند.

اکنون که با مزایای تبلیغ در شبکه های اجتماعی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که چند آمار مهم به شما ارائه کنیم:

  • تبلیغات اینستاگرام و فیسبوک از محبوب ترین تبلیغات برای دیجیتال مارکترها است.
  • 92 درصد از شرکت ها و کسب و کارها از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • بیش از 90 درصد بازاریابان حوزه دیجیتال در حال بیشتر کردن بودجه استفاده از تبلیغات اینستاگرام هستند.
  • کسب و کارهای آمریکا در سال 2021 حدود 56.7 میلیارد دلار هزینه صرف تبلیغات کردند.
  • پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2025 میزان هزینه صرف شده برای تبلیغات شبکه های اجتماعی از 80 میلیارد دلار فراتر می رود.

بنابراین تبلیغات در شبکه های اجتماعی نقش بسیار پر رنگی در مدیریت کسب و کارها دارد و شما هم می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

نه) آمار مربوط به رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از آمارهای در دسترس برای شبکه های اجتماعی آمار مربوط به رفتار کاربران است! گاهی اوقات ممکن است کاربر مخاطب یک کسب و کار باشد اما با دیدن تبلیغات یک محصول یا خدمات، از آن استفاده نکند. آیا این مسئله به معنای این است که شبکه های اجتماعی تاثیری روی فروش کسب و کارها ندارند؟ قطعاً خیر. شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهم و پر رنگی روی رفتار کاربران برای خرید دارد. جالب است بدانید که حدود 54 درصد از استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی گفته اند که شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری آن ها برای خرید داشته اند. کاربران در شبکه های اجتماعی به دنبال موارد زیر هستند:

  • کسب اطلاعات دقیق در مورد محصول و تحقیق در مورد آن.
  • خواندن بررسی ها برای تصمیم گیری دقیق تر برای خرید محصول.
  • دنبال کردن توصیه های دیگران در مورد محصولات یا خدمات خاص.

اگر بتوانید در مورد این سوال که مخاطبان هدف در کجا هستند و چگونه می توانید آن ها را جذب کنید پاسخ دهید، به راحتی می توانید محصول و خدمات خود را به آن ها بفروشید.

شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهم و موثری در زندگی افراد دارند. این مسئله از هیچکس پوشیده نیست اما اگر آمار و ارقام آن را ببینید، قطعاً بهتر و بیشتر می توان روی آن حساب باز کرد. رسانه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی افراد دارند، آن هم نه تنها در بخش سرگرمی زندگی. بلکه شبکه های اجتماعی حتی روی انگیزه و تصمیم گیری خرید کاربران هم تاثیر زیادی دارد. بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کارها می تواند میزان تعامل کاربران و فروش شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. با کمک داده هایی که در این مقاله بررسی کردیم، می توانید استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید و بهترین نتایج را بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *